سابقهی کار در معماری اهمیت زیادی دارد. علیرغم طعنههای بذلهگویانهای که گاهاً دربارهی [میزان] درآمد این کار زده میشود، با فرض داشتن چند دهه سابقهی کار، این شغل میتواند درآمد نسبتاً خوبی داشته باشد. با این حساب، وقوع چنین امری ممکن است که یک معمار قبل از کسب شهرت در معماری، زندگی غنی و پیچیدهای را از سر گذرانده باشد، به طوریکه بسیاری از معمارانِ موفق حرفهی خود را در مسیری کاملاً متمایز از معماری آغاز کردهاند. اگر هنوز به رویایی خود در دنیای معماری دست نیافتهاید، شغل اولیهی معماران مشهور این لیست میتواند برایتان دلگرمکننده باشد.
ادامه متن
سازمان مهندسان نیوزیلند، سازمان معماران نیوزیلند و برد معماران ثبتشدهي نیوزیلند با پشتوانهی وزارتکار، نوآوری و استخدام این متن را آماده کردهاند. در نظر این گروهها، بیانیهي کمیسیون سلطنتی زلزله کانتربری که در بالا آورده شده صحیح است. تغییر در طرز تفکر حرفهای لازم است تا هر دو گروه معماران و مهندسان متوجه شوند که چگونه باید در طراحی ساختمانهای پیچیده از ابتدا با یکدیگر کار کنند تا مشارکت هر دو گروه در روند طراحی بیشینه شود. ادامه متن
ویل السوپ بر این باور بود که معماری تنها حرفهای است که «در واقع با شادی و لذت همراه است. دیگر حرفه ها در عذاب و ترس و وحشت هستند».
در این مطلب نگاهی کوتاه داریم به آثار این معمار تازه درگذشته و نظرات او دربارهی معماری. ادامه متن
اعتراضات چند سال اخیر در نقاط مختلف جهان مکرر نام «میدان»ها را در اخبار به گوش رسانده است؛ این مقاله توضیح میدهد که چگونه طراحی شهری امکان مشارکتهای عمومی خصوصا برای اعتراضات گروهی را فراهم میکند و چگونه حکومتهای توتالیتر با علم به این موضوع با تهدید یا گستردگی شدید میدان رفتارهای اجتماعی را کنترل میکنند. ادامه متن
مترجم: ساناز تولائیان| دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری، دانشگاه هنر اصفهان. ایوان بان، محبوبترین عکاس معماری روی زمین است. با... ادامه متن
اگر بزرگترین بنای فرهنگی شهر نباشد، یکی از بزرگترینهاست. معمار آن مهندس صارمی بود و ما کرمانشاهیها از اینکه بعد از مدتها پروژهای را به یک معمار دادهاند خوشحال بودیم؛ چه چیزی بهتر از این که میتوانستیم از این پس ساختمانی را از نزدیک ببینیم که تا قبل از آن آثار معمارش را فقط در مجلهها دیده بودیم. منتظر بودیم، انتظار میکشیدیم همچون اسمی که بعدها روی آن گذاشتند. بالاخره انتظارها به سر آمد و ساختمانش افتتاح شد، اما این بود بنایی که انتظارش را میکشیدیم؟! قرار بود محلی برای جمع شدن باشد، برای مشارکت، حتی برای گرفتن عکس یادگاری؛ از آن جنس ساختمانهایی که اطرافشان همیشه شلوغ است. اما باید پرسید که آیا این ساختمان در تحقق اهداف خود موفق بوده است؟ ادامه متن
رنگ با بهرهجویی از تواناییاش در برقراری ارتباط ساده و واضح، میتواند از فرم یا سبک معماری تاثیرگذارتر باشد. رنگ در معماری قدرت و زبانی را مخصوص به خود دارد که فرم یا سبک بنا فاقد آن هستند. در این متن به بررسی این پدیده در محل اقامت رسمی سران سه کشور پرداخته میشود: کاخ سفید در واشنگتون، دی.سی خانهي صورتی (لا کازا رزادا) در بوینس آیرس و خانهی آبی (چیونگ وادئا) در سئول - سه پروژهي شاخصی که رنگ نمای خارجیشان بسیار معروفتر است تا هر گونه خصوصیت فرمال یا سبکی معماری آنها. ادامه متن
والس با کرونا در کوچهی سیزدهم
مروری بر پیشنهادهای معماران برای «زندگی با کرونا» در آثار مسابقهی «نکسا ۳۴»
حالا هشتماهی میشود که کووید-۱۹ در شهرهای ما پرسه میزند و ما به درون خانههایمان عقبنشینی کردهایم. از اخبار و تحلیلها بر میآید حداقل یک سالی اوضاع با همین شدت برقرار است و بعدش هم رفتنی نیست، شاید کمی آسیبزاییش کمتر شود، مثل سرماخوردگی با بشر بماند و مثل آنفولانزا که هر سال با نسخهی جدید شگفتزدهمان کند. باید به بعد از روزهای قرنطینه موقت فکر کنیم، باید زندگی کردن با این ویروس را یاد بگیریم و محیطمان را با آن سازگار کنیم. رقابت معماری برای سیوچهارمین ساختمان گروه ساختمانی نکسا تلاشی برای کشف و تمرین راهکارهای این سبک زندگی جدید است. ادامه متن
در جنگ با ترکیه، آتن پذیرای حضور و ساختمانسازی بخش اعظمی از مهاجران بود. این ساختوسازها با اینکه عنوان غیرقانونی به خود گرفته بودند، بعد از مدتی بدل به منبع درآمد بزرگ برای دولت شدند. در کمتر از چند سال ساختمانهای غیرمجاز چهرهی آتن را به شدت تغییر دادند. در این متن علاوه بر بررسی تاثیر این قوانین به چهرهی معماری شهر آتن، از منظری دیگر ساختمانهای شهری را به عنوان سند زندگی مردمانش مورد بررسی قرار میدهیم. ادامه متن
مصاحبه کننده: حسین فلاح|پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس مهندس عبدالحمید نقرهکار برگزیده به عنوان «نظریهپرداز برجسته» در ششمین جشنواره... ادامه متن
اگر معماری را نه به عنوان یک پدیده، بلکه در سطح عملی انسانی بررسی کنیم، قادر خواهیم بود که عمل معمارانه را، همچون دیگر اعمال انسانی، در محک صواب و خطا از منظر رضایت خالق قرار دهیم. آیا بر این عمل، حسن فعلی و حسن فاعلی توأمان مترتب است؟ خلوص در چنین عملی که پدیداری عام دارد، تنها در مرتبه قلب و از سوی خداوند قابل دریافت است و یا به مخاطبان عمل نیز منتقل خواهد شد؟ اثر تکوینی فعلی مؤمنانه و یا از روی هوای نفس، آیا خود را در رویکردهای عملی و نظری نیز آشکار خواهد کرد؟ معماران در طول تاریخ اسلام با دستورهايي که از نصوص دینی به آنها رسیده چگونه برخورد کردهاند؟ موضع دین نسبت به عمل معمارانه، در غایت این عمل که خلق فضایی است چه بوده است؟ اگر معماری را در موضوعی چون مسجد، بیش از جنبههای سازهای و عملکردی، سویهای روانشناسی و ادراکمدار بپنداریم، منظر ادراکی فضای عبادی، چه نسبتی با عمل معمارانه برقرار میکند؟
ادامه متن
اطاقهای پنجدری با کرونا بر میگردند؟
تاملی بر امکان تغییر رابطه فرم و عملکرد با نیازهای نوظهور درمانی و خانهنشینیهای دورکاری
اگر معماری را به عنوان امری فرهنگی و رسوب تجربه زیسته یک جامعه در قالب کالبد بدانیم بعید است که امروز بتوانیم از اثرات دنیاگیری یک بیماری بر آیندهی معماری صحبت کنیم. اما بشر در کوتاه مدت هم بازنگریهایی در شیوه زیست و سکونت خود اعمال کرده است یکی از مثالهای این امر واکنشهای دفاعی و یا پیشگیرانه در برابر تغییرات بزرگی همچون بحرانها است. ادامه متن