از عهد کهن و در سراسر جهان، حمامهای بخار و گرمابهها در حیات اجتماعی ایفاگر نقش بودهاند: بستری که در آن کاربرانی از هر طبقهی اجتماعی عریان میشدند و این بستر بزنگاهی غنی برای معماران فراهم میکرد. در این متن نگاهی داریم به سنتهای معطوف به حمامهای عمومی در جهان. ادامه متن
معماری در مقیاس بزرگ، حضور انسانی با نگاهی چند وجهی را میطلبد. انسانی که در شناخت ماهیت فضا، مصالح، تکنولوژی و از همه مهمتر جامعه و محیط پیرامون توانا باشد و در نهایت بحثهای مدیریتی نیز به این مجموعه شناخت، اضافه میشود. معماری که بیش از چهار دهه در این حرفه تجربه کسب کرده بود و حال چند ماهی است که در میان ما نیست. مهندس بهروز احمدی از آن دسته معمارانی بود که با نگاهی واقع بینانه در زندگی معمارانه خود، در میان چنین مقولههایی به خوبی و با توانایی قدم برای ساختن، برمیداشت.ادامه متن
مترجم: الیاس کهنسال زمانی که از تمدن اسلامی صحبت میکنیم، معمولاً به دورانی طلایی که مدتها فراموششده اشاره میکنیم بدون... ادامه متن
باغ و منظر ایرانی تبلوری از فرهنگ و هویت ماست و آن آرامشی که در قدم زدن در یک باغ ایرانی احساس میشود، میوه همین درخت هویت است؛ قدمتش به قدمت فرهنگ مدون ایرانی است و قامتش به قامت سروها. صورتش نیز ممثّل نوری از انوار بهشت است و زیر سایه اسم جنات بهشتی نهرها در آن جاریست. هم تمام حواس ظاهر رهگذران را به خود مشغول میدارد و هم مخاطبان را به دور از شواغل دنیوی و با احساس حواس باطن بر مرکب خیال مینشاند و به عالم معنا عزیمت میدهد. ادامه متن
ایوان بان، عکاسِ معماری، در نوع خود بیهمتاست. عکاسیِ معماری سنتاً بر این مسیر استوار بوده که آثار معماری را... ادامه متن
به چه دلیل در دانشگاه تحصیل میکنیم؟ بسیاری بدون پرسیدن این سؤال از خود وارد دانشگاه میشوند، یا پاسخهایی سرسری میدهند که تنها نقابی است بر بر این باور عمومی که «باید درس خواند!». خوشبخت کسی که حداقل رشتهٔ مورد علاقهٔ خود را برگزیند. احتمالاً قرار بوده دانشگاه محل تلاقی «اندیشه» و «تولید» باشد؛ تا مبنای فکری، فلسفی یا تکنیکیِ تولید، تأمین شود. حداقل منطق اقتصادی امروز چنین حکم میکند! ادامه متن
بازدید از باغموزهی قصر در هنگام برپایی برنامههایی چون «طهران در قصر» هیچ نوعی از آگاهی را دربارهی تاریخ تهران و فرهنگ آن به بازدیدکننده نمیدهد. هیچ فضای طراحیشدهای یا برنامهی مشخصی که مربوط به معرفی تهران قدیم باشد در این برنامهها وجود ندارد، هیچ راهنمایی نیست، و هیچ هدفگذاری مشخصی را نمیتوان در برپایی این بساط ردیابی کرد. «طهران» تنها برندی پوچ، بیمعنا، بیتاریخ و بیمحتواست برای فروش بهتر «کباب بناب» و «نانبرنجی کرمانشاه»؛ نه چیزی بیش از این. باید یادآوری کرد که متولی برگزاری چنین برنامههایی «معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری»ست؛ نهادی که شرح وظایف آن قاعدتاً باید با نام آن همخوان باشد. ادامه متن
وقتی میگوییم «میدان عمومی» باید از خود بپرسیم این عموم کیستند یا چیستند؟ چه کسی مالک این فضاست؟ چه چیزی آن را جمعی میکند؟ لازمهی دموکراسی این است: توانایی و قدرت داشتن در به پرسش کشیدن نهاد قدرت. این مالکیتِ دولتی نیست که ضامن عمومی بودن یک مکان است، بلکه کنشهای پرسشگرانه و تضارب آراست که میتواند مکانی را مکانی جمعی کند. به همین سبب است که بر میدان مثل خود دموکراسی نظارتی موشکافانه اعمال میشود و عموماً جایی مخاطرهآمیز است. ادامه متن
حیدرخان غیائی شاملو زادهی ۱۳۰۱ خورشیدی است. او عضوی از خاندان بزرگ شاملو بود که قدمت آن دستِ کم به... ادامه متن
جشنواره معماری جهان برندگان دهمین دورهی خود را اعلام کرد. دهمین دوره از این جشنواره در نوامبر سال ۲۰۱۷ در برلین برگزار شد. برندگان این مسابقه از میان ۹۲۴ پروژه دریافتی اعلام شده است. در این متن نگاهی داریم به لیست پروژههای برنده در این جشنواره و دو پروژه از ایران. ادامه متن
این جایزه خلاقیت و نوآوری در زمینه طراحی معماری، معماری منظر و طراحی داخلی را گرامی میدارد. پروژه های داوری شده بر اساس معیارهایی نظیر برتری در طراحی، نوآوری و کاربری، استفاده از متریال و روش های مدیریت انرژی ارزیابی می شوند.ادامه متن
اعطای سوالبرانگیز میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر همراه با جنجال بوده است. فیفا، بدنهی حکمران فوتبال، همچنان درگیر تحقیق... ادامه متن