بیانیه فستیوال جهانی معماری: به دنبال تغییر مالکیت و با توجه به موافقتنامهی بانکی، فستیوال معماری جهان حالا میتواند پذیرای... ادامه متن
تاریخ متناقض معماری زنان بسیاری را از این عرصه ناپیدا کرده است. مالکیت معنوی آثار معماری در ارتباط با آثاری که در همکاری با معماران زن و مرد به انجام میرسد، تنها به نام مردان تمام میشود. منع از حق معنوی، معماران و دانشجویان زن جوان را بدون الگویی وامینهد و باعث میشود آنها عملاً فکر کنند که زنان در تاریخ این حرفه غایب بوده اند. در این متن نگاهی داریم به چالشها و موانعی که در ناپیدایی زنان در تاریخ معماری نقش دارند. ادامه متن
تخصصش طراحی موزه است. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم طراحی داخلی موزه، و اگر بازهم بخواهیم دقیقتر باشیم، مرمت و چیدمان داخلی موزه. نسرین فقیه شاید از اولین معماران زن شناختهشدهی ایرانی باشد. دکترای معماریاش را درسال ۱۹۶۹م از دانشگاه ونیز گرفت. در سال ۱۹۷۳م در رشتهی طراحی محیط از مدرسهی معماری دانشگاه یِیل فارغالتحصیل شد. سپس به ایران آمد. فقیه در سال ۱۳۶۲، یعنی ۱۹۸۲م از ایران خارج و به فرانسه رفت، و با آغاز به کار دفترش فعالیتهای معماریاش را آغاز کرد. مرمت و طراحی داخلی موزهی اورسی و هچنین بازسازی گنیجنه دائم ژرژپمپیدو از تجارب او در آن سالها است. ادامه متن
از کنیا تا فلسطین، جیمز مولیسون از حیاط مدرسه و بازی کودکان میگوید. ترجمه: شهابالدین تصدیقی| دانشجوی مطالعات معماری ایران، دانشگاه... ادامه متن
تصور آینده: شهرسازی و معماری در عصر پساکرونا
بررسی تاثیر بیماریهای همهگیر بر معماری و شهرسازی [قسمت دوم]
وقتی میلیون ها نفر از مردم منزوی شده و از خانه کار میکنند، خانه باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ هنگامی که مردم نمیتوانند سفر کنند، نقش هتلها چیست؟ وقتی تجمع در اماکن عمومی مجاز نیست، شهرها و فضاهای عمومی چگونه تغییر میکنند؟ از نظر مراکز درمانی و طراحی داخلی، چه تغییراتی باید اعمال کرد؟ جزئیات معماری بهداشتی برای در امان ماندن از یک دنیاگیری دیگر نظیر بحران کنونی چگونه باید باشد؟ همه اینها سوالاتی هستند که باید هر چه سریعتر پاسخ داده شوند و معماری و رابطه آن با انسان را دوباره تعریف کنند. ادامه متن
کازان، که یکی از قدیمیترین شهرهای روسیه است، هزارسالگیاش را در ۲۰۰۵ جشن گرفت. دیوارهای باستانی کازان یادآور اتفاقات... ادامه متن
نویسنده: روناک حسینی | دانشجوی دانشگاه تکنیک وین در ابتدای قرن بیستم، با پیدایش کارخانهها و افزایش تعداد کارگران، هیچگونه... ادامه متن
مروری بر ادبیات گردآمده امروزین حول موضوع معماری اسلامی و خاصه مسجد آشکار میکند که در بسیاری از موارد برای بررسی جوانب گوناگون امر، به رویکردهای فلسفی رجوع شده است. با این حال رجوع به فلسفه معمولا نه به عنوان یک چهارچوب زاینده محتوا، بلکه به عنوان ساختاری تبیینی و تئولوژیک، صرفا در جهت تأیید منویات نگارندگان و تثبیت مواضعی است که در بسیاری از موارد، آغشته به تجربه عملی آنها نیز بوده است. چنین وضعیت غیرقابل اطمینانی سبب شده رویکردهای فلسفی به معماری اسلامی، سویهای عملی و قابل استناد برای طراحان در پی نداشته باشد. ابهامزدایی از کارکردهای فلسفه در مطالعه معماری اسلامی سبب شد از دکتر مرضیه پیراوی ونک بخواهیم در شمایل یک درسگفتار به نقد ادبیات موجود بپردازد. ادامه متن
رها کردن یک فرد تا به علت خفگی درون دیوارها بمیرد، کاری است که در برهههایی از زمان، در نقاط مختلفی از دنیا، متاخرترین نمونهی آن در اوایل قرن بیستم در مغولستان، به عنوان یک مجازات اعدام استفاده میشده است. افسانهی استاد مانول در ادبیات اروپای شرقی، بیانگرترین روایت از چنین اعدامی را بهدست میدهد. این افسانه نسخههای متعددی دارد ولی روایت اصلی آن، در مورد یک استاد بنا است که با شیطان قراردادی میبندد که به او امکان میدهد که زیباترین صومعهی در دنیا را بسازد، به شرط آنکه در زمان ساخت دیوار اصلی، همسر باردارش را درون آن بگذارد. جیغهای همسر مانول زمانی که کریدور بدنش را محبوس میکند، صریحترین توصیف در مورد خشونت معمار است. ادامه متن
سنت مجموعهسازی و قرارگیری مسجد جامع در کنار مقبره علما و بزرگان مذهبی (اولیاءالله) علاوه بر همه دلایل ساختاری و کالبدی معمارانه و شهرسازانه خود، دارای دلایل باطنی و معنایی خاصی است که ریشهای عمیق دارد در برخی روایات اسلامی و اعتقادات خاص معماران و مردم در نحوه تعامل انسان با روح حاکم بر مکان و اثر جاری انسانهایی که روزگاری در مکانی حضور داشتهاند - و امروز دیگر حضور کالبدی در آن مکان ندارند. مجموعه مسجد جامع و مقبره و خانقاه شیخ عبدالصمد نطنزی، یکی از مهمترین نمونههای قرارگیری مقبره یک «پیر» در جامعه انسانی در کنار یک «پیر» در جامعه کالبدی معماری (مسجد جامع) است.ادامه متن
در دنیای فیلم و سینما، کمتر صحنهای را میتوان یافت که فاقد عناصر معماری باشد و معماری در شکلگیری آن... ادامه متن
طاقهای سنگی در شهر واحهای اریحا در حال گرفتن شکل تازهای به خود هستند، این کار به دست دو معمار فلسطینی در حال اجرا است که از قابلیتهای سنگ در جایگاه مصالحی سازهای استفاده میکنند. نمونهی اولیهی طاق آنها شامل مجموعهای از پایههای قوسی است که با تعدادی بیشتر از ۳۰۰ بلوک سنگآهک درهمتنیده ساخته شده است. به گفتهی الیاس آناستاس، یکی از طراحان، این سازه که [سطح]۶۰ مترمربع را پوشش میدهد، در تلاش است تا اسلوب جدید شهری را در فلسطین خلق کنند. ادامه متن