دبیران: محسن اکبرزاده، محمد یاراحمدی هر روز خبر ساخت مسجد تازهای میرسد و هر مؤمنی باید از این خبر دلشاد... ادامه متن
نشست هم اندیشی «جایگاه معماری اسلامی در معماری معاصر ایران» همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از اساتید معماری کشور و علاقمندان به حوزه معماری، پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد. در این نشست مهندس علی فروزانفر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، مهندس عبدالحمید نقرهکار، مهندس عبدالهی، مهندس حاتمیان به بیان مفاهیم و جایگاه هنر و معماری اسلامی در ایران پرداختند. ادامه متن
با کدام ۳ کلمه، کریس شلدریک و گروهش تمام سیاره را به مربعهای سه متری تقسیم کردهاند و به هر... ادامه متن
بازدید از باغموزهی قصر در هنگام برپایی برنامههایی چون «طهران در قصر» هیچ نوعی از آگاهی را دربارهی تاریخ تهران و فرهنگ آن به بازدیدکننده نمیدهد. هیچ فضای طراحیشدهای یا برنامهی مشخصی که مربوط به معرفی تهران قدیم باشد در این برنامهها وجود ندارد، هیچ راهنمایی نیست، و هیچ هدفگذاری مشخصی را نمیتوان در برپایی این بساط ردیابی کرد. «طهران» تنها برندی پوچ، بیمعنا، بیتاریخ و بیمحتواست برای فروش بهتر «کباب بناب» و «نانبرنجی کرمانشاه»؛ نه چیزی بیش از این. باید یادآوری کرد که متولی برگزاری چنین برنامههایی «معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری»ست؛ نهادی که شرح وظایف آن قاعدتاً باید با نام آن همخوان باشد. ادامه متن
ز همان خیابان اصلی و گذرهای اطراف و درون گورستان وادیالسلام، موکبها از زمین سر برمیآورند و صدای «هله بزوار الحسین» میزبانان شنیده میشود. بومیان به اصرار زائران را دعوت به حضور در موکبها یا حداقل ایستادنی به اندازه نوشیدن «شای عراقی» میکنند. از همین جاست که با تولد کالبدهای جدیدی در جداره بزرگراه نجف-کربلا و خیابانهای منتهی به آن میشوید که پیش از این نهتنها در جای دیگری که حتی به این صورت در همین بزرگراه نیز حضور نداشتهاند.
ادامه متن
عینک: ابزار جوهری یک معمار. عینکها خردهمعماریهایی پوشیدنی و نمایشی از شخصیت صاحبانشان هستند. مربع باشند یا گرد، یا قابسیمی، سیاه باشند یا سفید یا لاکی، یا شبرنگهای روشن، همگی حامل جلوهای از آرمانهای بصری ما هستند. به همین شکل، پشت بسیاری از شکیلترین عینکهای جهان سرگذشت جذابی نهفته است؛ این متن هم داستان ۷ عینک به یاد ماندنی در جهان معماری را رایت خواهد کرد. ادامه متن
پروژه Bisate Lodge نمونه منحصر به فرد از یک منظره طبیعی و بدون آسیب ناشی از ساختوساز است؛ ساختمانهای غلاف... ادامه متن
همهی ما آگاهیم که معمار شدن مستلزم پرشی است به سوی ناشناخته[ها]. هیچ کتابی نمیتواند شما را به کمال برای این امر آماده کند. برای ظهور در مقام معمار، ناگزیر لازم است که مسیرتان را به سوی حوزههای ناآشنا هدایت کنید: فرهنگ، سیاست، صنعت ساخت، نهادهای قانونی، استفاده کنندگان، تکنولوژیهای در حال ظهور، مهندس مشاور، تصمیم گیرندگان، اجتماعات مختلف، این فهرست بیانتهاست... و برای یک زن، حوزهی ناآشنای دیگری هم هست، چرا که او در سیستمی مشغول به کار است که چندان برای او مهیا نشده است.ادامه متن
معمار ناهمآوای سرسخت، معمار ضد معمار ستارهها «لبس وودز»، سهشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۱۲ در سن 72 سالگی، درگذشت. اوبیشتر به واسطهی کارهایی که اکثر قریب به اتفاقشان روی کاغذ ماندند، شناخته میشود. وودز در طول حیات حرفهای طولانیاش غالباً درگیر سرزنش بناهای کسلکننده بود و در برابر وسوسه پول و ثروتی که معمارهایی شبیه به رم کولهاس و زاها حدید را به مشاهیر معماری تبدیل کرد، مقاومت نشان میداد.
ادامه متن
تصور اینکه سینما در خلاء شکل بگیرد، دشوار است. بدون وجود صحنه برای خلق فضایی که فیلم روایت میکند، نمیتوانیم از واقعیت بهه دنیای فیلمی که در آن غرق هستیم، سفر کنیم. سینما به عنوان معماری. عنوانی برای تعامل میان سینما و معماری. معماری ذاتی بیان سینمایی و ماهیت سینمایی تجربه معمارانه، دیالوگی پیچیده و اغلب اوقات چندمنظوره بین این دو رشته است. ادامه متن
صبح روز ۳۰ دیماه ۱۳۹۵ در طبقات بالایی ساختمان پلاسکو با جرقهای نابهنگام، حاصل اتصال در سیمکشی برق در مجاورت... ادامه متن
خانهی شوراها یک بنای روسی بروتالیستی است که توسط معمار یولیَن ل.شوارتسبریم[۱] طراحی شده است. این بنا که در مرکز... ادامه متن