مترجم: سیده رکسانا جز دره یی | دانشجوی کارشناسی ارشد معماری موسسه آموزش عالی آ.ب.آ آبیک به عنوان بخشی از زنجیره... ادامه متن
گفتوگوی کوبه با کمال کمونه گفتوگوکنندگان: حسین الماسی ستوده، سیدهشیرین حجازی، کامیار صلواتی در اردیبهشتماه سال گذشته بهبهانه پروژهای درسی،... ادامه متن
سباستین شوتایسر| عکاس در مقام یک دانشجوی عکاسی که با دوچرخه چند ماه در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در درههای... ادامه متن
«ایتالیا در دست ساخت» عنوان سلسلهنمایشگاههایی است که خانهی فرهنگ ایتالیا اقدام به برگزاری آنها میکند. اولین نمایشگاه از این سلسله، به بررسی آثار استفانو پوجاتی و بنجامینو سروینو با نام «فرم مهم است» تعلق دارد. از خلال آثار این دو معمار، نمایشگاه در پی اکتشاف نقش بنا به عنوان ساختهای فرهنگی و هنری در برابر دو گرایش اقبالیافتهی معاصر است: گرایش کنشگرایانه و مینیمال. اولی بر جنبههای فنی بنا از جمله انرژی تاکید دارد و دومی در گوشهی بیانگری اختصاصات زمینه و بلاغت و فصاحت خلوت گزیده است. ایدهی فرم معمارانه به مثابه بیانی فرهنگی و سیاسی به حاشیههای گفتمان معماری رانده شده است. در این پرونده به معرفی این دو معمار و رویکردها و تحلیل آثارشان میپردازیمادامه متن
حیدرخان غیائی شاملو زادهی ۱۳۰۱ خورشیدی است. او عضوی از خاندان بزرگ شاملو بود که قدمت آن دستِ کم به... ادامه متن
نویسنده: شَنِن مَترن مترجم: علیرضا شفیعینسب در خانۀ دوران کودکیام، کمد ملافهها در انتهای راهرو قرار داشت، با دری سفید و کرکرهای.... ادامه متن
اسکار نیمایر، معمار، مجسمهساز و طراح برزیلی، دارنده جایزه معماری پریتزکر و پرینسآواستوریاس، دارنده نشان صلح لنین، مدال شوالیه و...که بهواسطه خلق حجمهای بتنی منحنی شهرت دارد، دسامبر امسال پس از 78 سال کار مستمر در معماری و به پایان رساندن حدود 600 پروژه در برزیل و سایر نقاط جهان در سن 104 سالگی از دنیا رفت. به پاس سالها تلاشش برای معماری معاصر به روایت آثار و نظریات او میپردازیم. ادامه متن
آمازون میخواهد امکانات ویژهای را در اختیار کارمندانش قرار دهد. کلمهی ویژه آنقدرها هم از پس توصیف این امکانات برنمیآید! شاید عبارت «عجیب و هیجانانگیز» برای خانههای سبزی که آمازون در جنوب سیاتل برای کارمندانش تدارک میبیند، مناسبتر باشد. این شرکت بزرگ آمریکایی در اقدامی تازه میخواهد ساختمانهایی را در نزدیکی ساختمان اصلی خود بسازد که هنوز اسم مشخصی ندارند و حتی دقیقا نمیدانیم به چه کاری میآیند. توصیف این ساختمانها از کلماتی مثل گلخانه، خانهدرختی، خانه گیاهان و خانهی سبز استفاده شده که اشاره به معماری و البته فضای درونی آنها دارد.ادامه متن
مسابقه دلچهویتا که با نوع طرح مسئلهی خود توجه به سازماندهی داخلی را میطلبید با استقبال زیادی از نسل جوان معماری ایران مواجه شد و کمیت و کیفیت بالای طرحها نویدبخش ظهور پربارِ نسل بعدی معماری معاصر ایران است. بیشتر پروژههایی که در رتبههای بالای (حدود 30 طرح فینالیست) قرار گرفتند دارای خصوصیات مشترکی بودند که سعی میکنم در این نوشته کوتاه آنها را ذکر کنم: ادامه متن
در بستری معمارانه که بیش از ناشناختهها، به بنیانهای مرسوم بها میدهد، معماران نوظهور باید بتوانند تعادلی مناسب بین خلاقیت، دانش و تجربهی خود برقرار کنند. پاول فینچ در این متن به حمایت از ایدههای بلندپروازانه، معماران جوان را به تجربه، بلوغ و جسارت دعوت میکند. ادامه متن
تخت فولاد در تنگنا: چرایی زوال تدریجی گورستان تاریخی تخت فولاد اصفهان با کندوکاو در ماهیت گورستانها
نویسنده: کسری شهبازبیگی | دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران در دانشگاه هنر اصفهان «شهر مردگان روی دیگر جامعه زندگان... ادامه متن
شهرهای کوچک، که اغلب توسط دیکتاتورهای سیاسی و همچنین نظریهپردازان شهری نادیده گرفته میشوند، در بهوجودآمدن خیزشهای عربی در بسیاری کشورها نقش داشتند. عدم توجه به آنها باعث شد تا آشوبهای در حال رشد نادیده گرفته شود. این موضوع همچنین به این معنی است که اطلاعات ما راجع به نیروهایی که به شهرهای کوچک امکان میدهد که تاریخ را تغییر دهند، بسیار اندک است.ادامه متن