مسئله کالبد مسجد علیرغم تواتر حضور آن در شهرهای ایرانی و اسلامی، یکی از مهجورترین موضوعات، هم در محافل آکادمیک و هم در مطبوعات معماری است. این وضعیت شاید از اقبال بد جمعیت معماری ایران و اقبال خوش مسجد (به عنوان موضوعی تقریبا انحصاری در این بومزیست) است که به دلیل ریشه دیرین این کالبد در مناطق اسلامی (از غرب چین تا شرق اروپا) منابع خارجی درباره آن اندک و آفت رونوشت از آنها (چون اتفاق معمول درباره خانه، مجتمعها، فضاهای آموزشی و...) محدود شده است. از همین رو است که جز معدود پرداختهای محتوایی که اکثرا در محافل اهل سنت نگاشته شده است، نگاه معمول به این موضوع در دانشگاه و مطبوعات پرداختهای مصداقی و خصوصا نوستالژیک به دوره طلایی امپراتوریهای اسلامی است. مجموعه این دلایل انگیزه تلاشی برای بازاندیشی درباره این مسئله است؛ و این سطور توصیفی بر انگیزه شکلگیری این پرونده متفاوت، موضع تدوینکنندگان آن و شرحی کوتاه بر جایگاه م ادامه متن
مسجد ولیعصر (عج)، چالش برانگیز است و درک حقیقت از پس پردههای غبار سخت ناممکن. مروری بر ادبیات شکلگرفته حول این پروژه نشان میدهد که نظرات موافق و یا عمدتاً مخالف چنان فضا را رادیکال کردهاند که مؤلفان این طرح، همواره موضعی واکنشی اختیار کردهاند و شاید پیش از این گفتوگو از این باب که آشکارکننده خویشیهای این مسجد با صبغه اسلامی و ایرانی ماست، چندان سخنی از این جنس روا نداشتهاند. از این نظر با اینکه این پرونده، به نسبت پروندهای رادیکال و جهتمند است، سعی شده است تا این گفتوگو بیشتر بابی برای شنیدن باشد و نه وسیلهای برای شماتت. اندیشیدن در باب این اثر و موضعی که در برابر آن اتخاذ میکنیم سهم بزرگی در انتخاب مسیری دارد که خواهیم پیمود. آیا جریانی که مسجد ولیعصر(عج) پیشنهاد میکند، سرنوشت معماری اسلامی ما خاصه در طراحی مسجد است؟ادامه متن
سابقهی کار در معماری اهمیت زیادی دارد. علیرغم طعنههای بذلهگویانهای که گاهاً دربارهی [میزان] درآمد این کار زده میشود، با فرض داشتن چند دهه سابقهی کار، این شغل میتواند درآمد نسبتاً خوبی داشته باشد. با این حساب، وقوع چنین امری ممکن است که یک معمار قبل از کسب شهرت در معماری، زندگی غنی و پیچیدهای را از سر گذرانده باشد، به طوریکه بسیاری از معمارانِ موفق حرفهی خود را در مسیری کاملاً متمایز از معماری آغاز کردهاند. اگر هنوز به رویایی خود در دنیای معماری دست نیافتهاید، شغل اولیهی معماران مشهور این لیست میتواند برایتان دلگرمکننده باشد.
ادامه متن
سنت مجموعهسازی و قرارگیری مسجد جامع در کنار مقبره علما و بزرگان مذهبی (اولیاءالله) علاوه بر همه دلایل ساختاری و کالبدی معمارانه و شهرسازانه خود، دارای دلایل باطنی و معنایی خاصی است که ریشهای عمیق دارد در برخی روایات اسلامی و اعتقادات خاص معماران و مردم در نحوه تعامل انسان با روح حاکم بر مکان و اثر جاری انسانهایی که روزگاری در مکانی حضور داشتهاند - و امروز دیگر حضور کالبدی در آن مکان ندارند. مجموعه مسجد جامع و مقبره و خانقاه شیخ عبدالصمد نطنزی، یکی از مهمترین نمونههای قرارگیری مقبره یک «پیر» در جامعه انسانی در کنار یک «پیر» در جامعه کالبدی معماری (مسجد جامع) است.ادامه متن
مروری بر ادبیات گردآمده امروزین حول موضوع معماری اسلامی و خاصه مسجد آشکار میکند که در بسیاری از موارد برای بررسی جوانب گوناگون امر، به رویکردهای فلسفی رجوع شده است. با این حال رجوع به فلسفه معمولا نه به عنوان یک چهارچوب زاینده محتوا، بلکه به عنوان ساختاری تبیینی و تئولوژیک، صرفا در جهت تأیید منویات نگارندگان و تثبیت مواضعی است که در بسیاری از موارد، آغشته به تجربه عملی آنها نیز بوده است. چنین وضعیت غیرقابل اطمینانی سبب شده رویکردهای فلسفی به معماری اسلامی، سویهای عملی و قابل استناد برای طراحان در پی نداشته باشد. ابهامزدایی از کارکردهای فلسفه در مطالعه معماری اسلامی سبب شد از دکتر مرضیه پیراوی ونک بخواهیم در شمایل یک درسگفتار به نقد ادبیات موجود بپردازد. ادامه متن
زمان آن رسیده است که دیگر تحتتأثیر ادعاها عجیب قرار نگیریم و از بهترین دوران معماری- که پس از محدودیتهای به پایان رسیدهی ساختارمندانهی آجر، سنگ، چوب و پیش ازآنکه بحران نفت در دههی ۱۹۷۰ آیندهگرایی خوش بینانهی دههی ۱۹۶۰ را نابود کند؛ کوتاه اما ارزشمند است، لذت ببریم. مهارت مورد نیاز برای کار با بتن در سطح کارهای رودولف، به اندازهی سایر فناوری بناهای قدیمی مهم و نیازمند تخصص است؛ و کیفیت با تنها یک نگاه درست قابل تخشیص است .ادامه متن
مصاحبه کننده: حسین فلاح|پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس مهندس عبدالحمید نقرهکار برگزیده به عنوان «نظریهپرداز برجسته» در ششمین جشنواره... ادامه متن
در مناقشه مسجد، آنکه همیشه غایب است و یا از او به مثابه موجودی مجرد و بیپیشینه یاد میشود، مخاطب است. مخاطب که در منظر هر نظریهپردازی و در دست هر طراحی، همچون خمیره گل، به شکل دلخواه تعبیر میشود و به تقریب هرگز آراي او و باورهای او مورد بررسی قرار نگرفته است. بررسی جایگاه مخاطب به عنوان غایت اثرگذاری فضای کالبدی مسجد، ضرورتی است که میتواند مبین کارایی و روایی رویکردهای نظری و عملی به مقوله مسجد باشد. این مقاله به بررسی نسبت دو جریان غالب (بدون در نظرگرفتن خردهجریانات) و نسبت آنها با مخاطب مسجد میپردازد.
ادامه متن
نیازی نیست که جنگلها ذخایر طبیعی وسیع و دورافتاده و جدا از زندگی انسان باشند. در عوض، میتوانیم آنها را همانجا که هستیم هم بسازیم، حتی در شهرها. شوبیندو شرما، کارآفرین زیستمحیطی و از دستاندرکاران TED، با طراحی مهندسیشده خاک، میکروبها و بایومس و بهطورکلی، با سرعت بخشیدن به شروع فرایند طبیعی رشد در محیطهای شهری، جنگلهای کوچک بسیار متراکم و دارای گونههای متنوع بومی آن منطقه میسازد. با او همراه شوید تا برایتان توضیح دهد که چگونه یک جنگل ۱۰۰ ساله را در ۱۰ سال بسازید و یاد بگیرید چطور این جنگلهای کوچک را توسعه دهید.ادامه متن
نویسنده: پُل فینچ[۱] مترجم: الیاس کهنسال آیا ساختمان بد همان ساختمان زشت است یا نما فقط یک مسئله ظاهری است؟... ادامه متن
وضعیت مساجد یکی از شاخصهایی است که ناخواسته سبب قضاوت ما نسبت به دورههای تمدنی پیشین در سرزمینهای اسلامی است. دولتهای عثمانی، صفوی، گورکانی، فاطمی و جز آن در سرزمینهای خود مساجدی را برپا میداشتهاند که در قیاس میان آنها حقانیت خود را نسبت به ادعای دولت اسلامی بودن به اثبات میرساندهاند. زمینه این رفتار اما ریشه در جایگاه مسجدالنبی در تمدن پی افکنده شده از سوی پیامبر خاتم(ص) دارد. گویا مسجد همواره شاهدی صادق بر مدعای حکومتها پیرامون اسلام بوده است. در این یادداشت نویسنده، مسجد را نه در مقام شاهد، بلکه در مقام عامل تمدنی بررسی میکند.ادامه متن
بارها و بارها شنیدهایم که در هنگام ظهور حضرت قائم (عج) این سخن میان شیعیان شایع میشود که گویی ایشان دین جدیدی را با خود آورده است. چنین تلنگری همیشه ما را به این حیرت وا میدارد که مگر میان مسلمانی ما و آنچه در نزد امام معصوم است، چه فاصله معناداری میتواند وجود داشته باشد. نگاهی به آیات و احادیثی تا این حد صریح و واضح و اختلاف آن با آنچه در نزد ما به عنوان معماری مسجد رایج است و مقدس شمرده میشود، میتواند آشکارکننده بخشی از آن اختلاف پنهان باشد. برای نگارندگان این پرونده نیز که دانش آموختگان معماری و دلبستگان هنر این سرزمیناند، زیر سوال رفتن آثار فاخر معماری ایران در منظر نصوص دینی امری خوشایند نیست، اما جز آگاهی در انتظار ما نیست.
ادامه متن