نویسنده: محمد کیانی منش مروری بر چهار خانه پیتر ایزنمن هرکدام از آثار آیزنمن، ویژگی معمارانه منحصر به فردی دارند؛ انگار... ادامه متن
بسیاری از شغلها بیشتر شبیه داستانهای علمی تخیلی هستند تا واقعیت، اما حقیقتاً تعدادی از آنها مسیری که فناوری به سمتاش در حرکت است را به خوبی دریافتهاند. برای مثال«[تکنسین] چاپگرهای قطعات سازهای» و «حفاظتگران [عناصر] هویت ملی» چندان نامحتمل به نظر نمیرسند. اما بیایید امیدوار باشیم [شغلهایی مثل] «رانندگان کِرمماشینهای[3] بلع زباله»، کمی دیرتر از سال ۲۰۳۰ به وجود بیایند. در این مطلب، نگاهی خواهیم داشت به بعضی از شغلهایی که احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ به وجود خواهند آمد؛ از چاپ ساختمانهای بلندمرتبه تا اسکن بناهای تاریخی. ادامه متن
مصاحبه کننده: حسین فلاح|پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس مهندس عبدالحمید نقرهکار برگزیده به عنوان «نظریهپرداز برجسته» در ششمین جشنواره... ادامه متن
اطاقهای پنجدری با کرونا بر میگردند؟
تاملی بر امکان تغییر رابطه فرم و عملکرد با نیازهای نوظهور درمانی و خانهنشینیهای دورکاری
اگر معماری را به عنوان امری فرهنگی و رسوب تجربه زیسته یک جامعه در قالب کالبد بدانیم بعید است که امروز بتوانیم از اثرات دنیاگیری یک بیماری بر آیندهی معماری صحبت کنیم. اما بشر در کوتاه مدت هم بازنگریهایی در شیوه زیست و سکونت خود اعمال کرده است یکی از مثالهای این امر واکنشهای دفاعی و یا پیشگیرانه در برابر تغییرات بزرگی همچون بحرانها است. ادامه متن
جشنواره معماری جهان برندگان دهمین دورهی خود را اعلام کرد. دهمین دوره از این جشنواره در نوامبر سال ۲۰۱۷ در برلین برگزار شد. برندگان این مسابقه از میان ۹۲۴ پروژه دریافتی اعلام شده است. در این متن نگاهی داریم به لیست پروژههای برنده در این جشنواره و دو پروژه از ایران. ادامه متن
اسکیسهای استثنایی و بیهمتای زاها در ارتباط با بیان عینی و دقیق آن چه که طرح به آن بدل خواهد شد، نیست. برعکس، طراحیهای او به شدت تحتتاثیر علاقهاش به [بیان] انتزاعی هنر است. زیبایی [اسکیسهای او] در آزادی فرمالی است که حدید با نزدیکشدن به آن چه که در نهایت ساختمانش خواهد شد، کشف میکند. این تصاویر تمرینهای فرمال، ایدهپردازیهای فضایی، ترکیببندی، سیستمهای ساخت، سازه و روابط زمینهمحور را دربردارد. این اسکیسها همچون دعوتی است به سوی بهرهبری از موهبت آزادی با فعل طراحی. ادامه متن
نویسنده: روناک حسینی | دانشجوی دانشگاه تکنیک وین در ابتدای قرن بیستم، با پیدایش کارخانهها و افزایش تعداد کارگران، هیچگونه... ادامه متن
مروری بر ادبیات گردآمده امروزین حول موضوع معماری اسلامی و خاصه مسجد آشکار میکند که در بسیاری از موارد برای بررسی جوانب گوناگون امر، به رویکردهای فلسفی رجوع شده است. با این حال رجوع به فلسفه معمولا نه به عنوان یک چهارچوب زاینده محتوا، بلکه به عنوان ساختاری تبیینی و تئولوژیک، صرفا در جهت تأیید منویات نگارندگان و تثبیت مواضعی است که در بسیاری از موارد، آغشته به تجربه عملی آنها نیز بوده است. چنین وضعیت غیرقابل اطمینانی سبب شده رویکردهای فلسفی به معماری اسلامی، سویهای عملی و قابل استناد برای طراحان در پی نداشته باشد. ابهامزدایی از کارکردهای فلسفه در مطالعه معماری اسلامی سبب شد از دکتر مرضیه پیراوی ونک بخواهیم در شمایل یک درسگفتار به نقد ادبیات موجود بپردازد. ادامه متن
این مطلب نقدیست بر بنای «مجموعهی سالنهای اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد»، ایدههای طراحی آن و نحوهی اجرای این ساختمان در شهر اصفهان. ادامه متن
پانزده پروژهی نهایی بر مبنای رویکرد استفادهی مجدد از بناهای قدیمی توسط گروه داوری مجلهی «آرکیتکچرال ریویو» از میان پروژههای دریافتی از سرتاسر جهان اعلام شدند. این جایزه از نمودهای خلاقانه در استفادهی مجدد و تغییر کاربری بناهای قدیم تجلیل میکند. پروژههایی که علاوه بر حفظ روح غضا با کاربری معاصر خود را به خوبی تطبیق داده باشند. شرح کامل پروژهها و جزییات هر طرح در آینده اعلام خواهد شد. ادامه متن
الیزابت دیلر تنها معمار حاضر در لیست صدفرد تأثیرگذار امسال مجله تایم است. این دومین بار است که الیزابت دیلر، یکی از پایهگذاران آژانس معماری «دیلر-اسکوفیدو+ رنفرو»، در فهرست صد فرد تاثیرگذار مجلهی تایم قرار میگیرد. در این مطلب نگاهی داریم به دلایل این انتخاب و بعضی از آثار دیلر.ادامه متن
وضعیت مساجد یکی از شاخصهایی است که ناخواسته سبب قضاوت ما نسبت به دورههای تمدنی پیشین در سرزمینهای اسلامی است. دولتهای عثمانی، صفوی، گورکانی، فاطمی و جز آن در سرزمینهای خود مساجدی را برپا میداشتهاند که در قیاس میان آنها حقانیت خود را نسبت به ادعای دولت اسلامی بودن به اثبات میرساندهاند. زمینه این رفتار اما ریشه در جایگاه مسجدالنبی در تمدن پی افکنده شده از سوی پیامبر خاتم(ص) دارد. گویا مسجد همواره شاهدی صادق بر مدعای حکومتها پیرامون اسلام بوده است. در این یادداشت نویسنده، مسجد را نه در مقام شاهد، بلکه در مقام عامل تمدنی بررسی میکند.ادامه متن