نویسنده: دایان سوجیچ |مدیر موزه طراحی لندن و استاد دانشگاه کینگزتون مترجم: فریبا شفیعی سوجیچ که اکنون مدیر موزه طراحی لندن... ادامه متن
الیزابت دیلر تنها معمار حاضر در لیست صدفرد تأثیرگذار امسال مجله تایم است. این دومین بار است که الیزابت دیلر، یکی از پایهگذاران آژانس معماری «دیلر-اسکوفیدو+ رنفرو»، در فهرست صد فرد تاثیرگذار مجلهی تایم قرار میگیرد. در این مطلب نگاهی داریم به دلایل این انتخاب و بعضی از آثار دیلر.ادامه متن
انستیتوی فرهنگی ایتالیا خشنود است که نمایشگاه چندنگارهها و فواصل مشترک: معماریِ رناتو ریتزی و چینو زوکی را برگزار میکند. این سومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاههای «ایتالیا در دست ساخت» است. نمایشگاه از طریق ترسیمات و عکسها و آثار برگزیدهی این دو معمار در پی سفری اکتشافی در بلندپروازیهای طراحیِ بناهای روایتگر فرهنگ است و در پی کشف عوامل ایجاد تعامل در زندگی خصوصی و جمعی.ادامه متن
چون دارید این را میخوانید پس احتمالا علاقهای به معماری دارید، و احتمالا از آن ساختمانهای دهههای ۷۰، ۸۰، و اوایل ۹۰ میلادی که معمولا بهشان «پستمدرن» گفته میشود، زیاد خوشتان نمیآید. معماری این ساختمانها اصولا بر اساس یک سری ایدهای شکل میگیرند که وقتی معماری «مدرن» دههی ۷۰ نتوانست خود را دوباره تازه کند، مهم شدند. طراحهای آنها اغلب شاملِ تکه تکه شدن، تحریک کردن، کنایه و ارجاعاتِ معوج از سبکهای تاریخی هستند. ب ادامه متن
مترجم: الیاس کهنسال زمانی که از تمدن اسلامی صحبت میکنیم، معمولاً به دورانی طلایی که مدتها فراموششده اشاره میکنیم بدون... ادامه متن
مترجم: محدثه عقبایی از زبان معمار. رسالت پروژهی موزهی فلسطین این است که معتبرترین و قویترین پلتفرم پیشرو، در ایجاد... ادامه متن
باغ ایرانی از مظاهر فرهنگ ایرانی و حاصل تجربه زیست چندهزارساله در این سرزمین و به قدمت زیست ساکنان ایرانزمین است. باغ ایرانی عینیتی است زندهکننده مفهومی در ذهن ایرانی. نمایشی است از آرمانی که در طول تاریخ این سرزمین در دل مردمان آن حضور داشته است. پس صورتی دارد حاوی معنایی دیرینه و دیرپا . اما دیری نیست که سنت باغسازی ایرانی دچار آسیب شده و بیم آن میرود که کورسوی شعله حیات آن خاموش شود. ادامه متن
در زمانه ایستادگیهای عظیم زندگی میکنیم. ایستادگی در برابر شیوع جلوهگریها، رشد بیرویهی فنون دیجیتال و نیز بازاریابی شهری و شعارهای سطحینگرانهاش. این مقاومت واکنشی است که حمایت نسلهای جدید را با خود دارد. نسلهایی که معماری و گفتمانهایی همچون نوستالژی برای معماریِ شهر را که در اوایل دههی نود از صحنه محو شدند نبش قبر میکنند. از کسانی که با نرمافزار ایلاستریتور تخیلی سترون و منجمد را مثل رمزنگاران طرح میریختند و کسانی که تبلیغ نظریههای سیاسی نیم قرن پیش را برای پیشبرد سناریوهای نامحتمل شهری میکردند، اکنون شاهد بازگشتی به ایدهها، خصائل سبکی و مراجعی هستیم که مشتاقانه سودای مرمت و بازیابی دارند یا دست کم میخواهند در برابر سبکی تحملناپذیر مضحکهی معمارانهای که صورت چهارگوشهی سیارهمان را مخدوش کرده بایستند.ادامه متن
نویسنده: دسپینا استراتیگاکوس| نویسندهی کتاب «زنان معمار کجا هستند؟» مترجم: نیلوفر رسولی| دبیر سرویس ترجمان برخلاف حضور مؤثر زنان در مدارس... ادامه متن
۶۰ سال معماری جهان به روایت تصویر
از دریچهی حدود ۲۰۰ تصویر منتخب آژانس عکس مگنوم / قسمت اول
صبح روز ۳۰ دیماه ۱۳۹۵ در طبقات بالایی ساختمان پلاسکو با جرقهای نابهنگام، حاصل اتصال در سیمکشی برق در مجاورت... ادامه متن
شهر یکاترینبرگ، در نقطهای بینظیر از خط مرزی اروپا و آسیا و در پای کوههای اورال واقع شده است. این شهر با فرمان پیتر اوّل کبیر تأسیس شده و از لحاظ جمعیتی، یکاترینبرگ چهارمین شهر در روسیه و جزو دوازده شهری است که جمعیتی بالاتر از یک میلیون نفر دارند. در طول قرن هیجدهم، این شهر به عنوان مرکز تولید آهن شهرت داشته و اکنون شهری مدرن است که دارای زیرساختهایی در سطحی جهانی است که شامل سیستم قطارزیرزمینی باکیفیت و فرودگاهی عالی میشود. همچنین این شهر همین به خاطر جای دادن [تعدادی از] شناختهشدهترین مراکز هنری روسیه شهره است و یکی از مراکز اصلی ورزشی روسیه نیز شناخته میشود. یکاترینبرگ بعد از مسکو و سن پترزبورگ، دارای بیشترین تعداد مأموریتهای دیپلماتیک است. ادامه متن