در مناقشه مسجد، آنکه همیشه غایب است و یا از او به مثابه موجودی مجرد و بیپیشینه یاد میشود، مخاطب است. مخاطب که در منظر هر نظریهپردازی و در دست هر طراحی، همچون خمیره گل، به شکل دلخواه تعبیر میشود و به تقریب هرگز آراي او و باورهای او مورد بررسی قرار نگرفته است. بررسی جایگاه مخاطب به عنوان غایت اثرگذاری فضای کالبدی مسجد، ضرورتی است که میتواند مبین کارایی و روایی رویکردهای نظری و عملی به مقوله مسجد باشد. این مقاله به بررسی نسبت دو جریان غالب (بدون در نظرگرفتن خردهجریانات) و نسبت آنها با مخاطب مسجد میپردازد.
ادامه متن
مصاحبه کننده: حسین فلاح|پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس مهندس عبدالحمید نقرهکار برگزیده به عنوان «نظریهپرداز برجسته» در ششمین جشنواره... ادامه متن
دبیران: محسن اکبرزاده، محمد یاراحمدی هر روز خبر ساخت مسجد تازهای میرسد و هر مؤمنی باید از این خبر دلشاد... ادامه متن
هر کسی که دانشجوی معمارمنظر بوده یا هست، ارزش کاوش در پروژههای قدیم و جدید را برای دو مفهوم ایدههای طراحی و الهام گرفتن از آنها میداند. پروژههای معرفی شده در این مطلب، نمونههایی باور نکردنی از معماری منظر هستند که هر دانشجوی منظری باید درباره آنها بداند. این پروژهها چیزی بیشتر از زیبایی صرف را به نمایش می گذارند و مرزهای اینکه معماریمنظر چیست و چه میتواند باشد را جابهجا میکنند.ادامه متن
گونَر بیرکِرتز (Gunnar Birkerts) معمار برجستهی امریکایی دیروز در سن ۹۲ سالگی در دترویت ( Detroit) و درجوار خانوادهی خود درگذشت. بیرکرتز در سال ۱۹۲۵ در ریگا (لاتویا) متولد شد و تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه اشتوتگارت آلمان در رشتهی معماری و با درجهی ممتاز به پایان رساند. پس از پایان تحصیلات، در سال ۱۹۴۹ و در زمان جنگ جهانی دوم به امریکا مهاجرت کرد. از میان آثار او میتوان به موزه هنر معاصر کانزاس، کلیسای جامع کالواری بابتیست در دترویت، موزه شیشه کورنینگ، مدرسه و کالج سراسری کولومبوس و کتابخانه ملی لتونی اشاره کرد. ادامه متن
نویسنده: ایمان رئیسی| منتقد معماری بازخوانی اندیشههای پیتر آیزنمن در معماری امروز چرا معماران پی.اچ.دی میگیرند؟ معمولا چنانچه به اصالت... ادامه متن
مسجد ولیعصر (عج)، چالش برانگیز است و درک حقیقت از پس پردههای غبار سخت ناممکن. مروری بر ادبیات شکلگرفته حول این پروژه نشان میدهد که نظرات موافق و یا عمدتاً مخالف چنان فضا را رادیکال کردهاند که مؤلفان این طرح، همواره موضعی واکنشی اختیار کردهاند و شاید پیش از این گفتوگو از این باب که آشکارکننده خویشیهای این مسجد با صبغه اسلامی و ایرانی ماست، چندان سخنی از این جنس روا نداشتهاند. از این نظر با اینکه این پرونده، به نسبت پروندهای رادیکال و جهتمند است، سعی شده است تا این گفتوگو بیشتر بابی برای شنیدن باشد و نه وسیلهای برای شماتت. اندیشیدن در باب این اثر و موضعی که در برابر آن اتخاذ میکنیم سهم بزرگی در انتخاب مسیری دارد که خواهیم پیمود. آیا جریانی که مسجد ولیعصر(عج) پیشنهاد میکند، سرنوشت معماری اسلامی ما خاصه در طراحی مسجد است؟ادامه متن
مسئله کالبد مسجد علیرغم تواتر حضور آن در شهرهای ایرانی و اسلامی، یکی از مهجورترین موضوعات، هم در محافل آکادمیک و هم در مطبوعات معماری است. این وضعیت شاید از اقبال بد جمعیت معماری ایران و اقبال خوش مسجد (به عنوان موضوعی تقریبا انحصاری در این بومزیست) است که به دلیل ریشه دیرین این کالبد در مناطق اسلامی (از غرب چین تا شرق اروپا) منابع خارجی درباره آن اندک و آفت رونوشت از آنها (چون اتفاق معمول درباره خانه، مجتمعها، فضاهای آموزشی و...) محدود شده است. از همین رو است که جز معدود پرداختهای محتوایی که اکثرا در محافل اهل سنت نگاشته شده است، نگاه معمول به این موضوع در دانشگاه و مطبوعات پرداختهای مصداقی و خصوصا نوستالژیک به دوره طلایی امپراتوریهای اسلامی است. مجموعه این دلایل انگیزه تلاشی برای بازاندیشی درباره این مسئله است؛ و این سطور توصیفی بر انگیزه شکلگیری این پرونده متفاوت، موضع تدوینکنندگان آن و شرحی کوتاه بر جایگاه م ادامه متن
مترجم: ساناز تولائیان| دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری، دانشگاه هنر اصفهان. ایوان بان، محبوبترین عکاس معماری روی زمین است. با... ادامه متن
ایوان بان، عکاسِ معماری، در نوع خود بیهمتاست. عکاسیِ معماری سنتاً بر این مسیر استوار بوده که آثار معماری را... ادامه متن
نویسنده: محمد کیانی منش مروری بر چهار خانه پیتر ایزنمن هرکدام از آثار آیزنمن، ویژگی معمارانه منحصر به فردی دارند؛ انگار... ادامه متن
نویسنده: دایان سوجیچ |مدیر موزه طراحی لندن و استاد دانشگاه کینگزتون مترجم: فریبا شفیعی سوجیچ که اکنون مدیر موزه طراحی لندن... ادامه متن