«این مسئلهی بناست كه در بنیادِ ناآرامی اجتماعی امروز خفته است - معماری یا انقلاب». قریب به یك قرن از نگارش این جمله به دست لوكوربوزیه میگذرد و بااینحال اگر كسی پا در راه تبیین نسبت معماری و امر سیاسی بگذارد، نمیتواند نسبت خود را با این ادعای اضطرابآور معین نكند: نقش معماری در ناآرامیهای اجتماعی امروز چیست؟ حد و حدود تاثیرگذاریاش تا كجاست؟ آیا معماری میتواند به معنای دقیق كلمه «انقلابی» باشد و وضع موجود را بهطور كلی تغییر دهد؟ یا در یك كلام معماری با انقلاب چه نسبتی دارد؟ مقالهی پیش رو به مصاف این سوالات رفته است. ادامه متن
بنی لام، عکاس، شرایط خفهکنندهی زندگی در آپارتمانهای تقسیمشدهی هنگکنگ را عکاسی کرده و زندگی این اجتماعات پنهان را به... ادامه متن
تاریخ متناقض معماری زنان بسیاری را از این عرصه ناپیدا کرده است. مالکیت معنوی آثار معماری در ارتباط با آثاری که در همکاری با معماران زن و مرد به انجام میرسد، تنها به نام مردان تمام میشود. منع از حق معنوی، معماران و دانشجویان زن جوان را بدون الگویی وامینهد و باعث میشود آنها عملاً فکر کنند که زنان در تاریخ این حرفه غایب بوده اند. در این متن نگاهی داریم به چالشها و موانعی که در ناپیدایی زنان در تاریخ معماری نقش دارند. ادامه متن
مصاحبه کننده: حسین فلاح|پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس مهندس عبدالحمید نقرهکار برگزیده به عنوان «نظریهپرداز برجسته» در ششمین جشنواره... ادامه متن
اگر معماری را نه به عنوان یک پدیده، بلکه در سطح عملی انسانی بررسی کنیم، قادر خواهیم بود که عمل معمارانه را، همچون دیگر اعمال انسانی، در محک صواب و خطا از منظر رضایت خالق قرار دهیم. آیا بر این عمل، حسن فعلی و حسن فاعلی توأمان مترتب است؟ خلوص در چنین عملی که پدیداری عام دارد، تنها در مرتبه قلب و از سوی خداوند قابل دریافت است و یا به مخاطبان عمل نیز منتقل خواهد شد؟ اثر تکوینی فعلی مؤمنانه و یا از روی هوای نفس، آیا خود را در رویکردهای عملی و نظری نیز آشکار خواهد کرد؟ معماران در طول تاریخ اسلام با دستورهايي که از نصوص دینی به آنها رسیده چگونه برخورد کردهاند؟ موضع دین نسبت به عمل معمارانه، در غایت این عمل که خلق فضایی است چه بوده است؟ اگر معماری را در موضوعی چون مسجد، بیش از جنبههای سازهای و عملکردی، سویهای روانشناسی و ادراکمدار بپنداریم، منظر ادراکی فضای عبادی، چه نسبتی با عمل معمارانه برقرار میکند؟
ادامه متن
بیانیه فستیوال جهانی معماری: به دنبال تغییر مالکیت و با توجه به موافقتنامهی بانکی، فستیوال معماری جهان حالا میتواند پذیرای... ادامه متن
کتاب «پسري روي سکوها» نوشته حميدرضا صدر سال ۹۲ به چاپ رسید. کتابي که صدر خاطراتش را از دهه 1340 تا 1380 با جزئيات پرشمار درباره فوتبال ايران نوشته است. آنچه در ادامه ميآيد، بخشي از اين کتاب است که صدر از خاطره افتتاح شدن زمين فوتبال استاديوم 100هزار نفري آزادي و برگزاري اولين بازي فوتبال در آن مينويسد. آنچنان که او مينويسد «با کوچاندن تماشاگران از ورزشگاه امجديه، در ورزشگاه جديد همه گيج شدهاند و مدتها طول خواهد کشيد تا همچون امجديه، استاديوم جديد نيز ميراثدار يک خاطره جمعي شود». ادامه متن
در جهانی با انتخاب های بسیار زیاد و فرصت بسیار کم، انتخاب بدیهی ما چشم پوشی از چیزهای عادی است. کارشناسارشد بازاریابی «سث گدین» میگوید که چرا وقتی که هدف جلب توجه ماست، ایدههای بد یا عجیب موفقتر از ایدههای خسته کنندهاند، دقیقا مثل اتفاقی که در پروژهی موزه گوگنهایم بیلبائو توسط فرانک گهری افتاد. ادامه متن
باغ ایرانی از مظاهر فرهنگ ایرانی و حاصل تجربه زیست چندهزارساله در این سرزمین و به قدمت زیست ساکنان ایرانزمین است. باغ ایرانی عینیتی است زندهکننده مفهومی در ذهن ایرانی. نمایشی است از آرمانی که در طول تاریخ این سرزمین در دل مردمان آن حضور داشته است. پس صورتی دارد حاوی معنایی دیرینه و دیرپا . اما دیری نیست که سنت باغسازی ایرانی دچار آسیب شده و بیم آن میرود که کورسوی شعله حیات آن خاموش شود. ادامه متن
روایت شوشترنو، برای معماران، میتواند دریچهای باشد به بازنگری، مطالعه و تفکر در راستای پاسخگویی به پرسشهایی از این دست تا بیش از پیش آگاه شویم کجا ایستادهایم، تا تکلیفمان کمی روشنتر شود با جایگاه [پیشه / رشته] معماری، میزان اثرگذاری و اثر پذیری آن و نقش و مسئولیت معمار نسبت به بسیاری از مسائل! ادامه متن
هر کسی که دانشجوی معمارمنظر بوده یا هست، ارزش کاوش در پروژههای قدیم و جدید را برای دو مفهوم ایدههای طراحی و الهام گرفتن از آنها میداند. پروژههای معرفی شده در این مطلب، نمونههایی باور نکردنی از معماری منظر هستند که هر دانشجوی منظری باید درباره آنها بداند. این پروژهها چیزی بیشتر از زیبایی صرف را به نمایش می گذارند و مرزهای اینکه معماریمنظر چیست و چه میتواند باشد را جابهجا میکنند.ادامه متن
مسابقه دلچهویتا که با نوع طرح مسئلهی خود توجه به سازماندهی داخلی را میطلبید با استقبال زیادی از نسل جوان معماری ایران مواجه شد و کمیت و کیفیت بالای طرحها نویدبخش ظهور پربارِ نسل بعدی معماری معاصر ایران است. بیشتر پروژههایی که در رتبههای بالای (حدود 30 طرح فینالیست) قرار گرفتند دارای خصوصیات مشترکی بودند که سعی میکنم در این نوشته کوتاه آنها را ذکر کنم: ادامه متن