طاقهای سنگی در شهر واحهای اریحا در حال گرفتن شکل تازهای به خود هستند، این کار به دست دو معمار فلسطینی در حال اجرا است که از قابلیتهای سنگ در جایگاه مصالحی سازهای استفاده میکنند. نمونهی اولیهی طاق آنها شامل مجموعهای از پایههای قوسی است که با تعدادی بیشتر از ۳۰۰ بلوک سنگآهک درهمتنیده ساخته شده است. به گفتهی الیاس آناستاس، یکی از طراحان، این سازه که [سطح]۶۰ مترمربع را پوشش میدهد، در تلاش است تا اسلوب جدید شهری را در فلسطین خلق کنند. ادامه متن
همهی ما آگاهیم که معمار شدن مستلزم پرشی است به سوی ناشناخته[ها]. هیچ کتابی نمیتواند شما را به کمال برای این امر آماده کند. برای ظهور در مقام معمار، ناگزیر لازم است که مسیرتان را به سوی حوزههای ناآشنا هدایت کنید: فرهنگ، سیاست، صنعت ساخت، نهادهای قانونی، استفاده کنندگان، تکنولوژیهای در حال ظهور، مهندس مشاور، تصمیم گیرندگان، اجتماعات مختلف، این فهرست بیانتهاست... و برای یک زن، حوزهی ناآشنای دیگری هم هست، چرا که او در سیستمی مشغول به کار است که چندان برای او مهیا نشده است.ادامه متن
اگر بالا و پایین شهر یکی شود، و اگر فقیر و پولدار، متخصص و کارگر و خیلی متضادهای دیگر مجبور شوند در یک جا خانه بسازند و کنار هم زندگی کنند چه پیش خواهد آمد؟ طرحی که گروه معماری فرانسوی برای مسابقهی شهرداری پاریس ارائه کرده، کنایهای جالب را در قالبی طراحانه بیان کرده است. آنها خانههای پاریس را به چند تیپ مشخص تقسیم کرده و همه را در مجتمعی یکپارچه گرد هم آوردهاند. سقفهای شیروانی و صاف، نماهای پرکار و ساده، ساختمانهای چند طبقه و کوتاه و کلی پارادوکس دیگر در یک حجم عجیب جا گرفتهاند. اگرچه معمارها سعی کردهاند با همباد کردن سطوح و استفاده از گیاهان کمی این مجتمع را منسجمتر جلوه دهند، اما کماکان حرف اصلی این کار را تفاوتهای فاحش و طنزآمیز آن میزنند. ادامه متن
مقایسه میان رویدادهای معماری با رویدادهای تخصصهای دیگر فاصله معناداری را نشان میدهد. رویدادهای معماری حتی در دوران رکود فعلی همچنان هزینه محور، بدون مسئله و نمایشی هستند در حالی که استارتاپهای برگزار شده در تخصصهای دیگر با رویشهای مواجهیم که نه تنها یک کسب و کار جدید و پایدار ایجاد میکنند بلکه در حال پاسخدهی به یک نیاز مغول مانده یا ضروری نیز هستند با توجه به همپیوندی حوزه معماری به اقتصاد ساختوساز و از سوی دیگر پریشانی فضای زیستی مردم، به نظر میرسد ظرفیت عظیمی در حوزه استارپهای معمارانه وجود دارد که میتوان به دلایل این غفلت اشاره داشت. ادامه متن
سابقهی کار در معماری اهمیت زیادی دارد. علیرغم طعنههای بذلهگویانهای که گاهاً دربارهی [میزان] درآمد این کار زده میشود، با فرض داشتن چند دهه سابقهی کار، این شغل میتواند درآمد نسبتاً خوبی داشته باشد. با این حساب، وقوع چنین امری ممکن است که یک معمار قبل از کسب شهرت در معماری، زندگی غنی و پیچیدهای را از سر گذرانده باشد، به طوریکه بسیاری از معمارانِ موفق حرفهی خود را در مسیری کاملاً متمایز از معماری آغاز کردهاند. اگر هنوز به رویایی خود در دنیای معماری دست نیافتهاید، شغل اولیهی معماران مشهور این لیست میتواند برایتان دلگرمکننده باشد.
ادامه متن
اگر معماری را نه به عنوان یک پدیده، بلکه در سطح عملی انسانی بررسی کنیم، قادر خواهیم بود که عمل معمارانه را، همچون دیگر اعمال انسانی، در محک صواب و خطا از منظر رضایت خالق قرار دهیم. آیا بر این عمل، حسن فعلی و حسن فاعلی توأمان مترتب است؟ خلوص در چنین عملی که پدیداری عام دارد، تنها در مرتبه قلب و از سوی خداوند قابل دریافت است و یا به مخاطبان عمل نیز منتقل خواهد شد؟ اثر تکوینی فعلی مؤمنانه و یا از روی هوای نفس، آیا خود را در رویکردهای عملی و نظری نیز آشکار خواهد کرد؟ معماران در طول تاریخ اسلام با دستورهايي که از نصوص دینی به آنها رسیده چگونه برخورد کردهاند؟ موضع دین نسبت به عمل معمارانه، در غایت این عمل که خلق فضایی است چه بوده است؟ اگر معماری را در موضوعی چون مسجد، بیش از جنبههای سازهای و عملکردی، سویهای روانشناسی و ادراکمدار بپنداریم، منظر ادراکی فضای عبادی، چه نسبتی با عمل معمارانه برقرار میکند؟
ادامه متن
این جایزه خلاقیت و نوآوری در زمینه طراحی معماری، معماری منظر و طراحی داخلی را گرامی میدارد. پروژه های داوری شده بر اساس معیارهایی نظیر برتری در طراحی، نوآوری و کاربری، استفاده از متریال و روش های مدیریت انرژی ارزیابی می شوند.ادامه متن
ایوان بان، عکاسِ معماری، در نوع خود بیهمتاست. عکاسیِ معماری سنتاً بر این مسیر استوار بوده که آثار معماری را... ادامه متن
ایران در جایگاه پنجاه و چهارم رنکینگ جهانی سال ۲۰۱۷ قرار گرفت. رقابت جهانی «A’Design»، بزرگترین مسابقه در زمینه معماری... ادامه متن
نویسنده: محمدرضا دهقانی| کارشناس ارشد معماری آیزنمن، طراح، نظریه پرداز و استاد معماری، متولد ۱۱ آگوست سال ۱۹۳۲ در نیویورک، بزرگترین... ادامه متن
در بسیاری از شهرهای بزرگ به علت شهرسازی متراکم و نوع طراحی فضای شهری، کمتر فضای سبز وجود دارد و یا اگر هم وجود داشته باشد، سایههایی ایجاد میکند که به علت مدیریت عمومی نامناسب موجب خشونت میشود. مسلماً این مسئله به مدیریت عمومی و سیاست مرتبط میشود. اما چطور میشد، اگر میتوانستیم بعضی از مکانهای خالی و بیاستفاده، مثل بامهایی که پر از آنتنهای ماهواره هستند را بگیریم و آنها را به پارکهای کوچک یا حتی یک باغ زیبا تبدیل کنیم؟ ایدهی مناطق جدید سبز در شهر، خاطرات زیادی از رفاه را به ارمغان میآورد؛ سبز بودن به این معنی است که ما آب، غذا، آرامش و صلح داریم. بامهای سبز به تعادل بین مناطق بتنی و پوشش گیاهی کمک میکنند.ادامه متن
والس با کرونا در کوچهی سیزدهم
مروری بر پیشنهادهای معماران برای «زندگی با کرونا» در آثار مسابقهی «نکسا ۳۴»
حالا هشتماهی میشود که کووید-۱۹ در شهرهای ما پرسه میزند و ما به درون خانههایمان عقبنشینی کردهایم. از اخبار و تحلیلها بر میآید حداقل یک سالی اوضاع با همین شدت برقرار است و بعدش هم رفتنی نیست، شاید کمی آسیبزاییش کمتر شود، مثل سرماخوردگی با بشر بماند و مثل آنفولانزا که هر سال با نسخهی جدید شگفتزدهمان کند. باید به بعد از روزهای قرنطینه موقت فکر کنیم، باید زندگی کردن با این ویروس را یاد بگیریم و محیطمان را با آن سازگار کنیم. رقابت معماری برای سیوچهارمین ساختمان گروه ساختمانی نکسا تلاشی برای کشف و تمرین راهکارهای این سبک زندگی جدید است. ادامه متن