مترجم: محدثه عقبایی از زبان معمار. رسالت پروژهی موزهی فلسطین این است که معتبرترین و قویترین پلتفرم پیشرو، در ایجاد... ادامه متن
بیست و ششم آوریل امسال، سی و دومین سالگرد حادثهی هستهای چرنوبیل بود. در این حادثه، انفجار رآکتور [شمارهی] چهارِ نیروگاه هستهای چرنوبیل[1] در اوکراین سبب مرگِ آنیِ 31 نفر، پخش ابرهای رادیواکتیو در دیگر نقاطِ اروپا و تخلیهی زمینهای اطراف نیروگاه به شعاع نوزده مایل شد. اکنون که ۳۲ سال گذشته است، این منظر را از دو جانب تعبیر میکنند: یکی از جانبِ حدود و ثغور فنون مهندسی، و دیگری هراس و ویرانی. به بهانهی سالگردِ فاجعه و باران رادیواکتیوش، ما گذشته، حال و آیندهی معماری چرنوبیل را بررسی کردهایم، تا سرگذشتِ چشماندازی را که سوخته و ویران شده است اما هنوز ممکن است از خاکستر برخیزد ترسیم کنیم. ادامه متن
نویسنده: علیرضا تغابنی/ معمار در نخستین سخنرانی همایش «نقش مسابقات در پیشبرد معماری» که در زمستان سال ۱۳۹۱ توسط فصلنامهی... ادامه متن
رها کردن یک فرد تا به علت خفگی درون دیوارها بمیرد، کاری است که در برهههایی از زمان، در نقاط مختلفی از دنیا، متاخرترین نمونهی آن در اوایل قرن بیستم در مغولستان، به عنوان یک مجازات اعدام استفاده میشده است. افسانهی استاد مانول در ادبیات اروپای شرقی، بیانگرترین روایت از چنین اعدامی را بهدست میدهد. این افسانه نسخههای متعددی دارد ولی روایت اصلی آن، در مورد یک استاد بنا است که با شیطان قراردادی میبندد که به او امکان میدهد که زیباترین صومعهی در دنیا را بسازد، به شرط آنکه در زمان ساخت دیوار اصلی، همسر باردارش را درون آن بگذارد. جیغهای همسر مانول زمانی که کریدور بدنش را محبوس میکند، صریحترین توصیف در مورد خشونت معمار است. ادامه متن
انستیتوی فرهنگی ایتالیا خشنود است که نمایشگاه چندنگارهها و فواصل مشترک: معماریِ رناتو ریتزی و چینو زوکی را برگزار میکند. این سومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاههای «ایتالیا در دست ساخت» است. نمایشگاه از طریق ترسیمات و عکسها و آثار برگزیدهی این دو معمار در پی سفری اکتشافی در بلندپروازیهای طراحیِ بناهای روایتگر فرهنگ است و در پی کشف عوامل ایجاد تعامل در زندگی خصوصی و جمعی.ادامه متن
تاریخ متناقض معماری زنان بسیاری را از این عرصه ناپیدا کرده است. مالکیت معنوی آثار معماری در ارتباط با آثاری که در همکاری با معماران زن و مرد به انجام میرسد، تنها به نام مردان تمام میشود. منع از حق معنوی، معماران و دانشجویان زن جوان را بدون الگویی وامینهد و باعث میشود آنها عملاً فکر کنند که زنان در تاریخ این حرفه غایب بوده اند. در این متن نگاهی داریم به چالشها و موانعی که در ناپیدایی زنان در تاریخ معماری نقش دارند. ادامه متن
پیتر آیزنمن را میتوان از برترین نامها در محافل معماری دنیا دانست. تاثیرگذاری او بر جریان معماری معاصر انکار ناپذیر است؛ اما شناخت ما از این معمار هنجار شکن چیست؟ آیزنمی که چهرهای پرهیاهو و جنجالی در معماری محسوب میشود، او دورههای ذهنی مختلفی را طی کرده و برای فهم آنها باید در جستجوی روابط او با اندیشههای فلسفی گشت که در هر دوره با آن مانوس بودهاست. ادامه متن
«باغ کتاب تهران». این یکی از نامهایی بود که به کرّات در رسانههای کشور در نیمهی اوّل سال ۱۳۹۶ شنیده میشد. خبر هیجانانگیزی بهنظر میرسید؛ اینکه فضایی مختص و متمرکز برای فروش کتاب در قلب تهران، لابهلای تپههای عباسآباد قرار است ساخته شود. فضایی شبیه به نمایشگاه کتاب تهران، با امکانات و آرامشی بیشتر که خریدن کتاب را تبدیل به تجربهی لذتبخشتری کند و در عینحال به مرکزی برای کتابدوستان تبدیل شود. پاییز ۹۶ رسید و پروژهی باغ کتاب برندهی بخش ساختمانهای عمومی جایزهی معمار، این معتبرترین جایزهی معماری کشور نیز شد. تمام اینها به مخاطب، کسی که روزی از روزهای آذر ۱۳۹۶ تصمیم میگیرد به این پروژهی عظیم، بلندپروازانه و –لابد- از لحاظ معمارانه ارزشمند سری بزند، مژدهی تجربهی فضایی لذتبخش و کاربردی را میدهد. با اینحال، حدود شش ماه پس از افتتاح این پروژه، بهترین واژه برای توصیف آنچه با بازدید «باغ کتاب تهران» بر همان مخاطب عارض شد این بود: بُهت!ادامه متن
ز همان خیابان اصلی و گذرهای اطراف و درون گورستان وادیالسلام، موکبها از زمین سر برمیآورند و صدای «هله بزوار الحسین» میزبانان شنیده میشود. بومیان به اصرار زائران را دعوت به حضور در موکبها یا حداقل ایستادنی به اندازه نوشیدن «شای عراقی» میکنند. از همین جاست که با تولد کالبدهای جدیدی در جداره بزرگراه نجف-کربلا و خیابانهای منتهی به آن میشوید که پیش از این نهتنها در جای دیگری که حتی به این صورت در همین بزرگراه نیز حضور نداشتهاند.
ادامه متن
در جهانی با انتخاب های بسیار زیاد و فرصت بسیار کم، انتخاب بدیهی ما چشم پوشی از چیزهای عادی است. کارشناسارشد بازاریابی «سث گدین» میگوید که چرا وقتی که هدف جلب توجه ماست، ایدههای بد یا عجیب موفقتر از ایدههای خسته کنندهاند، دقیقا مثل اتفاقی که در پروژهی موزه گوگنهایم بیلبائو توسط فرانک گهری افتاد. ادامه متن
یک سال پیش، در ۲۶ خردادماه ۱۳۹۴ (16 ژوئن 2015)، جامعه معماری چارلز کورئا را از دست داد. مردی که اغلب به «بزرگترین معمار هند» شهرت داشت و تأثیر او بر فضای ساختوساز از مرزهای سرزمین مادریاش فراتر رفته بود. او که اصالت هندی داشت، در آثارش سبکهای بومی سنتی را با مدرنیته درهمآمیخته بود تا به معماری جذابیت جهانی ببخشد. ادامه متن
کتاب «پسري روي سکوها» نوشته حميدرضا صدر سال ۹۲ به چاپ رسید. کتابي که صدر خاطراتش را از دهه 1340 تا 1380 با جزئيات پرشمار درباره فوتبال ايران نوشته است. آنچه در ادامه ميآيد، بخشي از اين کتاب است که صدر از خاطره افتتاح شدن زمين فوتبال استاديوم 100هزار نفري آزادي و برگزاري اولين بازي فوتبال در آن مينويسد. آنچنان که او مينويسد «با کوچاندن تماشاگران از ورزشگاه امجديه، در ورزشگاه جديد همه گيج شدهاند و مدتها طول خواهد کشيد تا همچون امجديه، استاديوم جديد نيز ميراثدار يک خاطره جمعي شود». ادامه متن