پانزده پروژهی نهایی بر مبنای رویکرد استفادهی مجدد از بناهای قدیمی توسط گروه داوری مجلهی «آرکیتکچرال ریویو» از میان پروژههای دریافتی از سرتاسر جهان اعلام شدند. این جایزه از نمودهای خلاقانه در استفادهی مجدد و تغییر کاربری بناهای قدیم تجلیل میکند. پروژههایی که علاوه بر حفظ روح غضا با کاربری معاصر خود را به خوبی تطبیق داده باشند. شرح کامل پروژهها و جزییات هر طرح در آینده اعلام خواهد شد. ادامه متن
ساختمان پست مرکزی تبریز یکی از نمونههای شاخص معماری مدرنیستی رایج در پهلوی دوم است که با نمای شیشهای و بتنی عریانش، برای سالهای طولانی به عنوان نشانهای شهری در خیابان ارتش جنوبی تبریز ایفای نقش میکرد. فرمپردازی، مصالح، اجرا و موقعیت ممتاز این ساختمان، آن را به حق جزو آن دسته از بناهای مدرن قرار میدهد که نیازمند حفاظت و قرارگیری در ذیل عنوان «میراث معماری مدرن» هستند. با این حال پس از بیتوجهی به مرمت اصولی نمای بتنی و سطوح شیشهای ساختمان، اینک مدتی است که تغییرات سوالبرانگیزی بر روی آن در حال اعمالشدن است. از رنگ کردن سطوح بتنی گرفته تا نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، بنرها و تبدیل فضای داخلی و یکی از طبقات آن به خردهفروشیها و بازارچهای با کارکردی مغایر عملکرد اصلی ساختمان.ادامه متن
پروژهی خانهي فرفری پروژهای برای ساخت خانههای کمهزینه برای زلزلهزذگان منطقهی سیچوان چین بطراحی شده است. این طرح بر مبنای مدول واحدی شکل میگیرد که از چرخش آن حول محورهای معینی فضاهای خانه تولید میشوند. در این نوشته به بررسی ویژگیها و سومندیهای این طرح میپردازیم. ادامه متن
کنراد واکسمان، مهندس سازه و معمار آلمانی عمیقتر از هر کس دیگر به نیازها و منافع معماری صنعتیشده میاندیشید. واکسمان برای اولین بار با ساخت خانهای در حومهی برلین برای آلبرت اینشتین توجه عموم را به خود جلب کرد و بعدها با ایدههایی که برای پیشساختگی پرورش داد نقش موثری در پیشبرد معماری مدرن ایفا کرد. در این متن مختصری به زندگی و دستاوردهای واکسمان میپردازیم. ادامه متن
رنگ با بهرهجویی از تواناییاش در برقراری ارتباط ساده و واضح، میتواند از فرم یا سبک معماری تاثیرگذارتر باشد. رنگ در معماری قدرت و زبانی را مخصوص به خود دارد که فرم یا سبک بنا فاقد آن هستند. در این متن به بررسی این پدیده در محل اقامت رسمی سران سه کشور پرداخته میشود: کاخ سفید در واشنگتون، دی.سی خانهي صورتی (لا کازا رزادا) در بوینس آیرس و خانهی آبی (چیونگ وادئا) در سئول - سه پروژهي شاخصی که رنگ نمای خارجیشان بسیار معروفتر است تا هر گونه خصوصیت فرمال یا سبکی معماری آنها. ادامه متن
ما همگی، فارغ از جنسیتمان، خواستار تحقق ارزش کارمان هستیم. اما برخلاف تلاشی که میکنیم کنترل نگاهی که دیگران بر ما دارند همواره در اختیار ما نیست. کارن برنز در این متن برای بیان دیدگاهش در مورد بهکارگیری اصطلاح معمار زن و مسابقات معماری تک جنسیتی زنانه، به رابطهی پیچیدهی موجود میان فرهنگ و عاملیت فردی میپردازد. ادامه متن
«حوزههای آبی بیطرف» ایدهی محوری طرحی را تشکیل میدهد که امیدوار است تا محلی را برای ایجاد تعامل میان مردم دو کشوره کرهی شمال و جنوبی فراهم کند. چه بسا این طرح معماری بتواند نطفههای صلح را در دل این دو کشور بکارد. شاید این بار معماری بتواند نجاتبخش باشد. ادامه متن
ما در میان دیوارها و پنجرهها نفس میکشیم؛ میان هرآنچه خودْ آنها را ساختهایم. لابهلای آجر و سیمان و سنگ و چوب فریاد میزنیم، خاطره میسازیم، عاشق میشویم، پریشان میشویم، فکر میکنیم و تجربهی زیستهمان را فربهتر میکنیم. اگر تقریباً همواره ما اسیر این «محیط مصنوع» خودساختهایم، چرا نباید دربارهی آن سخن بگوییم؟ چرا نباید به داوری و تفسیر و ارزیابیاش بنشینیم؟ چرا نسبت به چیستی و چگونگیاش حساس نباشیم و به آن واکنش نشان ندهیم؟ و در یک کلام، چرا نباید آن را نقد کنیم؟ادامه متن
آرون بتسکی در این متن با اشاره به زندگی شخصی لویی کان به معضل گسترده در حرفهی معماری یعنی تعرض جنسی در محیط آکادمیک و دفاتر معماری میپردازد. وی با اشاره به اینکه توجه به این مسائل میتواند از ارزشهای معماریانهی آثار معماران جا باشد، زنان معمار را به بازگویی ناگفتههای خود از تعرضات جنسی که در محیط کار یا آکادمیک متحمل شدهاند فرامیخواند. ادامه متن
استعداد کاس گیلبرت در ترکیب سبکهای طراحی داخلی مدرن و تکنولوژی روز زمانبا سبکهای کلاسیک بود. گیلبرت ساختمانهای زیادی راراز جمله ساختمان کنگره ایالتهای مینسوتا، ویرجینیای غربی، و ارکانساس را با بهرهگیری از همین شیوه طراحی کرد و معماری نئوکلاسیک را در دل ایالات متحده گسترش داد.به بهانهی سالگرد تولد گیلبرت نگاهی داریم به زندگی و آثار او. ادامه متن
جشنواره معماری جهان برندگان دهمین دورهی خود را اعلام کرد. دهمین دوره از این جشنواره در نوامبر سال ۲۰۱۷ در برلین برگزار شد. برندگان این مسابقه از میان ۹۲۴ پروژه دریافتی اعلام شده است. در این متن نگاهی داریم به لیست پروژههای برنده در این جشنواره و دو پروژه از ایران. ادامه متن
با پیگیریهای انجام شده، مجموعهی «معماران جهادی» به عنوان سازماندهندهی خدمات و اقدامات معماری و مهندسی در «قرارگاه شهید محمدسعید جعفری (بسیج سازندگی)» مسئولیت یافته است. این قرارگاه مسئول سازماندهی تمامی گروههای جهادی در منطقهی زلزلهزده است. مهندس محمد یاراحمدی، به عنوان نمایندهی انجمن معماران جهادی، در چارت این قرارگاه حکم گرفتهاند. همزمان قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، به عنوان همکار مسئولیت تامین تجهیزات، نیروی اجرایی و مصالح لازم برای فعالیت معماری و عمرانی را برعهده گرفته است. مذاکره با مسئولان بنیاد مسکن و دیگر ارگانها ادامه دارد. ادامه متن