نویسنده: شهابالدین تصدیقی | دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران در دانشگاه تهران میگویند سالیِریِ آهنگساز، شهرت بیشتری مییافت اگر با... ادامه متن
معمار هندی، بالکریشنا دوشی مدتهاست اهداف جایزهی معماری پریتزکر را به بهترین نحو نمایش میدهد. او بیش از شصت سال است که در معماری فعالیت میکند و خدمات مهمی به بشریت کرده است. در این متن نگاهی داریم به بیانیهی هیئت ژوری جایزهی پریتزکر که این جایزه را بهدلیل معماری فوقالعادهی دوشی در صدها ساختمانی که ساخته؛ تعهدی که نسبت به کشورش و اجتماعاتی که برای آنها طراحی میکند، ابراز داشته؛ تاثیر او بهعنوان معلم؛ و الگویی که برای متخصیصن و دانشجویان سراسر جهان در طول فعالیت حرفهایش بهوجود آورده است، این جایزه را به وی اهدا میکند. ادامه متن
تصور اینکه سینما در خلاء شکل بگیرد، دشوار است. بدون وجود صحنه برای خلق فضایی که فیلم روایت میکند، نمیتوانیم از واقعیت بهه دنیای فیلمی که در آن غرق هستیم، سفر کنیم. سینما به عنوان معماری. عنوانی برای تعامل میان سینما و معماری. معماری ذاتی بیان سینمایی و ماهیت سینمایی تجربه معمارانه، دیالوگی پیچیده و اغلب اوقات چندمنظوره بین این دو رشته است. ادامه متن
سرای روشن در خیابان ناصرخسرو، به گواه تاریخ حکشده روی کاشیهایش، در سال 1311 تأسیس شده است: سالهای میانی حکومت پهلوی اول و دورهی آغوش گشودن به روی جهان مدرن از سویی، و نگریستن به جهان باستان از سوی دیگر. ساختمان سرای روشن، بالاتر از کوچهی مروی و نرسیده به خیابان صوراسرافیل، این دو گرایش متناقض را بهخوبی بازتاب میدهد: از همان بخش بالایی بنا، هم میتوانیم فرشتههای نیمهبرهنهای را ببینیم که از معماری اروپایی به بنا راه یافتهاند، و هم نماد اهورامزدا را که میراث معماری دورۀ هخامنشی است. مجسمهها و ستونها و تزییناتِ وامگرفته از معماری باروک، نشانی از نوسازی پرشتاب زمانهی خود هستند، و نماد اهورامزدا و کاشیکاریهای برگرفته از معماری ایرانی به وسوسهی گذشته گواهی میدهند. ادامه متن
مسابقه دلچهویتا که با نوع طرح مسئلهی خود توجه به سازماندهی داخلی را میطلبید با استقبال زیادی از نسل جوان معماری ایران مواجه شد و کمیت و کیفیت بالای طرحها نویدبخش ظهور پربارِ نسل بعدی معماری معاصر ایران است. بیشتر پروژههایی که در رتبههای بالای (حدود 30 طرح فینالیست) قرار گرفتند دارای خصوصیات مشترکی بودند که سعی میکنم در این نوشته کوتاه آنها را ذکر کنم: ادامه متن
کارول راتی به معماری واکنش گرا علاقه دارد، او آثار شگفتانگیزی با کمک گروهش در آزمایشگاه "SENEable City" واقع در دانشگاه ام آی تی میسازد البته بهوسیله جمعآوری دادههای که ما آنها را تولید کردهایم! او از دادههای خام مثل تماسهایی که میگیریم، آشغالهایی که دور میریزیم، برای تولید مجسمات زیبایی از زندگی شهری ما استفاده میکند. او و گروهش محیطهای تعاملی جذابی ساختهاند، از آبی رقصان و متحرک تا چراغی پرنده که به صورتی ساده از حسگرهای مختلف استفاده میکنند. ادامه متن
سودمندی مطالعهی تاریخ معماری برای کیست؟ معماران؟
دانشجویان؟ یا صرفا تاریخنگاران معماری؟ ویتمن در این متن با اشاره به چالشهایی که در راه نگاشتن تاریخ معماری به دست معماران یا غیرمعماران وجود داشته است، تاریخ معماری معاصر را در مورد تجسس روشهای بیشماری میداند که ساخت، تجربه، نمایش و مفهوم فضا، تاریخ انسان را شکل میدهند. تا بدانجا که چنین مطالعاتی به هدفش در غنیکردن درک ما از ارتباطات پیچیده میرسد. این چنین مطالعاتی به کار معمارانی میآید که چنین تصمیم سیاسی را گرفتهاند که تاریخ را جدی بگیرند. ادامه متن
معماری و بیماری: چگونه سِل موجب خلق معماری مدرن و مینیمالیستی شد؟
بررسی تاثیر بیماریهای همهگیر بر معماری و شهرسازی [قسمت اول]
دنیاگیری بیماری کرونا در حال تغییر بسیاری از وجوه سبکزندگی ما است و طراحی شهرها و ساختمانها از این تغییر دور نیستند. بررسی چگونگی تاثیر این بیماری بر شهرسازی و معماری، نیازمند کنکاش در سابقهی رابطهی معماری و شهرسازی با بیماریهای همهگیر پیشین است. در این جستار نویسنده این رابطه را از خلال تاریخچهی تولد معماری مدرن و نقش همهگیری سل در این تحول جستوجو میکند. ادامه متن
دبیران: محسن اکبرزاده، محمد یاراحمدی هر روز خبر ساخت مسجد تازهای میرسد و هر مؤمنی باید از این خبر دلشاد... ادامه متن
تحول توالتهای عمومی از آبریزگاه تا سانیست، از توالتهای جمعی تا محفظههای انفرادی و روند تجهیز توالتهای مردانه و بعد زنانه، سیری پرافتوخیز در تاریخ دارد.
ادامه متن
نویسنده: محمدحسین عباسی | دبیر سرویس «معماری پایدار» آلودگی هوا ازجمله رخدادهای فصلی است که با شروع فصل سرما به... ادامه متن
نویسنده: دسپینا استراتیگاکوس| نویسندهی کتاب «زنان معمار کجا هستند؟» مترجم: نیلوفر رسولی| دبیر سرویس ترجمان برخلاف حضور مؤثر زنان در مدارس... ادامه متن