مقایسه میان رویدادهای معماری با رویدادهای تخصصهای دیگر فاصله معناداری را نشان میدهد. رویدادهای معماری حتی در دوران رکود فعلی همچنان هزینه محور، بدون مسئله و نمایشی هستند در حالی که استارتاپهای برگزار شده در تخصصهای دیگر با رویشهای مواجهیم که نه تنها یک کسب و کار جدید و پایدار ایجاد میکنند بلکه در حال پاسخدهی به یک نیاز مغول مانده یا ضروری نیز هستند با توجه به همپیوندی حوزه معماری به اقتصاد ساختوساز و از سوی دیگر پریشانی فضای زیستی مردم، به نظر میرسد ظرفیت عظیمی در حوزه استارپهای معمارانه وجود دارد که میتوان به دلایل این غفلت اشاره داشت. ادامه متن
معماری
بازدید از باغموزهی قصر در هنگام برپایی برنامههایی چون «طهران در قصر» هیچ نوعی از آگاهی را دربارهی تاریخ تهران و فرهنگ آن به بازدیدکننده نمیدهد. هیچ فضای طراحیشدهای یا برنامهی مشخصی که مربوط به معرفی تهران قدیم باشد در این برنامهها وجود ندارد، هیچ راهنمایی نیست، و هیچ هدفگذاری مشخصی را نمیتوان در برپایی این بساط ردیابی کرد. «طهران» تنها برندی پوچ، بیمعنا، بیتاریخ و بیمحتواست برای فروش بهتر «کباب بناب» و «نانبرنجی کرمانشاه»؛ نه چیزی بیش از این. باید یادآوری کرد که متولی برگزاری چنین برنامههایی «معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری»ست؛ نهادی که شرح وظایف آن قاعدتاً باید با نام آن همخوان باشد. ادامه متن
اعتراضات چند سال اخیر در نقاط مختلف جهان مکرر نام «میدان»ها را در اخبار به گوش رسانده است؛ این مقاله توضیح میدهد که چگونه طراحی شهری امکان مشارکتهای عمومی خصوصا برای اعتراضات گروهی را فراهم میکند و چگونه حکومتهای توتالیتر با علم به این موضوع با تهدید یا گستردگی شدید میدان رفتارهای اجتماعی را کنترل میکنند. ادامه متن
پایداری برای اولین بار به عنوان لفظی رسمی در کنفرانس «زمین» در ۱۹۹۲ در ریو مطرح شد آن هم در غالب توسعه پایدار به عنوان عملی که نیازهای امروز را تامین کند بدون آنکه نیازهای نسل بعد را قربانی کند، از آن سال با چالشهای روزافزونی که جوامع در حوزههای مختلف با آن درگیراند. مفهوم پایداری جای خود را به عنوان یک الگوی توسعه به سرعت جا انداخت، پایداری در روزهای آغازین جنبشی به حساب میآمد که به دنبال حفظ منابع برای نسل بعد بود اما نیازها و مسائل حوزهها دیگر به سرعت خود را وارد این مفهوم کردند، برای پایداری هیچ گاه تعریف مشخصی ارائه نشده است و به خاطر طبیعت آن شاید هیچ گاه به تعریفی با مرزهای معلوم هم ختم نشود اما در طول چند دهه اخیر همواره حوزههایی را به خود اضافه کرده است. ادامه متن
به گفته معمار این اثر، پروژه سایبان مردم معماری برای رویدادها و معماری به عنوان رویداد است. این مبلمان شهری سایبانهای جمع شوندهای هستند که قابلیت این را دارند که مردم همانند دوچرخه بر آن سوار شوند، در طول شهر جابجا شوند، در طول خیابان گسترده شوند و ارتباط فضاهای منفصل را با یکدیگر برقرار کنند. سایبان مردم دارای سقف قابل گسترش با ارتفاع دو طبقه است که بر روی ۱۰ چرخ با صندلی قرار گرفته است. ادامه متن
آمازون میخواهد امکانات ویژهای را در اختیار کارمندانش قرار دهد. کلمهی ویژه آنقدرها هم از پس توصیف این امکانات برنمیآید! شاید عبارت «عجیب و هیجانانگیز» برای خانههای سبزی که آمازون در جنوب سیاتل برای کارمندانش تدارک میبیند، مناسبتر باشد. این شرکت بزرگ آمریکایی در اقدامی تازه میخواهد ساختمانهایی را در نزدیکی ساختمان اصلی خود بسازد که هنوز اسم مشخصی ندارند و حتی دقیقا نمیدانیم به چه کاری میآیند. توصیف این ساختمانها از کلماتی مثل گلخانه، خانهدرختی، خانه گیاهان و خانهی سبز استفاده شده که اشاره به معماری و البته فضای درونی آنها دارد.ادامه متن
۱۰ فیلم بهیادماندنی که ساختمانها در آنها بازی کردهاند! میا فارو در فیلم فرزند رزماری، جک نیکلسون در فیلم درخشش... ادامه متن
در این مقاله به بررسی تاریخچهی این «دیوارکشیها» در قالب نمایش پوپولیستی دولتها مبنی بر نیاز بیشتر به دیوارهای حقیقی و فرهنگی برای مقابله با «مهاجران غیر مجاز» و «تهدیدهای تروریستی» پیش رو میپردازیم. ادامه متن
این یادداشت مقدمهای برای شروع موقت صفحه پایداری در پایگاه رویدادهای معماری؛ صفحهای که بعد از گفتوگوهای فراوان با احتیاط قدم اول خود را برمیدارد تا به فضای آموزش و آکادمی کمک کند که خلاهای خود را بشناسد و هم پلهایی ایجاد کند که بازار ساخت و اجرایی خود را به نیروهای جوان تحصیل کرده در زمینه پایداری برساند، بازاری که با تقریبی مناسب به جریان معماری پایداری هیچ توجهی نکرده و روند خود را طی میکند، این صفحه تلاش میکند با نگاهی واقع گرا و جامع به همگرایی در این حوزه کمک کند. ادامه متن
…جایزه معمار سال خاورمیانه که از ۴ سال پیش با انتخاب کوروش حاجیزاده بهعنوان چهره برتر برای ایرانیان شناخته و... ادامه متن
. چرا باید ساختمانی تمام شیشهای در این اقلیم ساخت؟ برای نزدیک شدن به پاسخ پرسش میتوان این فرضیه را مطرح کرد که از آنجا که کاربری برج، بانک است، انگارهای در معماری وجود دارد که براساس آن سعی میکنند برای طراحی بانکها از شیشهها استفاده کنند تا به مفهوم شفافیت اشاره کنند. یک تلقی از شفافیت این است که مرز بیرونی و درونی بنا برداشته می شود و افراد در بیرون ساختمان میتوانند درون بنا و فعالیتهایی که درون بنا انجام میشود را ببینند. ادامه متن
معماری امروز ما در مرحلهای بینظریه به سر میبرد: هیچ چارچوب نظری، کلانروایت یا نظامی از معیارهای ارزشی وجود ندارد تا جهتگیری معماری امروز را روشن سازد.اگر از اواخر قرن ۱۹ تا دههی ۱۹۸۰، نظریههای معماری افقی از کلیت حوزهی معماری را شکل داد، این افق امروز جایش را به انبوهی از اظهارنظرهای معماران، تاریخنگاران نظریهی معماری و اشارههایی به سایر رشتهها همچون انسانشناسی، جامعهشناسی و فلسفهی سیاسی داده است. امروز، فقط شبحی از نظریهی معماری در تعقیبمان باقی مانده است. ادامه متن