دقیقاْ چه چیزی یک محیطِ انسانساخت را «خانه» میکند؟ چه نوع محرومیت یا خطری قدرت این را دارد که فرد را به ترک خانهاش وادارد؟ چگونه یک شخص میتواند پس از مهاجرت به اجتماع و سرزمینی غریب، همچنان هویت و ارتباط اجتماعی را احساس کند؟ آیا فرآیند ساکن شدن در یک شهر جدید – هر چقدر هم طولانی- لزوماْ به تشکیل «خانه» میانجامد؟ آیا بعد از سالها نزاع، ویرانی، و دوری از سرزمین مادری، امکانی برای بازگشت به «خانه» وجود دارد؟ میتوان آنچه از دست رفته را باز هم کشف کرد؟ آن هم در مکانی که دیگر قابل تشخیص نیست. ادامه متن
مرکز فناوری و تکنولوژی بین المللی مایکروسافت به تازگی از طرح جدید دفتر مرکزی این شرکت با زیربنای ۱۳۰ هزار... ادامه متن
موزهی گوگنهایم بیلبائو بیست سال قبل، در اکتبر سال ۱۹۹۷ افتتاح شد و این روزها در حال برگزاری جشن... ادامه متن
پیشرفتهای اخیر در علم عصبشناسی به عامل مهم دیگری در تفاوت معماری مدرن اشاره دارند: یکی از دلایل تفاوت معماری مدرن با ساختمانهای قدیم، این بود که بنیانگذاران اصلی آن اساساً دنیا را به حالت «عادی» نمیدیدند؛ یعنی نمیتوانستند ببینند. مغزهای آنها تحت تاثیر آسیبهای جنگ، دگرگون شده بود؛ یا مانند لوکوربوزیه، اختلال مغزیِ ژنتیک داشتند. گرچه نظرات آنها دربارهی «طراحی خوب» نشانگر استعداد، بلندپروازی، و انگیزهی آنها است، اما علاجها و اصلاحات مدنظرشان اشاره به اختلالات مغزی خاصی دارد. ادامه متن
در این متن به مرور برنامهی «معماری برای کودکان» میپردازیم که در مدرسهی «سیپ پرازا د بارسلوس» در «گالیشیا»ی اسپانیا در سال 2015 و بر روی دانشآموزان سال چهارم اجرا شده است. این برنامه میتواند سرمشق خوبی برای آشنایی کودکان با معماری باشد. چنین رویکردی مبنی بر این تفکر سازماندهی شده است که معماری تنها حرفهی شغلی یا آکادمیک نیست. معماری به عنوان یکی از اصلیترین ارکان فضای زیستشدهی هر انسانی نیاز به شناخت دارد. ادامه متن
برندگان جایزهی معمار که به دلیل قطع پخش زنده و عدم اعلام رسمی برگزارکننده تا الآن به طور شفاهی نقل... ادامه متن
بلندترین قبرستان عمودی جهان «ما یکبار بر فراز دیگران زندگی میکنیم، یکبار بر فراز دیگران هم میمیریم…اما با چشماندازی دیدنی…»... ادامه متن
نویسنده: دسپینا استراتیگاکوس| نویسندهی کتاب «زنان معمار کجا هستند؟» مترجم: نیلوفر رسولی| دبیر سرویس ترجمان برخلاف حضور مؤثر زنان در مدارس... ادامه متن
مسابقه طراحی پوستر روز باغ ایرانی که در هنگام اعلان فراخوان نسبت به عدم وجود جایزه و داوران متخصص باعث اعتراض برخی شده بود، پس از اعلان برگزیدگان با حداقل سه مورد کپی آثار در میان برندگان و برگزیدگان مواجه شد که این تعداد در مسابقات مشابه بیسابقه به نظر میرسد. نظر به این موضوع گفتوگویی انجام شد با نوید فلاحت، طراح گرافیک و داور مسابقات و جشنواره های متعدد طراحی که به تحلیل و نقد ساختاری دلایل بروز چنین واقعهای بپردازد. ادامه متن
هنر چیزی جز بازنمایی نیست. همهی نظریههای هنری دربارهی ماهیت این بازنمایی سخن میگویند، از بازنمایی واقعیت تا بازنمایی خیال یا حتی بازنمایی بازنمایی. اما جز آرا و نظریهها ابزارها نیز موثرند؛ گاهی آنها خود نظریهسازند. نظریههای زبانی در حوزهی هنر با نظریههای تصویری تمایزات جدی دارند. دستگاههای تحلیلی یا انتقادی آن دو در بسیاری موارد بدون رجوع به ریشههای فلسفی به یکدیگر بسط نمییابند و البته این تضاد نیز مانند هر تضاد دیگری خود میتواند مجرایی برای زایش و خلق قرار گیرد. نوشتههایی دربارهی تصویر یا تصاویری دربارهی نوشتهها، موسیقی فیلم، معماری متن، کلمات تجسمیافته و صداهای رنگین تلاشهایی هستند تا چهارچوبهای ادراکی را به یکدیگر بسط دهند و از امکانات پنهان آنها نسبت به یکدیگر استفاده کنند. ازاینرو هر بار که قالبی هنری، قالبی دیگر را موضوع خود قرار می دهد، جز تولید محتوا بهعنوان اثر هنری، رخدادی نیز حاصل شده است. آن رخداد تنظیمی دیگر از تمایزات ادراکی این دو قالب نسبت به یکدیگر است.ادامه متن
گاهی در جایی قدم میگذاریم و حال ما دگرگون میشود. گویی در لحظهای از جهانی به جهانی دیگر وارد شدهایم. محیطی که حال ما را دگرگون میکند، نامهای گوناگونی به خود گرفته است. بهشت زمینی، اقلیم هشتم، هتروتوپیا، دگرجا، میدان انرژی هوشمند و... برخی از این نامها و تعابیر است. باغ ایرانی نمونه واضح محیط دلپذیری است که به محض ورود به آن حال بهتری پیدا میکنیم. محیطی که در طول هزاران سال همه ایرانیان لذت حضور در آن را تجربه کردهاند و از آن به عنوان بهشت یا پردیس یاد میکنند. در طول قرون متمادی سیاحان و تاریخنگاران لذت حضور خود در باغهای ایرانی را توصیف کردهاند. در 6 دهه اخیر نیز محققان و پژوهشگران هر یک از دریچه نگاه خود، این پدیده محیطی را کالبدشکافی كردهاند تا از چیستی و چرایی دلپذیری آن پرده بردارند. این نوشتار به اختصار 10 کیفیت محیطی باغ ایرانی را از دریچه علم، فلسفه و عرفان برمیشمرد.ادامه متن
باغ ایرانی چون شعری است که پیشتر بارها خوانده شده است و با این حال بازخوانیاش را میتوان روحبخش یافت که غبار عادت بر صورتش نمینشیند و تماشایش را مخدوش نمیکند.قدمت باغ در ایران بسیار است و آوازه شکوه و زیبایی آن از دیرباز به فراتر از جغرافیای سرزمین ایران رسیده است. استاد کریم پیرنیا که سالها به مطالعات معماری و معماری منظر ایران پرداخته، با اشاره به قدمت این باغها معتقد است ایرانیان از دیرباز به ساختن باغها و باغچه در حیاطها و دور و بر بناها علاقه خاصی داشتهاند. با این وجود باغ که از روزگار دیرین در فرهنگ و تمدن ایرانی اهمیت و جایگاه مهمی داشته و یکی از مفاهیم بنیادین مباحث اجتماعی، فرهنگی و طبیعی این سرزمین به شمار میرفته است و امروزه نیز به صورتهای مختلف در ادبیات، معماری و شهرسازی ایرانیان حضور دارد، متاسفانه از جایگاه درخور شأنی در طرحهای منظر معاصر کشور برخوردار نیست.ادامه متن