مسکن مهر اسلام آباد غرب، مسکن مهر گلستان بجنورد و مسکن مهر ورزقان تنها سه مصداق برای نمود تحقق وعدههای داده شده در برای مهرورزی و خدمت به بندگان خدا هستند. اهدای چهار دیوارِ ناقابل که روزی سنگی بر گور خریداران خانه خواهد شد. خوابگاه یا مسکن، این دو واژه در تعریف و برقراری امنیت با هم فرقی ندارند. سقفی که قرار است بریزد چه در خوابگاه باشد یا مسکن، ساده و بنیادیترین اصل سکونتگاه را زیر سوال میبرد، در چنین وضعیتی است که آسمان سقفی امنتر و بیمنتتر از تمامی این سرمایههایی هستند که با پز و افتخار امروز به هیئت تلی از آوار و ترک درآمدهاند. ادامه متن
بدون شک هیئتداوران، پایه و اساس مسابقات متعدد، جلسات دفاع پایاننامه و ژوژمانهای پایانترم مراکز آموزشی هنر و معماری را تشکیل میدهند. ضمناً، موفقیت و یا شکست آینده کاری بسیاری از دانشجویان بهطور گستردهای در دست اعضای هیئت منصفهای است که به بررسی کارهایشان میپردازند. در مورد رشته معماری و برخی رشتههای هنری بهویژه هنرهای جدید، به جهت اینکه یک موضوع بینرشتهای با تأثیرگذاری در طیف گستردهای از علوم است، اکثر اعضای هیئت منصفه در حوزهای خاص و تنها یکی از شاخهها متخصص هستند. این موضوع باعث میشود داوری طرحها هیجانانگیز و غیرقابلپیشبینی باشد. ادامه متن
امروزه مطالعه، نوشتن و تفکر پیرامون معماری با عنوان «تاریخ و نظریه معماری» شناخته میشود و به عنوان یکی از شاخههای اصلی رشته معماری مورد قبول واقع شده است. دروس «تاریخ معماری» و «تاریخ نظریه معماری» از جمله درسهایی هستند که از این شاخه در چارت دروس تخصصی دانشجویان رشته معماری گنجانده شدهاند. همچنین تاریخ و نظریه معماری میتواند مجال فهم عمیقتر برای مفاهیم و مباحث مرتبط با رشته باشد -در گفتمانهایی که معماری به عنوان سوژه لحاظ می شود. در مورد تاریخ و نظریه معماری میتوان بسیار بیشتر گفت. اما تفسیر ارتباط تاریخ با نظریه زمانی پیچیدهتر میشود که حروف ربط محتمل را لحاظ کنیم: «تاریخ یا نظریه»، «تاریخِ نظریه» یا حتی «تاریخ به مثابه نظری». ادامه متن
نویسنده: جان متکالفه[۱] مترجم: شهاب الدین تصدیقی| دانشجوی مطالعات معماری ایران، دانشگاه تهران آیا «پایداری زیستمحیطی» متکی بر قارچی زبالهخوار... ادامه متن
ز همان خیابان اصلی و گذرهای اطراف و درون گورستان وادیالسلام، موکبها از زمین سر برمیآورند و صدای «هله بزوار الحسین» میزبانان شنیده میشود. بومیان به اصرار زائران را دعوت به حضور در موکبها یا حداقل ایستادنی به اندازه نوشیدن «شای عراقی» میکنند. از همین جاست که با تولد کالبدهای جدیدی در جداره بزرگراه نجف-کربلا و خیابانهای منتهی به آن میشوید که پیش از این نهتنها در جای دیگری که حتی به این صورت در همین بزرگراه نیز حضور نداشتهاند.
ادامه متن
در این متن نگاهی داریم به ادعای بیترز کُلومینا مبنی بر اینکه مجلهی پلیبوی علت اصلی ورود مدرنیسم به جریان اصلی زندگی امریکایی در دهههای بعد از جنگ جهانی است. بر اساس این ادعا، هفنر، سردبیر مجلهی پلیبوی این جریان را رواج داده است و مجلهی پلیبوی بیشتر از هر مجلهی معماری دیگری یا حتی موزه هنر مدرن به رواج طراحی و معماری مدرن کمک کرده است. ادامه متن
«بيش از 800ميليون نفر در جهان يا در زاغهنشينهايى که از آهنپاره، چوب و گل ساخته شده زندگى میکنند يا اصلا پناهگاهى ندارند. اين روياى من بوده که براى مشکل مسکن اين افراد فکرى کنم.» اين سخنان زندهياد نادر خليلی، معمار سرشناس ايرانی و مبتکر خانههای ساده خاکی با روشهای سنتی ايرانی است که با زلزلهای که شب گذشته کرمانشاه را لرزاند و بسياری از مردم و بهويژه مردم روستاها را بیخانمان کرد، ارزش و رنگی دوباره میگيرند. ادامه متن
موزه هنر زیر آب: سرشار از حیات برای جیسون دیکر تیلور مجسمهساز، اقیانوس چیزی بیش از یک منبع الهام است،... ادامه متن
چطور یک بازی ویدئویی میتواند به ما در ساختن شهرهای بهتر کمک کند؟ وقتی بیش از نیمی از جمعیت جهان... ادامه متن
اسکار نیمایر، معمار، مجسمهساز و طراح برزیلی، دارنده جایزه معماری پریتزکر و پرینسآواستوریاس، دارنده نشان صلح لنین، مدال شوالیه و...که بهواسطه خلق حجمهای بتنی منحنی شهرت دارد، دسامبر امسال پس از 78 سال کار مستمر در معماری و به پایان رساندن حدود 600 پروژه در برزیل و سایر نقاط جهان در سن 104 سالگی از دنیا رفت. به پاس سالها تلاشش برای معماری معاصر به روایت آثار و نظریات او میپردازیم. ادامه متن
به زعم پاول فینچ حرفهی معماری، از یادمانها تا بحران مسکن باطناً به روابط سیاسی پیوند خورده است. نویسنده: پاول... ادامه متن
معمار ناهمآوای سرسخت، معمار ضد معمار ستارهها «لبس وودز»، سهشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۱۲ در سن 72 سالگی، درگذشت. اوبیشتر به واسطهی کارهایی که اکثر قریب به اتفاقشان روی کاغذ ماندند، شناخته میشود. وودز در طول حیات حرفهای طولانیاش غالباً درگیر سرزنش بناهای کسلکننده بود و در برابر وسوسه پول و ثروتی که معمارهایی شبیه به رم کولهاس و زاها حدید را به مشاهیر معماری تبدیل کرد، مقاومت نشان میداد.
ادامه متن