فراخوان طراحی بیومیمیکری مجله ایلِوِن: ابداعات طراحی با الهام از طبیعت

مترجم: محدثه عقبایی
[cbtabs][cbtab title=”بیانیه‌ی فراخوان مجله ایلِوِن”]

 آلبرت انیشتین/«نگاهی عمیق به طبیعت بیاندازید، بعد از آن همه‌چیز را بهتر درک خواهید کرد.»                                                                          

واژه شناسی:
(BIOMIMICRY /bʌɪəʊˈmɪmɪkri/(noun
طراحی و تولید مصالح، سازه ها و/یا سیستم هایی که بر اساس موجودات و فرآیندهای بیولوژیک مدل سازی می شوند.

  طبیعت بهترین طراح است.

با تدبیر، مبتکر، پایدار، زیبا؛ طبیعت استاد واقعی نوآوری است.

بعضی از درخشان‌ترین ذهن‌ها در تاریخ- از لئوناردو داوینچی تا آلبرت انیشتین- از نظام‌ها و خلاقیت‌های طبیعت الهام گرفته‌اند. بعضی از بزرگترین اختراعات بشر حاصل مشاهده‌ی تنوع و روش‌های روشنگرانه‌ی طبیعت برای فعالیت و حل مشکلات هستند.

امروزه ما با دنیایی از چالش‌ها در جامعه مواجه هستیم و برای طراحان، این چالش‌ها به فرصتی برای نوآوری تبدیل می‌شوند. این همان نقطه‌ای است که بیومیمیکری در طراحی واقعاً به کمک می‌آید.

بیومیمیکری از سوی مؤسسه‌ی بیومیمیکری به عنوان «رویکردی برای نوآوری برای کشف راه‌حل‌های پایداری برای چالش‌های بشری از طریق شبیه‌سازی الگو‌ها و استراتژی‌های زمان‌آزموده‌ی طبیعت» تعریف‌شده  و می‌شود به آن به عنوان جذاب‌ترین و مهمترین روشی که یک طراح می‌تواند امروزه با آن هماهنگ شود، نگاه کرد.

 

طبیعت یک اکوسیستم متعادل است. با مطالعه‌ی طرح‌های آن می‌توانیم روش‌های زیرکانه‌ای برای حل مشکلات استخراج و در کانتکست‌های مربوط به خودمان تفسیر کنیم. بیومیمیکری به این دلیل که روشی برای الگوبرداری از فرآیندهای طبیعی است، رویکرد پایدار‌تری برای تغییرات انسانی ارائه می کند. یکی از دلایل آن این است که هماهنگی بیشتری با جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، دارد.

پرواز، آیرودینامیک، انرژی سبز، طرح‌های فراکتال و پیشرفت تکنولوژی مصالح بخش کوچکی است از آنچه ما با مطالعه‌ی موجودات در طبیعت و نظام‌های طبیعی آن‌ها یاد گرفته‌ایم.

در طبیعت همه‌چیز الهام‌بخش است. بیومیمیکری در طراحی چه به دنبال زیبایی‌اش باشیم و چه آن را به خاطر قابلیت‌هایش به کار ببندیم، همیشه منجر به نتایج شگفت‌انگیزی می‌شود.

 

لئوناردو داوینچی/«آن‌هایی که از یک مدل به جای طبیعت، این معشوقه‌ی هزار استاد- الهام می‌گیرند، بیهوده تلاش می‌کنند.»

ما از شما متفکران، معماران، طراحان، هنرمندان، دانشگاهیان و ایده‌پردازان پیشروی سراسر جهان دعوت می‌کنیم پروژه‌های نوآورانه‌ای در زمینه‌های معماری، تکنولوژی، طراحی و مد با الهام از طبیعت طراحی کنید.

[/cbtab][cbtab title=”نهاد اجرایی”]برگزارکننده: مجله ایلِوِن

معیار داوری:
هیئت داوران هر پروژه را با مجموعه‌ای از معیارها از جمله مفهومی‌بودن، قابل‌ برنامه‌ریزی بودن، امکان سنجی/ ظرفیت، نوآوری، زیبایی‌شناسی و ارائه ارزیابی می‌کنند.

هیئت داوران:

آندرا ورنینی[۱]/ مجله ایلون[۲]

مارکو براجویچ[۳]/ آتلیه مارکو براجویچ

الکساندر والتر[۴]/ سردبیر آرکینکت + باستلر( ایالات‌متحده)

یان آتزون[۵]/ مدیر، شرکت معماری آتزون( دانمارک)

ریچارد جیمز مک کوان[۶]/ بیومیمیکری بریتانیا[۷]

تیموتی مک گی[۸]/ لیکو لب[۹]( ایالات متحده)

یانیو پیر[۱۰]/ شرکت اکپلوریشن آرکیتکت[۱۱]( بریتانیا)

 

هشتمین داور:

هشتمین داور خود شما هستید! ما همه‌ی آثار را برای رأی‌گیری عمومی در وب‌سایت ارائه می‌کنیم تا بتوانید به آثار مورد‌علاقه‌تان رأی بدهید. هر اثری که بیشترین رأی آنلاین را به خود اختصاص بدهد، برنده‌ی جایزه‌ی انتخاب مردمی و ۱۰۰ پوند می‌شود!
[/cbtab][cbtab title=”شرایط و نحوه‌ی ارسال آثار”]

اهداف فراخوان:

  1. طرح‌ها باید تجربیات میمیکری در فرم، کارکرد و یا هر دو را به نمایش بگذارند.
  2. پروژه‌ها باید به روشنی ارتباط بین خروجی اثر با ایده‌ی الهام بخش طبیعت را منتقل کنند.
  3. موضوع آثار تنها به ایده‌های مفهومی محدود نمی‌شود و می تواند شامل آثار در‌حال‌انجام یا نمونه‌های اولیه‌ای که خود شرکت‌کننده در حال ساخت آن است یا اخیراً تولید‌کرده باشد.
  4. شما می‌توانید در چند زمینه‌( معماری، طراحی محصول، مد، تکنولوژی، مصالح و غیره) یا مقیاس( از بسیار کوچک تا بسیار بزرگ) مختلف در این مسابقه شرکت کنید.
  5. فراتر از محدودیت‌ها ایده‌پردازی کنید. درست‌است که اثر شما باید با الهام از طبیعت طراحی‌شود اما لزوماً نباید شبیه به عناصر طبیعت باشد. برای مثال سلول‌های فتوولتائیک با الهام از برگ و توانایی آن برای تبدیل انرژی خورشیدی به غذا از طریق فتوسنتز ساخته‌شده است.ابعاد اثر:
    برگه x2 A1 با ۵۰۰ کلمه متن توضیحات هر تیم .
    [ساخت] مدل‌های فیزیکی اختیاری است اما مورد تشویق قرار می‌گیرد. پروژه‌ها باید به صورت آنلاین تا ساعت ۱۱ صبح (به وقت بریتانیا) روز ۱۱ مارس۲۰۱۷ ارسال شوند.

[/cbtab][cbtab title=”جوایز و تاریخ‌های مهم”]

جوایز:

 نفر اول: ۲۰۰۰ پوند وجه‌نقد( تیمی)

چاپ اثر در مجله‌ی ایلون و دیگر رسانه‌های جهانی همکار

معرفی به تالار مشاهیر مجله‌ی ایلون

دعوت به همکاری به عنوان عضو هیئت‌داوران دور بعد مسابقات یا ارسال رایگان یک اثر به مسابقات آینده‌ی مجله‌ی ایلون

نفر دوم: ۴۰۰ پوند وجه نقد(تیمی)

انتشار اثر در مجله‌ی ایلون و دیگر رسانه‌های جهانی همکار

ارسال یک اثر رایگان به مسابقات آینده‌ی مجله‌ی ایلون

مدال افتخار:

بدون جایزه نقدی…اما همراه با کلی افتخار!

انتشار اثر در مجله‌ی ایلون و رسانه‌های جهانی همکار

ارسال یک اثر رایگان به مسابقات آینده‌ی ایلون

انتخاب مردمی:

۱۰۰ پوند وجه نقد(تیمی)

انتشار اثر در مجله‌ی ایلون و دیگر رسانه‌های جهانی همکار

معرفی به تالار مشاهیر ایلون+ ارسال رایگان یک اثر به مسابقات آینده‌ی ایلون

هزینه ثبت‌نام:

ثبت نام زودهنگام: ۶۰ پوند

ثبت‌‌نام عادی: ۸۰ پوند

ثبت‌نام با تأخیر: ۱۰۰ پوند

 تقویم مسابقه:

۱۱ اکتبر ۲۰۱۶: اعلام رسمی برگزاری اولین مسابقه‌ی بیومیمیکری ایلون

۱۱ نوامبر: شروع ثبت‌نام و تخفیف هزینه ثبت‌نام زودهنگام

۱ دسامبر: پایان مهلت ثبت‌نام با تخفیف- شروع ثبت نام با هزینه‌ی عادی

۱ مارس: پایان ثبت‌نام با هزینه‌ی عادی- شروع ثبت‌نام با تأخیر

۱۱ مارس تا ساعت ۱۱ صبح به وقت بریتانیا:پایان مهلت ارسال آثار

۱۴ مارس: آغاز رأی‌گیری عمومی آنلاین برای جایزه‌ی انتخاب مردمی

۱۱ می: اعلام برندگان و زمان برگزاری جشن اهدای جوایز

[/cbtab][/cbtabs]

 

 [divider]پی نوشت ها[/divider]

[۱] Andrea Verenini

[۲] Eleven Magazine

[۳] Marko Brajovic

[۴] Alexander Walter

[۵] Jan Utzon

[۶] Richard James MacCown

[۷] Biomimicry UK

[۸] Timothy McGee

[۹] LikoLab

[۱۰] Yaniv Peer

[۱۱] Exploration Architecture

 

[divider]منبع[/divider]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://www.eleven-magazine.com/?competition=biomimicry”]مجله ایلون[/button]

مطلبی دیگر
نشست هم اندیشی الگوریتم معماری موج دوم