بازی «Surviving Mars» بزرگ‌ترین شهر‌سازی علمی‌تخیلی

بازی Surviving Mars برای اکس‌باکس وان و کامپیوتر، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین شهرسازی‌های علمی تخیلی باشد که همیشه خواهان آن بودید. Surviving Mars شهرسازی رؤیایی شماست. من یکی از طرفداران بزرگ بازی‌های مدیریت شهرها هستم و برای من چیزی جذاب‌تر از Skylines نیست. از شنیدن این خبر که ناشر Skylines که Paradox Interactive است قصد همکاری با توسعه‌دهندگان Tropico یعنی Haemimont Games را دارد بی‌نهایت خوشحال شدم که می‌خواهند یک عنوان جدید و مشابه این بازی‌ها را به بازار ارائه دهند. حالا وقتِ آن است که به Surviving Mars خوش‌آمد بگویید.

همان‌طوری که از اسم آن مشخص است، Surviving Mars یک شهرسازی با مرز علمی تخیلی است. وظیفه شما این است که بر سطح مریخ فرود بیایید روی آن ساکن شوید و در شرایط سخت آن زنده بمانید. بازی‌های مشابه دیگری ازجمله Planetbase و Aven Colony سعی کردند نوعی ازین بازی‌ها را برای اکس باکس وان تولید کنند. اما بعدازآنکه طرح آن‌ها توسط Skylines بهم ریخت متوجه شدم که آن‌ها فاقد ویژگی‌های لازم بودند. پس از نگاهی نزدیک از Surviving Mars در گیمز کام ۲۰۱۷ خیلی خوشحالم که این گزارش را که ربطی به مقاصد Haemimont ندارد را می‌دهم.

[divider]عمق و پیچیدگی[/divider]

در گیمز کام ۲۰۱۷ از نزدیک نگاهی به ساختار اولیه Surviving Mars که هردو نسخه ویندوز و اکس‌باکس وان رو هدف قرار می‌داد، انداختم. در نسخه ویندوز هات‌بارهای مشابه ورزشی و متن منوها همان‌طور که انتظار دارید برای ماوس طراحی‌شده است، درحالی‌که نسخه اکس‌باکس وان ترکیبی از منوهای دی-پد و رادیال با الهام از Skylines مورداستفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان به من گفتند چون Surviving Mars از یک ایده ذهنی روی زمین برای گیم پد ساخته‌شده است، این فرایند به‌مراتب آسان‌تر از بک پورتینگ پشتیبانی گیم‌پد است، همان‌طوری که در موردSkylines بود.

اولین چیزی که من را مجذوب کرد حجم وسیعی از ویژگی‌ها، ساختمان‌ها، فرصت‌های زیاد برای خلاقیت و میکرومدیریت‌ها بود. یکی از بزرگ‌ترین انتقادهای من از بازی‌های Planetbase و Aven Colony این بود که هیچ فضای خلاقیتی در آن‌ها وجود نداشت، هر ساختمان و فضای جمعیتی بر اساس نیازهایی پایه‌ریزی شده است که هر زمان درصدد گسترش پایگاه خود باشید مجبور به پیروی از یکسری الگوهای تا حدودی احمقانه هستید. در Surviving Mars، گزینه‌های آرایشی زیادی وجود خواهد داشت، ازجمله تغییر ظاهری ساختمان‌ها، بعلاوه انواع مختلفی از ساختمان‌ها که اهداف مشابهی را به کار می‌گیرند.

اگر شهروندانتان خوشحال و راضی نیستند، با ساختن یک “بار” می‌توانید به آن‌ها کمک کنید، البته ممکن است شهروندانتان دچار اعتیاد شوند و مشکلات بیشتری به بار بیاورند. در Surviving Mars هر فرد مهاجر آمار مخصوص به خود را برای نگرانی و میکرومدیریت دارد. همان‌طور که انتظار دارید در آنجا چیزهایی مثل شادی، تشنگی، و کیفیت هوا وجود دارد که البته خوش‌فکری‌های مدیریتی هم وجود دارد. اگر شهروندانتان احساس ناامیدی روی سیاره قرمز را داشته باشند، می‌توانند خودکشی کنند! خیلی ترسناکِ.

اما این موضوع هم باید مطرح شود که Surviving Mars بر اساس مباحث دقیقِ علمی طراحی‌شده است. بسیاری از مسائل مکانیکی، زیستگاه‌ها، و موادی که به آن نیاز خواهید داشت، از دنیای واقعی و راه‌حل‌های مطرح‌شده برای زندگی در مریخ الهام گرفته‌شده‌اند.

نقشه‌ای که من در آن بازی کردم بسیار شگفت‌انگیز بود، تقسیم‌بندی‌های چهارگوش که اگر بخواهید می‌توانید آن‌ها را بزرگنمایی کنید. هر چهارگوش قابل‌کشف و جستجو هستند، و بخش‌های مختلفی برای کشف و حفاری پیشنهاد داده می‌شود. در صحبت‌های قبلی، به قطعه خاصی اشاره کردم که برای ساخت مصالح ساختمانی می‌توانست مورد حفاری قرار بگیرد.

از مواد اولیه‌ای که در Surviving Mars باید به دست بیاورید یک نوع ماده سیمانی است که از جمع‌آوری و تصفیه نوعی خاک ویژه از سطح سیاره به‌دست‌آمده است. مریخ مملو از مواد معدنی نایابی است که برای تجارت و سوددهی به زمین فرستاده می‌شود تا شما بتوانید آن‌ها را با کالاهایی که نقش مهمی در زنده ماندن دارند و به‌راحتی در بیابان‌های سرخ مریخ به دست نمی‌آیند، معامله کنید.

[divider]اهریمن قرمز در جزییات است[/divider]

حتی در همان مراحل اولیه توسعه، از سطح جزئیاتی که Haemimont برای مدیریت وارد بازی کرده بود شگفت‌زده شدم. شما می‌توانید برای تماس با زمین، آوردن مهاجران و ارسال کشتی‌های تجاری به جهان خارجی از موشک و راکت استفاده کنید. اما این موضوع به‌سادگی کلیک کردن بر روی منو نیست. شما باید محل فرود آمدن راکت را انتخاب کنید که انتخاب شما بسیار مهم است چون می‌تواند عواقبی به همراه داشته باشد.

یک راکت به سمت زیستگاهم فرود آوردم و موجب گردوغبار قرمزی شد که نیازهای تعمیر و نگهداری آن را افزایش می‌داد. خوشبختانه، شما یک ارتش کوچک از رباط‌ها دارید که در اطراف زیستگاه سفر می‌کنند و کالاها رو به‌جایی که باید بروند تغییر مکان می‌دهند، و اگر منابع موردنیاز را در اختیار داشته باشید چیزهایی که نیاز به تعمیر دارند را تعمیر می‌کنند.

بعدازاینکه راکت من فرود آمد گروهی از مهاجران بیرون آمدند و به قدم زدن سریع در طول سیاره پرداختند. Haemimont به من گفت چون در مریخ جاذبه کم است، انسان‌ها ازنظر تئوری قادر هستند تا ازین طریق در سرتاسر سیاره با سرعت‌بالا شروع به حرکت کنند. به‌این‌ترتیب، شهروندان در اطراف سیاره با سرعت بیشتری نسبت به درون زیستگاه‌هایشان حرکت می‌کنند. به دلیل اینکه داخل زیستگاه‌ها جاذبه مصنوعی و ساختگی وجود دارد.

دلیل اینکه درون زیستگاه‌ها مهاجران لباس‌هایی با وزن زیاد می‌پوشند این است که بعد از گذراندن زمانی طولانی بر روی سیاره‌ای با جاذبه‌ی کمتر انتظار می‌رود که عضلات فردی و توانایی آن‌ها دچار تخریب‌شده باشد، و با توجه به این عمل ساده حرکت روی مریخ آسان‌تر می‌شود. لباس‌های با وزن زیاد جاذبه زمین را شبیه‌سازی می‌کنند، و توانایی کلی را در سطح مناسب و معقولی نگه می‌دارد که حتی مهاجران می‌توانند دوباره به خانه بازگردند.

هر منظری از Surviving Mars با نظریات صحیحِ علمی در ذهن توسعه‌یافته است، رسیدن به آینده‌ای که مهاجرت به فضا نه‌تنها امکان‌پذیر بلکه امری احتمالی خواهد بود.

این بازی همچنین برایتان یک درخت پژوهشی بزرگ به‌حساب می‌آید که با کمک آن می‌توانید بعضی روش‌های علمی که توسط دانشمندان برای سفر به مریخ در دنیای واقعی مطرح‌شده است را بیاموزید و به‌خوبی آمار خودتان را تقویت کنید و ضعف‌هایتان را کاهش دهید با تکنولوژی جدید و واحدهای مشارکت داده‌شده برای خوب سنجیدن.

مطمئناً این‌یک چشم‌انداز الهام‌بخش از دنیای واقعی است، اما فانتزی‌های علمی تخیلی چه می‌شوند؟

[divider]بیگانگان و فانتزی علمی تخیلی[/divider]

به‌طور طبیعی، بین تمام این صحبت‌های علمی، مجبور به پرسیدن این موضوع شدم که: آیا برای بیگانگانی که ممکن است در Surviving Mars ظاهر شوند، برنامه‌ای وجود دارد؟ مهاجران باید برای خطرات مدیریت داشته باشند مثلاً منابع مناسب مدیریتی، اصابت با شهاب‌سنگ‌ها و طوفان‌های شن مرگبار، اما تهدیدات عجیب‌وغریب دیگر چه می‌شوند؟

Surviving Mars قطعاً مشکلات علمی تخیلی بیشتری خواهد داشت، همان‌چیزی که Haemimont Games به آن سیستمِ پُر رمز و راز می‌گوید. روی این سیاره، اسرار مختلفی برای پژوهش و حل‌وفصل شدن خودشان را نشان می‌دهند، که درنتیجه می‌تواند منجر به کشف مصنوعات بیگانگان یا حتی خودِ بیگانگان باشد.

استودیو هنوز آمادگی ارائه جزئیات بیشتر درباره این خصوصیات را ندارد، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواهند Surviving Mars را جذاب و جدید نگه دارند و ویژگی‌های خارق‌العاده بیشتری را در بازی به ما ارائه بدهند.

[divider]بسیار نویدبخش[/divider]

Surviving Mars یکی از بازی‌های اکس‌باکس وان و ویندوز بود که انتظارش را می‌کشیدم، اما بعد نگاهی نزدیک به آن متوجه شدم که آن تنها بازی است که در انتظارش هستم. میزان بزرگی از ویژگی‌ها، موقعیت‌ها برای میکرومدیریت و خلاقیت، فوق‌العاده هیجان‌انگیز هستند و این ویژگی مرموز پنهانی است که انتظارش را می‌کشیم.

از زمانی که فیلم The Martian اکران شد، احساس می‌کردم که می‌تواند به فانتزی مهاجرت به فضا به شکل واقعی از طریق شبیه‌سازی بازی‌های شهرسازی دست پیدا کند، و Surviving Mars تنها بازی است که به معنی واقعی کلمه می‌تواند به آن دست‌یابد. اگر شما هم یکی از طرفداران بازی‌های شهرسازی مثل: Skylines، علمی تخیلی، و بقا هستید بازی‌های Haemimont سزاوار توجه جدی شما هستند.

 

منبع: ویندفون

مطلبی دیگر
سادگی باشکوهِ موزه‌ی معدن روی اثر پیتر زومتر