جایزه‌ی افتخار معماری داخلی موسسه‌ی AIA در سال ۲۰۱۷

نویسنده: پتریک لینچ
مترجم: محدثه عقبایی


 

موسسه‌ی معماران آمریکا ۱۸ پروژه‌ی معماری و طراحی داخلی را به عنوان برندگان جایزه‌ی افتخار سال ۲۰۱۷ که معتبر‌ترین جایزه‌ی طراحی معماری است، انتخاب کرد.

مسئولان AIA می‌گویند که در مراسم امسال «از بهترین آثار معماری معاصر صرف‌نظر از بودجه، ابعاد و سبک پروژه‌ها تقدیر می‌شود. این پروژه‌های چشمگیر طیف وسیعی از آثار اصیل معماران و نحوه‌ی اثرگذاری آن‌ها بر کیفیت زندگی مردم را نشان می‌دهند.»

برای دیدن برنده‌های دیگر اینجا کلیک کنید.

جایزه‌ی افتخار معماری داخلی موسسه‌ی AIA در سال ۲۰۱۷: 

۶۵th Floor, Rainbow Room, SixtyFive / Gabellini Sheppard Associates

شرکت گابلینی شپرد[۱] با طراحی رستوران «Rainbow Room» و می‌فروشی و بار «SIXTYFIVE» در طبقه ۶۵‌ام ساختمان راکفلر، فصل جدیدی در معماری این بنا باز کرد. آنها در این بنا نیازهای معاصر را با طراحی‌ خاطره‌انگیر از سبک آرت‌دکوی که از طراحی اصلی این رستوران در دهه‌ی ۴۰ الهام می‌گیرد، آمیختند. بازسازی طبقه‌ی رقص، اضافه‌شدن پرده‌های کریستال مسحورکننده، و ترمیم چلچراغ و گنبد مرکزی، عظمت  مدرن فضای داخلی رستوران را تقویت می‌کند.

 

General Motors Design Auditorium / SmithGroupJJR

در سال ۱۹۵۶، تیم طراحی جنرال‌موتورز[۲] از دیترویت به فضای طراحی جدیدی منتقل شدند. این مجتمع که ایرو سارینن[۳] طراحی‌کرده بود، به شاهکار تحسین‌برانگیزی در زمینه‌ی برنامه‌ریزی و طراحی تبدیل‌شده است. رویکرد کلی SmithGroupJJR در این پروژه نوسازی بنا متناسب و هماهنگ با جزییات طراحی سارینن است.

Milken Institute School of Public Health / Payette

دانشکده‌ی بهداشت عمومی موسسه‌ی میلکن، واقع در قلب واشنگتن، طرحی جدی و نوآورانه و سازگار با برنامه‌ی فیزیکی و سایت دارد. راهکارهای پایداری در نهاد این بنا چنان جاسازی شده که به نظر تفکیک‌ناپذیر می‌رسد، تا بیانگر رابطه‌ی همزیستی پایداری و بهداشت عمومی باشد. این ساختمان محیطی بسیار تاثیرگذار برای یادگیری و تعامل دارد و به‌خاطر صمیمیت و شفافیت آن خاطره‌انگیز است.

 

In Situ / Aidlin Darling Design

این رستوران در موزه‌ی هنر معاصر سن‌فرانسیسکو[۴] قرار دارد که اخیرا بازگشایی شد و آمیزه‌ای منحصربه‌فرد از هنر، طراحی، غذا و اجتماع به ارائه می‌کند. این طرح در مقیاس‌های مختلفی از شهری گرفته تا فضای خودمانی عمل می‌کند و تلاش دارد با درگیر‌کردن تمام حواس، به‌خصوص لامسه و شنوایی، تعامل حداکثری ایجاد کند. پوسته‌ی داخلی ساختمان زمینه‌ای برای استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سفارشی از جمله نورپردازی مخصوص، مبلمان و سقف چوبی تجسمی فراهم‌کرده است.

 

Pinterest HQ / IwamotoScott Architecture with Brereton Architects

دفتر مرکزی جدید پینترست با الهام از طرح ساده و شهودی سایت این شرکت طراحی‌شده است. این بنا ساختمانی بتنی در منطقه‌ی SOMA است که قبلا متعلق به کارخانه‌ی جان دیر[۵] بوده. یکی از وجوه اصلی طراحی گسترش آتریوم موجود به طبقه‌ی همکف که چهار طبقه‌ی ساختمان را به‌هم وصل کند. طبقات متخلخل فضاهای کاری به شکل سطوح متحدالمرکزی پیرامون آتریوم و راه‌پله چیده‌شده‌اند.

 

Claire T. Carney Library / designLAB architects


پردیس «UMass Dartmouth» که به‌مثابه‌ی اجتماعی اتوپبیایی به‌دست پل ردولف طراحی شده بود، شاهکاری از معماری قرن بیستم محسوب می‌شود. کتابخانه «Claire T. Carney» به مساحت ۱۶۰ هزار فوت‌مربع، در مرکز نقشه‌ی مرکزگرای پردیس قرار دارد. طرح «designLAB» در عین احترام به معماری تاریخی مجموعه، محیط آموزشی، فضای مطالعه‌ی جمعی، کافه، فضای سخنرانی و اتاق‌ نشیمن شگفتی به‌وجود می‌آورد. با الهام از طرح‌های پل ردولف، این نوسازی طیف رنگی شاداب‌تر، سوپرگرافیک‌های[۶] جسور و برجسته، و فضاهای اجتماعی پویایی ارائه می‌کند.

 

Writers Theatre / Studio Gang

الزامات عملکردی سالن‌های نمایش معمولا منجر به حجم‌های صلب و مات می‌شود، ولی بنای این سالن ۳۶ هزار فوت‌مربعی، کانونی شفاف است که اجتماع پیرامون را به خود جذب می‌کند. یک لابی مرتفع ساختمان با درهای شیشه‌ای که رو به پارک مجاور باز می‌شوند، فضایی منعطف برای گردهمایی و اجرا فراهم می‌کند. با کنسول قسمتی از سقف با تیرهای چوبی، فضایی برای اجتماع برای فرصت‌های قبل، بین، و پس از نمایش ها به وجود آمده است.

[divider]منبع[/divider]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”http://www.archdaily.com/803585/studio-gang-sanaa-among-winners-of-2017-aia-institute-honor-awards?utm_medium=email&utm_source=ArchDaily%20List”]Archdaily[/button]

[divider]پی‌نوشت‌ها[/divider]

[۱] Gabellini Sheppard Associates

[۲] General Motors

[۳] Eero Saarinen

[۴]  San Francisco Museum of Modern Art

[۵] John Deer

[۶] اَشکال هندسی بزرگ با رنگ‌های درخشان و طرح‌های ساده

مطلبی دیگر
خشت سوم: ما تمام این میز را می‌خواهیم!