در گذشته، وقتی گفته میشد شهری «منهتنی» شدهاست که همهی جدارههای ویترنی قدیمی خیابانها حذف میشدند تا جا برای تودهی آسمانخراشهای تجاری متراکم باز شود: سانفرانسیسکو در دههی ۱۹۶۰ یا میامی در اوایل هزارهی دوم را در نظر بگیرید. با این حال اخیراً، ساکنان شهرها این اصطلاح را برای اشاره به یک پدیدهی متفاوت در شهر نیویورک استفاده میکنند. ادامه متن
دیدگاه اکو سوسیالیسم در مورد انرژی باید بر روی سه مقوله بهعنوان سهنقطه ورود تمرکز کند: کربنزدایی، دموکراتیزهکردن و کالاییزدایی انرژی. کربنزدایی منابع انرژی نیازمند مبارزات سیاسی سنگینی ضد صنایع مصرفکنندهی سوختهای فسیلی است ادامه متن
فرهاد مهراد جوان در دههٔ چهل، هنگام معرفی خود در اجرایی که در آن سعی میکند ادای «رِی چارلز» را دربیاورد، به «خانمها و آقایان، بهخصوص خانمها»، چنین نشانی میدهد؛ محلهای که ناماش هویداکنندهٔ تاریخ دیرین آن است. اما دروازه غار ِ فرهاد کجاست؟ مسکن چه کسانی بوده و چه قشری آنجا میزیند؟ اگر به دروازهغار برویم چه صحنههایی را میبینیم و آنجا چه تصویری در ذهن ما برجای میگذارد؟ادامه متن
در زمانه ایستادگیهای عظیم زندگی میکنیم. ایستادگی در برابر شیوع جلوهگریها، رشد بیرویهی فنون دیجیتال و نیز بازاریابی شهری و شعارهای سطحینگرانهاش. این مقاومت واکنشی است که حمایت نسلهای جدید را با خود دارد. نسلهایی که معماری و گفتمانهایی همچون نوستالژی برای معماریِ شهر را که در اوایل دههی نود از صحنه محو شدند نبش قبر میکنند. از کسانی که با نرمافزار ایلاستریتور تخیلی سترون و منجمد را مثل رمزنگاران طرح میریختند و کسانی که تبلیغ نظریههای سیاسی نیم قرن پیش را برای پیشبرد سناریوهای نامحتمل شهری میکردند، اکنون شاهد بازگشتی به ایدهها، خصائل سبکی و مراجعی هستیم که مشتاقانه سودای مرمت و بازیابی دارند یا دست کم میخواهند در برابر سبکی تحملناپذیر مضحکهی معمارانهای که صورت چهارگوشهی سیارهمان را مخدوش کرده بایستند.ادامه متن
مردم ایران برای تخریب غیرقانونی مقبرۀ اولین شاه حکومت پهلوی، با اولین حاکم شرع در دادگاههای انقلاب اسلامی همراه شدند. برای جلب «رضایت خدا و رسول و ائمۀ اطهار» دست به کار تخریب مقبره و شکستن سنگ قبرهای اطراف آن شدند. برای انجام یک فعل غیرقانونی با مرد قانون همراه شوی و برای جلب رضایت خدا، به هتک حرمت مقبرهای مشغول ادامه متن
اگر بزرگترین بنای فرهنگی شهر نباشد، یکی از بزرگترینهاست. معمار آن مهندس صارمی بود و ما کرمانشاهیها از اینکه بعد از مدتها پروژهای را به یک معمار دادهاند خوشحال بودیم؛ چه چیزی بهتر از این که میتوانستیم از این پس ساختمانی را از نزدیک ببینیم که تا قبل از آن آثار معمارش را فقط در مجلهها دیده بودیم. منتظر بودیم، انتظار میکشیدیم همچون اسمی که بعدها روی آن گذاشتند. بالاخره انتظارها به سر آمد و ساختمانش افتتاح شد، اما این بود بنایی که انتظارش را میکشیدیم؟! قرار بود محلی برای جمع شدن باشد، برای مشارکت، حتی برای گرفتن عکس یادگاری؛ از آن جنس ساختمانهایی که اطرافشان همیشه شلوغ است. اما باید پرسید که آیا این ساختمان در تحقق اهداف خود موفق بوده است؟ ادامه متن
به گواه بسیاری از آنان که عملکرد شورای چهارم را دنبال میکردند و رفتار اعضای آن را رصد مینمودند، سپنتا نیکنام از پیگیرترین و دلسوزترین اعضای شورا بود؛ دلسوزی و دغدغهای که در همراهیاش با حرکتهای مردمی و اجتماعی نیز کاملاً مشهود بود. ادامه متن
نمایشگاه مبلمان میلان نمایشگاهی است که بهصورت سالانه در میلان ایتالیا برگزار میشود. این رویداد بزرگترین نمایشگاه تجاری در نوع خود در جهان است. در این نمایشگاه آخرین دستاوردها و طراحیهای مربوط به مبلمان در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته میشود و نوعی ویترین برای ارائهی محصولات جدید طراحان مبلمان، نورپردازی و دیگر امور مربوط به مبلمان داخلی است. این رویدادکه «سالونه»، «میلانو سالونه» و «هفتهی طراحی میلان» هم نامیده میشود، معمولاً در آوریل هر سال (فروردین) در مجموعهی فیرمیلانو برگزار میشود. در این مطلب نگاهی داریم به گزیدهای از محصولات به نمایشدرآمده در نمایشگاه مبلمان میلان در آوریل ۲۰۱۸، یعنی فروردین امسال. ادامه متن
امروز حرف زدن از پلهای تاریخی اصفهان، تنها به معنای گفتن از یک بنای تاریخی، ویژگیها و تزیینات آن نیست که در گذشته ساخته شده و کارکرد موزهای پیدا کرده باشد. این پلها روزگاری راههای خارج از شهر محسوب میشد و امروز در وسط آن قرار دارد و رفتوآمد از روی آنها بخشی از زندگی روزمره شهروندان اصفهانی است. اما رفتوآمد تنها کارکرد پلها نیست؛ علاوه بر آن اتفاقات دیگری نیز در حاشیهی این آمد و شد رخ میدهد که باعث شده پلها فراتر از معبر، یک عرصهی شهری پویا و فعال باشند. عرصهای شهری که کالبدی تاریخی دارد اما محل تعاملات اجتماعی و رویدادها جمعی نوین است. این نوشته روایتی است از آنچه در سه پل خواجو، جویی و سهوسه پل رخ میدهد و آنها را تبدیل به یک عرصهی شهری پویا و فعال کردهاست. ادامه متن
عنوان این نوشتار شاید واقعبینانهترین توصیف از وضعیت کنونی جامعۀ معماری ایران باشد. بیشک مهمترین تحول و عامل موثر در جامعۀ معماری ایران در پانزده سال اخیر، افزایش بیحساب و کتاب و غیرمسئولانۀ ظرفیت پذیرش دانشجوی معماری بوده است که باعث شده است جامعۀ معماری ایران چندین برابرشدن جمعیت را در مدتی کوتاه تجربه کند. طبیعی است که این افزایش عددیِ بیبرنامه و بیپشتوانه باعث افت و کاهش سواد و سطح دانش دانشجویان و فارغالتحصیلان معماری گشته است. در واقع با نمونۀ بارزی از فداکردن کیفیت آموزشی برای بالابردن کمیت روبهرو هستیم؛ بهگونهای که در حال حاضر درصد بسیار اندکی از جمعیت جامعۀ معماری کشور دارای حداقلهای معمارانۀ لازماند.ادامه متن
کشـکول، کتابی است تألیف «شیخ بهایـی» که آن را در سنین شصت سالگی خویش به انجام رساند؛ و آن، مجموعهی گرانسنگی است از علوم و معارف مختلف که آیینه تمامنمای افکار و گرایشهای باطنی و معلومات مؤلف است. دقیق شدن در این تألیف و یادکردی که شیخ بهایی از علوم مختلف در آن دارد، می تواند بر درستی احاطهی او بر آن علوم گواه باشد. نگارنده را سعی بر آن بوده است که در پی دلبستگیهای مؤلف به دانش ریاضیات و معماری در کشـکول برآید و با بررسی دقیق این موارد، رأیی بر درستی نامیدن مقام شیخ بهایی به عنوان ریاضیـدان یا معمـار صادر کند. نتیجهی چنین مداقهای، بر درستی عنوان و مقام نخست (ریاضیـدان) گواهی دهد و عنوان و مقام دیگر (معمـار ) را کمرنگ سازد. ادامه متن
هنری میلر، نویسندۀ سرشناس آمریکایی، دربارۀ زندگی در نیویورک نوشت: «در نیویورک همیشه احساس تنهایی کردهام؛ تنهاییِ حیوانی درون قفس» مشکل میلر نداشتنِ دوست یا عدم جذابیت نبود؛ او پنج بار ازدواج کرده بود اما خودش را در زادگاهش یک بیگانه میدید. نیویورک جایی است که بیشمار انسان برای جستوجوی شهرت، کار، عشق و حتی خودشان به آن میروند. آیا میتوان از سخنان میلر به این نتیجه رسید که این شهر تنهاترین شهر دنیاست یا اینکه ممکن است خودِ این انسان، و نه این مکان، سرچشمۀ نارضایتی میلر باشد؟ اگر اینطور باشد، تنهاترین شهر کجاست؟ادامه متن