بین کارگر و نیروی شهرسازی کمتر تفاوتی به چشم نمیخورد. چرا که اساساً بین منطقِ کار در یک کارخانه که درگذشته بیشتر مبنای تحلیل بود، با کار در شرکت های مهندسین مشاور کمترین تفاوتی وجود ندارد. هر کدام از این موقعیتها یعنی کارخانه و شرکت، بازنمونِ شکلی از رابطهی ناعادلانه بین کارفرما و نیروی کار است. ادامه متن
ترجمه و گردآوری: علی سعیدی | دبیر پرونده قبل از اینکه به معرفی scribit بپردازیم بهتر است با دستگاه xy-plotter یا... ادامه متن
زادیستها در پی یک زندگی بدیلاند. بیشتر آنها حامیان محیط زیستاند و میکوشند یک زندگی جمعی بنا کنند که در آن همه چیز تحت سلطه پول و منطق سرمایهداری نباشد. ادامه متن
بسیاری از فارغٰالتحصیلان معماری در ایران، اگر نگوییم بیشترشان، بعد از اتمام تحصیل راهی جز وارد شدن به دفترهای معماری ندارند. در این دفترها، کارآموزان شرایط کاری سختی را تجربه میکنند و علاوهبراینکه معمولاً حقوقی دریافت نمیکنند، در صورت استخدام هم شرایط کاری چندان مناسبی ندارند. متن زیر که به بهانهی روز کارگر در رویدادهای معماری منتشر میشود معطوف به همین مسأله در آمریکاست و میتواند خوانندهی فارسیزبان نسبت به شرایط کاری مشابه در ایران آگاهتر کند. ادامه متن
به گزارش روابط عمومی مرکز معماری اسلامی، دومین نشست از سلسله نشستهای هماندیشی «پیمون» با موضوع روستا در معماری معاصر و با حضور اساتید دانشگاه دکتر اکبر حاج ابراهیم زرگر، دکتر جواد دیواندری و دانشجوی دکتر مریم حسینی، مهندس علی فروزانفر مدیریت مرکز معماری اسلامی، کارشناسان این مجموعه و و جمعی از علاقمندان شنبه 8 اردیبهشتماه در حوزه هنری برگزار شد.ادامه متن
ادورادو پریسکو در یادداشتی مشهور در مجلهی ایتالیایی «دوموس» به سال ۱۹۳۴، به معماران ایتالیایی به سبب عجزشان در «باور داشتن به ایدئولوژیهای خاص»[۱] تاخت. داعیهاش این بود که مبارزه با «ضد مدرنیسم» تنها از سنگرِ ثبات مرامی و سبکی ممکن است. اما نفی خودخواستهی هر نوع ایدئولوژی بیش از آنکه بیانگر ضعف و انحطاط باشد، بدل به نقطه قوتی برای کارهای گروه «الاستیکوسپا+۳» شده است. آنان بر اساس فرآیندهای آزمون و خطا، آزادانه روش طراحی تجربی و شخصیای را سر و شکل دادهاند.ادامه متن
دبیران پرونده: علی سعیدی، حسین ذبیحاله زاده حضور تکنولوژی در عرصههای مختلف از شکلگیری تفکر اولیه تا فرآیند تکامل تفکر،... ادامه متن
سرای روشن در خیابان ناصرخسرو، به گواه تاریخ حکشده روی کاشیهایش، در سال 1311 تأسیس شده است: سالهای میانی حکومت پهلوی اول و دورهی آغوش گشودن به روی جهان مدرن از سویی، و نگریستن به جهان باستان از سوی دیگر. ساختمان سرای روشن، بالاتر از کوچهی مروی و نرسیده به خیابان صوراسرافیل، این دو گرایش متناقض را بهخوبی بازتاب میدهد: از همان بخش بالایی بنا، هم میتوانیم فرشتههای نیمهبرهنهای را ببینیم که از معماری اروپایی به بنا راه یافتهاند، و هم نماد اهورامزدا را که میراث معماری دورۀ هخامنشی است. مجسمهها و ستونها و تزییناتِ وامگرفته از معماری باروک، نشانی از نوسازی پرشتاب زمانهی خود هستند، و نماد اهورامزدا و کاشیکاریهای برگرفته از معماری ایرانی به وسوسهی گذشته گواهی میدهند. ادامه متن
الیزابت دیلر تنها معمار حاضر در لیست صدفرد تأثیرگذار امسال مجله تایم است. این دومین بار است که الیزابت دیلر، یکی از پایهگذاران آژانس معماری «دیلر-اسکوفیدو+ رنفرو»، در فهرست صد فرد تاثیرگذار مجلهی تایم قرار میگیرد. در این مطلب نگاهی داریم به دلایل این انتخاب و بعضی از آثار دیلر.ادامه متن
با کمپین جدید بیلبوردی خود، تویوتا میخواهد مسئلۀ آلودگی هوا و محیط زیست را مورد بحث قرار دهد. در ماه... ادامه متن
محمدعلی نجفی نیز بالاخره در فرایندی که به روحوضی اشکآوری میماند استعفا داد و از شهرداری تهران کنار رفت. اینروزها شورای شهر تهران و فضای رسانهای نزدیک به اصلاحطلبان چنان گرم مباحثات درباره جانشین او شده است که گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته است. گویی کاملاً طبیعی است که کسی نداند دلیل انتخاب نجفی چه بود و چرا نتوانست دوام بیاورد. مهمتر از اینها کارنامه او برای رفع بحرانهای پیشروی تهران چه بود و جانشین او با چه عزم و تدارک متفاوتی روانه بهشت خواهد شد. ادامه متن
از عهد کهن و در سراسر جهان، حمامهای بخار و گرمابهها در حیات اجتماعی ایفاگر نقش بودهاند: بستری که در آن کاربرانی از هر طبقهی اجتماعی عریان میشدند و این بستر بزنگاهی غنی برای معماران فراهم میکرد. در این متن نگاهی داریم به سنتهای معطوف به حمامهای عمومی در جهان. ادامه متن