دفاعیه؛ «آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفاوتهای جنسیتی؛ با رویکرد اسلامی»

[cbtabs][cbtab title=”موضوع”]

دفاعیه دانشجو ساحل دژپسند مبتنی بر، “آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفاوتهای جنسیتی؛ با رویکرد اسلامی

چکیده ای از پایان نامه:
فرایند خلق آثار معماری از مسائل مهم و پیچیده حوزه معماری است و علیرغم پژوهش های متعددی که در دهه ­های اخیر پیرامون آن صورت گرفته، هنوز برخی از ابعاد این فرایند ناشناخته باقی مانده است. این رساله با هدف ارتقاء کیفیت آموختن معماری در دختران و پسران با توجه به ویژگی های متفاوت آنها و تبیین محتوای فرایند خلق آثار معماری با توجه به این تفاوت ها، تهیه و تنظیم شده است و نگاه به این هدف از دیدگاه اسلامی صورت گرفته است. به دلیل عدم برقراری ارتباط اصولی میان آموزش معماری با رشته­ هایی از قبیل علوم تربیتی، جایگاه تفاوت های جنسیتی هنوز در این رشته واکاوی نشده است. لذا، مغفول ماندن بُعد تفاوت های جنسیتی به عنوان یکی از بیشمار تفاوت های فردی در آموزش فرایند طراحی، از دغدغه­ های اصلی این پژوهش بوده است. موضوعی که به لحاظ تأثیرگذاری در سبک های تفکر و سبک های یادگیری، از نیازهای مهم در جهت بهبود کیفیت آثار خلق شده محسوب می­شود.

پرسش های اصلی پژوهش مربوط به نوع نگاه به تفاوت های جنسیتی در آموزش معماری از دیدگاه اسلامی و متعاقباً نحوه فرایند خلق آثار معماری بر این اساس بوده است. فرضیه ­های تحقیق نیز بر مبنای این اصل که تفاوت های جنسیتی در کیفیت آموختن معماری، مؤثر بوده و دختران و پسران دارای استعدادها، گرایشات و شیوه ­های متفاوت در فرایند خلق آثار معماری هستند، شکل گرفته است. برای انجام این تحقیق از راهبرد استدلال منطقی و آزمون تجربی (مبتنی بر عقل و نقل) و روش های استدلال قیاسی و استقرائی به فراخور مراحل تحقیق استفاده شده است.

یافته­ های تحقیق نشان می­دهد؛ رویکرد اسلام به تعلیم و تربیت نیز همچون دیگر حوزه ­ها، رویکردی غایت­ نگر و مبتنی بر فطرت انسان است. در حقیقت جوهرهٴ روح زن و مرد، تفاوتی وجود ندارد؛ ولی در عوارض وجودی آن ها تفاوت هایی هست. لذا، مقولهٴ تربیت آن دو، در آن جا که معطوف به جوهرهٴ روح است، تفاوتی ندارد؛ ولی در شیوه ها و جزئیات که به برخی عوارض باز می گردد، تفاوت هایی قابل لحاظ هستند.

از آنجا که خداوند انسان را در صفت خلاقیت به صورت خود آفریده، برای رسیدن به یک اثر کامل که واجد شرایط تمامی مظاهر الهی به طور نسبی باشد، نیاز به پرورش انسانهای کامل است. یک آموزش اثربخش، آموزش­ گیرندگان را با عرصه ­هایی که به همه قوا و قابلیت های وی مرتبط باشد، آشنا می­کند. معرفت بشری، به ویژه در عرصه هایی چون هنر و معماری، هم به دلالت منطقی تکیه دارد و هم به تأویل شهودی. از دیدگاه اسلامی نیز، گرایش متعادل در بستر وحی در مقابل گرایش های عقل­گرا یا شهودگرا توصیه می­گردد. از این حیث، می­توان ساحت فضای آموزشی را با رویکرد تناسب، تعادل و تکمیل نقش های جنسیتی همراه کرد. لذا، در نهایت، دانشجویان منطقی و شهودی، با بهره ­گیری از تفاوت های جنسیتی و به منظور ایجاد یک رابطه صحیح استاد و شاگردی از هم تمیز داده شده و راهکارهای خاص هرکدام در راستای طراحی یک اثر کامل؛ و مهمتر از آن دستیابی به یک انسان کامل ارائه می ­گردد.

اساتید راهنما:
عبدالحمید نقره­کار
محسن فیضی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

[/cbtab][cbtab title=”زمان و محل برگزاری”]

زمان: چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۳
مکان: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی

[/cbtab][cbtab title=”نهاد اجرایی”]

دانشگاه علم و صنعت ایران

[/cbtab][/cbtabs]

مطلبی دیگر
نشست باهمستان:تلاش برای تعریف کنشگری شهرسازی برای پیگیری حق بر شهر در تهران