مترجم: محدثه عقبایی
از زبان معمار:فکتوریا کولتورال[۱] طرح نوسازی و تبدیل سالنی در ماتادِرو مادرید[۲] به کانون پرورش صنایع فرهنگی است. سرمایهی این پروژه محدود بود و خواستههای کارفرما زیاد. چه فرایندهایی می توانند محیط کاریِ مدرنی را شکل دهند؟ آیا فضا در خلاقیت افراد موثر است؟ آیا می توانیم از تغییرات برای رسیدن به پایداری استفاده کنیم؟
چنین پروژههایی (با بودجهی کم ولی نیازهای زیاد) در اروپا، و به خصوص اسپانیای بحرانزدهی امروزی بسیار متداول شدهاند. بههمیندلیل از مصالح بسیار ارزان، ساده و با نصب آسان استفادهکردیم و تلاشکردیم تاحدامکان با همین حداقلها فضاهای کاری متفاوت و متمایزی خلق کنیم که پاسخگوی نیازهای مختلف باشد.
فضای ساختمان اطراف سه حجم سازماندهی شده و چرخش در این فضا حول این سه حجم شکل گرفته است. به این ترتیب کیفیتهای فضایی مختلفی، از فضاهای کوچک تا فضاهای گسترده، شلوغ و ساکت به وجود آمده است که در دفتر کار تنوع ایجاد میکند. ما در کمتر از یکماه طرحی بازگشتپذیر و جمعوجور در ابعاد ۱۰۵ مترمربع اجرا کردیم که بسیاری از نیازهای کارفرمارا برآورده میکرد.
ساخت ۱۲۰ فضای کاری در محیطی به مساحت۳۹۹مترمربع (که برای حفظ معبریعمومی در سایت به ۳۴۰ متر کاهش پیدا کرد) غیرممکن بود.مگر اینکه از ارتفاع سالن برای جادادن این فضاها استفاده کنیم. این قضیه مشکل دیگری برایمان به وجود آورد.اینکه برای ساخت طبقهی دوم با روشهای متداول بودجهی کافی نداشتیم.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم از سیستمهای ساختمانی بسیار ساده استفاده کنیم: ارزانترین تیرهای چوبی از کاجهای بومی را تهیه کردیم که فرآیند ساخت را بسیار آسان کردند؛از ورقهای بزرگ و بسیار سبک پلیکربنات چندجداره استفاده کردیم که فرایند ساختن دیوارها را به یک روز کاهش داد. بهاینترتیب ما یک طبقهی دیگر به مساحت ۸۵ مترمربع ایجاد کردیم و توانستیم کاربریها را در دو سطح تقسیم کنیم. این تقسیمبندی انعطاف بیشتری در فضای کاری ایجاد کرد که کارفرما از آن بسیار راضی است.
ما سه حجم یا عنصر معمارانه ساختیم که فضا را تغییر دادند و محیطهای کاری متنوعی کردند. سازمانی که اطراف این سه حجم شکل گرفت، نهتنهافضای پِرت عبوری را کم و بهینهتر کرد، بلکه محیط کارِ متنوعی باکیفیتهای مختلف فراهم نمود.
محدودیتهای این طرح به ما یک چیز یاد داد: کار خلاقانه در محیطهایی رونق دارد که به نظر کاملاً طراحی نشدهاند، یا اصلاً کامل نشدهاند، فضاهایی که در وسط فرایند ساخت نیمهکاره رهاشدهاند.این رویکرد جدید تجربههای کوچکی نیز در حیطهی کیفیتهای نمایشی فضا در برداشت. بهعنوانمثال چراغهادربرشهایی در ستونهای چوبی قرار دارند و بهجای عایقهای صوتیای که بر دیوارهای سنگین و پرهزینهی قدیمی نصب میشوند،از عایق صوتی بسیار بسیار سادهای استفاده کردیم.
نگرانی اصلی ما امکان اجرای این طرح با رعایت صرفهی اقتصادی و حفظ پایداری اجتماعی آن بود. اکنون خوشحالیم که در یک فضای ۱۰۵ یورو به مترمربعی طرحی ارائه کردیم که با توجه به شرایط مالی بیشترین تأثیرگذاری اجتماعی و کاربردی را دارد.
درختهای این بنا نزدیک به ۸.۸۰ تنco2 در خود حبس کردهاند. بادقت درمحاسبات و توصیف کیفیتهای فضایی (فضایی باز با سقفی بلند و بدون فضای حرکتی معین) لزوم استفاده از موادشیمیایی ضدحریق روی چوبها برداشته شد و توانستیم محیط را از این موادشیمیایی دور کنیم.
[divider]پی نوشت[/divider]
[۱]Factoría Cultural
[۲]Matadero Madrid
منبع: [button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://www.archdaily.com/602284/factoria-cultural-in-matadero-madrid-office-for-strategic-spaces?ad_medium=main-image&ad_name=chrome-extension”]آرک دیلی[/button]