مترجم: محدثه عقبایی
از زمانیکه دپارتمان معماری و طراحی در اوایل دههی ۱۹۳۰ تأسیس شد، کیوریتورهای موزه -با ایمان به اینکه طراحی در شکلدهی به تجربیات و برداشتهای روزمره موثر است- به این سؤال که«چطور باید زندگی کنیم؟[۱]» بهعنوان یکی از حیاتیترین مسائل در طراحی معاصر تمرکز کردهاند.
نمایشگاه «چطور باید زندگی کنیم؟» -با تمرکز بر محیطهای ویژهای مانند فضاهای داخلی خانه، بازسازی نمایشگاههای قدیمی و محیطهای خردهفروشی- به دنبال اکتشاف درترکیبات پیچیده، مصالح، و فرآیندهایی است که در شکلگیری طراحی مدرنیستی سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ نقش داشتهاند. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ اثر در حوزههای معماری و طراحی، کتابخانه، طراحی و چاپ، نقاشی و مجسمهسازی، فیلم و عکاسی برگرفته از مجموعههای موزهی هنر مدرن(MoMA) به نمایش گذاشتهشده است. « چطور باید زندگی کنیم؟» بهجای تمرکز بر هرشاهکار هنری به طور جداگانه، به پیوند عناصر طراحی با محیط خود و ارتباط عوامل خارجی و رویکردهای زیباییشناختی، فنی و سیاسی در آنها میپردازد.
در حقیقت در این نمایشگاه فضاهای زندگی شخصی طراحان و همچنین عناصر محیطی که مورد غفلت طراح قرارگرفتهاند، مانند پارچهی مبلمان، کاغذدیواری، آشپزخانه، نمایشگاههای موقت و نمایشگرهای تبلیغاتی، بررسی شدهاند. از نکات برجستهی این نمایشگاه میتوان به استفاده از پروژههای معماران بزرگ زن ازجمله مبلمان آیلین گری[۲] برای خانهی (E-۱۰۲۷-۱۹۲۹) و اتاق مطالعهی شارلوت پریان[۳] از (Maison du Brésil (۱۹۵۹اشاره کرد. علاوه بر این، کافه مخمل و ابریشم اثر میس وندر رو و لیلی رایش[۴](۱۹۲۷)، آشپزخانهی فرانکفورت از گرته لیهوتزکی[۵](۲۷-۱۹۲۶) و همکاری آینو[۶] و آلوار آلتو، ری[۷] و چارلز ایمز، فلورانس نول[۸] و هربرت ماتر[۹]، و شارلوت پریان، پیر ژنِرِ[۱۰] و لوکوربوزیه طراحیهای دیگر حاضر در این نمایشگاه هستند.
[divider]پی نوشت[/divider]
[۱]How Should We Live
[۲]Eileen Gray
[۳]Charlotte Perriand
[۴]Lilly Reich
[۵]Grete lihotzky
[۶]Aino Aalto
[۷]Ray Eames
[۸]Florence Knoll
[۹]Herbert Matter
[Pierre Jeanneret[10
منبع: [button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://www.moma.org/calendar/exhibitions/2714?locale=en”]سایت موزه هنر مدرن[/button]