تکذیبیه برگزیدگان ایرانی جایزه‌ی WAF درباره‌ی محتوای یادداشت «جایزه در وضعیت خاورمیانه»

پیش از این در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶، یادداشتی با عنوان «جایزه در وضعیت خاورمیانه» از دکتر محسن اکبرزاده از هفته‌نامه‌ی طراح بازنشر شده بود که در بخشی از متن شرکت‌کنندگان ایرانی بخش بین‌الملل جایزه WAF امسال را بدون درج نام و شهرت، متهم به ثبت‌نام با ملیتی غیر از ایرانی شده بودند. نویسنده در این بخش از متن خود نوشته بود:

«در همین دوره جایزه WAF که بی‌هیچ مستمسک واقعی قانونی و صرفاً از روی محافظه‌کاری ملال‌آور و حقارت‌بار برگزارکنندگان، ایرانیان اجازه شرکت قانونی در رقابت نداشتند، برگزارکننده بعد از فهم این موضوع که ثبت‌نام ایرانیان بی‌مانع است، به‌هیچ‌وجه حاضر نشد تا با تمدید زمان ثبت‌نام از مواضع خودساخته خود بگذرد و چون از وجه ثبت‌نام پروژه‌های متعدد ایرانی نیز نمی‌توانست چشم‌پوشی کند، بخشی صدقه‌ای به نام جایزه ایران برپا کرد که رفتار توهین‌آمیز داوران و برگزارکنندگان با شرکت‌کنندگان ایرانی بلافاصله در فضاهای مجازی مایه رنجش عمومی شد. اما نکته ظریف حضور پروژه‌هایی است که در بخش اصلی با تغییر ملیت از ایرانی به انیرانی در جایزه شرکت کرده بودند. این سطح از آویختگی تأسف‌بار به‌هیچ‌روی قابل‌پذیرش و گذشت نیست.»

این در حالی است که تعدادی از شرکت‌کنندگان ایرانی بخش بین‌الملل که به جمع نامزدهای دریافت جایزه نیز راه یافته بودند این ادعا را رد کرده و تصریح می‌کنند که در این دوره امکان ثبت‌نام برای معماران ایرانی نیز فراهم بوده است با این حال به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به موقع فرصت این ثبت‌نام برای بسیاری از شرکت‌کنندگان از دست رفته بود.

ضمن پوزش از این معماران، لازم به تصریح است که این خطا احتمالا به استناد نامه‌ی ۱۵۰نفر از دیگر معماران رخ داده است که پیش از این در تیرماه ۱۳۹۶ به صورت سرگشاده و خطاب به مدیریت جایزه فستیوال جهانی معماری منتشر شده بود. در این نامه به دلیل تضییع حقوق ایرانیان به اختصاص خیریه‌وار یک بخش برای ایران اعتراض شده بود. البته این بخش از جایزه در نهایت با حضور تعدادی از معماران برگزار و علاوه بر جایزه‌های بین‌المللی، جوایز این بخش نیز اعلام شد

 

[divider]متن تکذیبیه[/divider]

سردبیر محترم پایگاه رویدادهای معماری،
جناب آقای یاراحمدی،

در پی بازنشر مقاله‌ای از «محسن اکبرزاده» در صفحه‌ی ۳ از شماره ۳۱ نشریه‌ی طراح امروز، (نیمه دوم آذر ۱۳۹۶، سرویس امروز) تحت عنوان «جایزه در وضعیت خاورمیانه» در پایگاه «رویدادهای معماری» در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶، مطالب ذیل جهت درج و اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود، لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمایید تا بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات، یادداشت اعتراض بر متن نامبرده از طرف دفاتر معماری برگزیده در بخش بین الملل فستیوال جهانی معماری سال ۲۰۱۷ -«گروه معماری کارند»، «استودیو معماری بهزاد اتابکی»، «گروه معماری ارش» و «گروه معماری موج نو»- در پایگاه و تلگرام مربوطه درج و منتشر شود.

محسن اکبرزاده در پاراگراف پایانی مقاله‌ی نام‌برده، ادعایی را مطرح نموده است که بر طبق آن (و بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی) گروه‌های ایرانی که در بخش بین الملل فستیوال جهانی (WAF 2017) برگزیده شده‌اند را متهم می‌کند که برای شرکت در مسابقه، ملیت خود را از ایرانی تغییر داده و بر طبق ادعای وی، با ملیتی دیگر اقدام به شرکت و ارسال پروژه‌ها نموده‌اند – که نگارنده از عبارت مجعولِ «تغییر ملیت از ایرانی به انیرانی» استفاده کرده است.

با توجه به این واقعیت که نام ایران در فهرست ثبت نامِ سال ۲۰۱۷ مسابقه‌ی فوق، به طور قانونی و در کنار نام دیگر کشورها وجود داشته و دفاتر ایرانیِ شرکت کننده در بخش بین الملل فستیوال جهانی ۲۰۱۷ همه‌ی پروژه‌ها را تنها با نام ایران شرکت داده‌اند (همانگونه که اطلاعات آن در پایگاه مربوطه قابل دسترس بوده و هست) لذا این ادعای خلافِ واقع، مصداقِ نشرِ اکاذیب و اتهام کذب است و افراد حقیقی و حقوقیِ مذکور نسبت به نگارش و انتشار مطلب فوق، اعتراض خود را اعلام می‌دارند و البته واضح است که این نامه (پیش از استفاده از حقِ هرگونه اقدام رسمی و قانونی برای دفاتر معماری نامبرده) صرفاً و در این مرحله، به انتظار همکاری از طرف آن پایگاه و انتشار یادداشت توضیح بر مقاله‌ی فوق از طرف پایگاه و یا نگارنده (علاوه بر نامه‌ی اعتراض دفاتر نامبرده)، نگاشته شده است، به این امید که در آینده از تکرار و نشر متونی ناآگاهانه، نامحترمانه و مخرّب که صرفاً منعکس کننده‌ی نظرات شخصی افراد است در نشریات پرهیز شود.

با تشکر
گروه معماری کارند (علی شریعتی، زهرا سربندی)
گروه معماری ارش بعد چهارم (علیرضا شرافتی، پانتا اسلامی)
گروه معماری موج نو (لیدا الماسیان، شاهین حیدری)
استودیو معماری بهزاد اتابکی (بهزاد اتابکی، پرشیا قره‌گوزلو)

مطلبی دیگر
رندرهای ام.وی.آر.دی.وی درباره‌ی معماری به ما چه می‌گویند؟