کشف شباهت‌های فرهنگی آرسنال استانبول و ونیز در غرفه ترکیه

Darzanà-logo-©IKSV

غرفه ترکیه در دو‌سالانه ونیز ۲۰۱۶ نمایشگاهی با نام «دو دارزانا: دو آرسنال و یک کشتی» برگزار می‌‌کند که میراث فرهنگی زبان و معماری کارگاه‌های کشتی‌سازی استانبول و ونیز را به هم مرتبط می‌سازد. در این نمایشگاه که سرپرستی آن را فریده چیچک‌اوغلو، محمد کوتوکچغلو و ارتوی اوچر از معماران ترکیه به عهده دارند، «آخرین کشتی» که با استفاده از ضایعات کارگاه‌های کشتی‌سازی خلیج در استانبول ساخته‌ شده به نمایش گذاشته می‌شود.

Darzanà_mock-up_©IKSV
ماکت باشتاردا

با وجود این که ونیز و استانبول فرهنگ‌های بسیار متفاوتی دارند اما فرهنگ و تجارت هر دوی آن‌ها در برهه‌ای از تاریخ عمیقاً به کارگاه‌های کشتی‌سازی و تولید و راه‌اندازی کشتی‌ها پیوند‌ خورده‌‌است. «دارزانا» یک واژه‌ی مرکب با ریشه مدیترانه‌ای است که در گذشته برای ارتباط دریانوردان و تاجران به کار می‌رفت. اکنون در راستای تحقق اهداف نمایشگاه و تعیین زبان مشترک معماری، این زبان‌ها دوباره استفاده و ترجمه شده‌اند.

 

Darzanà-mock-up-3-©IKSV
ماکت باشتاردا

کشتی ارائه‌شده در دوسالانه ونیز «باشتاردا» نام دارد که شکل ظاهری آن آمیخته‌ای از کشتی‌های پارویی قرون وسطی و کشتی‌های بادبانی اسپانیایی است و به‌وسیله پاروها و بادبان‌ها حرکت می‌کند.  کشتی باشتاردا نمادی از پیوند منحصربه‌فرد مدیترانه‌ای است که  تصویری  ارائه می‌دهد از یک کشتیِ در آستانه‌ی فرسودگی  که در استانبول رها شده‌ بود و حالا سفر جدید خود را از ونیز شروع کرده و در تمام این مدت به دنبال سرنخ‌هایی برایِ تبدیل موانع و مرز‌ها به گشایش‌ها و مکان‌هایِ‌ هم‌زیستی بوده‌ است. از آن‌ جا که معماران اغلب با ایده‌هایی در مورد نحوه‌یِ مواجهه و از بین بردن موانع و مرزها روبه‌رو می‌شوند، این نمایشگاه از طریق معماری و استفاده کنایه‌آمیز از باشتاردا  می‌تواند این فضای تقابلی را به فضای مورد رضایت همه تبدیل‌ کند.

4._Golden_Horn_Arsenal_©Cemal-Emden
آرسنال قدیمی استانبول در خلیج شاخ طلایی

منبع زبان اصلی: آرک دیلی و دیزاین‌بوم

مطلبی دیگر
حلب: شهری که دیگر جانی ندارد