مروری بر شش پروژه برتر جایزه معماری AAP

برندگان جایزه معماری آمریکا (َAMERICAN ARCHITECTURE PRIZE) در سال ۲۰۱۶ اعلان شد. پروژه های ایرانی، نیز در بین برندگان این جایزه بین المللی به چشم می خورند.

جایزه معماری آمریکا هر سال در رشته های معماری، طراحی داخلی و معماری منظر (لنداسکیپ) با هدف پیشبرد درک و فهم روند معماری در سراسر جهان برگزار می گردد.شایستگی آثار طرح های ارائه شده توسط هیئت داوران جایزه معماری آمریکا  AAP  براساس فرم، عملکرد و نوآوری مورد ارزیابی قرار گرفت. پروژه های برنده عناوین (به ترتیب) جوایز پلاتین، طلا، نقره و برنز  را دریافت نموده اند. همچنین آثار برجسته ای نیز شایسته تقدیر قرار گرفته اند. در ادامه به معرفی برندگان می پردازیم:

[divider]برج شانگهای / SHANGHAI TOWER[/divider]

برترین طراحی معمارانه سال / پلاتینیوم

2tobb

به عنوان بلندترین ساختمان چین در شانگهای،که توسط گروه جنسلر طراحی شده ،تا به حال تاثیر فوری و عمیقی بر درک این کشور از چگونگی مشارکت یک آسمان خراش در ساخت  و ارتقا شهر،کشور، و حتی فرهنگ نشان داده است. نه تنها آن را نماد و سمبل ظهور مدرنیسم چینی در عرصه جهانی ، بلکه ساخت این برج به مسیر رو به پیش فناوری و نوآوری های فنی انجام شده در جهت نمایش شاخصه های هویت فرهنگی چین نیز بدل کرده است. قدرت در فرم در عین حال ظرافت در ظاهر،برج شانگهای را در خط دید آسمان به شکلی برازنده لایق رخ نمایی می کند.اما عملکرد آن،هویتش،و نماد گرایی اش،بصورتی پایدار و محکم ریشه در نیاز های سایت طراحی آن دارد.

[divider]مرکز بی نهایت / THE INFINITY CENTRE[/divider]

برترین طراحی داخلی سال / پلاتینیوم

dezeen_penleigh-and-essendon-grammar-school-senior-by-mcbride-charles-ryan_22

پردیس گرامر پنلی و اسندون،نشات گرفته از ایده اولیه، کتابخانه در مرکز دانشکده است.ساختمان بازتاب اخلاق دانشکده در ارائه فضا ، برای افزایش بازده آموزشی است،که به شدت هویت و ایدولوژی خود را نشان می دهد.

dezeen_penleigh-and-essendon-grammar-school-senior-by-mcbride-charles-ryan_ss_1

در سطح عملی، مرکز بی نهایت همه ی فضاهای لازم برای این دانشکده را از قبیل :هنری،علمی،ریاضیات،زبان،کتابخانه،یک سالن سخنرانی ،مدیریت و کارکنان را ارائه می دهد.فراتر از این ، این ساختمان بر پایه ی مفهوم انتزاعی سمبل بی نهایت که بر لوگوی دانشکده نیز دیده می شود،توسعه یافته است.

dezeen_penleigh-and-essendon-grammar-school-senior-by-mcbride-charles-ryan_6

 این نشانه بیانگر ،تلاش دانشکده در یادگیری بی پایان،به مثابه رفتار متقابل فعالیت های سازمانی اش است. در مرکز این پلان ساختمان در انتهای بال هایش،کتابخانه قرار دارد.که منبع بی نهایت است،مکانی که همه چیز به صورت متناوب از آن خارج و به آن برمی گردد.

[divider]پروژه بازمصرف آب پارک سیدنی/ SYDNEY PARK WATER RE-USE PROJECT[/divider]

برترین طراحی منظر سال / پلاتینیوم

04_sydney-park-wins-award-1

دستاورد های زیادی در دو دهه اخیر در پی تبدیل مجموعه پارک سیدنی از فرم صنعتی و دفع زباله گذشته اش به ۴۴ هکتار پارک و فضای سبز عمومی در جهت بهبود وضعیت زیست محیطی حاشیه جنوب سیدنی به دست آمده است.

01_sydney-park-wins-award-1

این پروژه سیدنی را به بزرگترین پروژه زیست محیطی در همکاری با دولت استرالیا تا به امروز تبدیل می کند، یک جزء جدایی ناپذیر سیدنی پایدار ۲۰۳۰ است. هدف گرفتن ۱۰ درصد از آب مورد نیاز از آب های محلی و استفاده از آن در پارک.02_sydney-park-wins-award

سیدنی،در طول عمرش تنها یک بار این شانس را دارد تا با استفاده از فرصت ایجاد شده نفسی دوباره بکشد،و روحی دوباره به این پارک بدمد. این همان فرصت است که شهری پر جنب و جوش همچون سیدنی به دنبال آن است.

[divider]سه پروژه ایرانی برگزیده[/divider]

خانه باغ جنت در شهر اصفهان، اثر معمار شروین حسینی

large_1469875440

اطلاعات عمومی پروژه

نام پروژه: باغ جنت
آدرس: اصفهان، محله عباس آباد، خیابان آذر
شرکت مشاوره: دفتر طراحی براکت
معمار مسئول: شروین حسینی
تیم طراحی: مهدی هلاکوئ، شادی محمدی، بهاره سعادت فرد، مارال شکرانی، پریسا حق شناس

تاریخ شروع و اتمام طراحی: ۹۲
تاریخ شروع و اتمام اجرا: ۹۳-۹۴
مساحت زمین: ۱۱۳ مترمربع
نوع ساختمان: مسکونی
مشاوره سازه: فرید عرب زاده، م. نیلی پور
مهندس تاسیسات مکانیکی: سروش صالحی
اجرا: مهدی حسین زاده
گرافیست: پناه نفیسی، آرمان کجباف زاده
عکاس: فرشید نصرآبادی
جوایز: رتبه سوم (مشترک) جایزه معمار در بخش مسکونی تک واحدی، سال ۱۳۹۴

large_1469875510

این پروژه در زمینی به متراژ ۱۱۰ متر در یک ذوذنقه ناقص ۱۰x۱۱ در محله قدیمی عباس آباد اصفهان در انتهای بن بستی واقع در خیابان باغ جنت ساخته شده است . ساختمان مذکور در سه طبقه تحت یک واحد مسکونی کوچک با محدودیت ارتفاع ۷ از سطح خیابانساخته شده است . مجوز ساخت کامل در طبقه همکف و رعایت مرزهای ۶۰ % در طبقه فوقانی به نحوی که عقب نشینی های انجام شده غیر قابل دسترس باشند امکان پذیر است . وجود یک دسترسی سواره رو به عرض ۳ متر در قسمت شمال قطعه زمین مجموعاَ شرایط و محدودیت های ساخت پروژه می باشد .
large_1469875439

حجم موجود پروژه بر مبنای همین محدودیت ها شکل گرفته است. تامین حداکثر نور و ایجاد دید مناسب و در عین حال رعایت مشرفیت های اجباری و نهایتاَ رعایت درون گرائی مد نظر کارفرما علی الرغم کوچک بودن قطعه زمین باعث شده است تا ساختمان به حجم نهایی با متریال های استفاده شده برسد.بخشی از نور طبیعی لازم برای فضاهای پروژه از عقب نشینی های اجباری بر اساس ضوابط در طبقه دوم تأمین می شود و الباقی توسط فضاهای منفی ایجاد شده  در وید های ضلع غرب و شمال پروژه .

اتصال بصری گذر شمالی و جنوبی پروژه با یک عقب نشینی و گشودگی نسبت به ضلع غرب با امکان باز کردن پنجره های خوابها و گسترش پنجره پذیرائی و نورگیری بهتر فضای زیرزمین که به عنوان سالن استفاده خواهد شد را در پی داشته است.زندگی در این پروژه در سه تراز اتفاق می افتد ، طبقه فوقانی : فضاهای خوابها و طبقه میانی که همکف می باشد. فضای روز شامل نشیمن کوچک خانواده و آشپزخانه و طبقه زیرین شامل یک سالن بزرگ و پنتری و سرویس مورد نیاز پذیرائی از مهمانها می باشد.

این سه فضا به غیر از دستگاه پله توسط عقب نشینی ها و ویدها به هم مرتبط گشته اند. قرارگیری ساختمان در مقابل پیچ کوچه و تعدد پنجره های پیرامونی و امکان دیده شدن فضاهای درونی و لزوم محفوظ کردن حریم خصوصی مد نظر کارفرما و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور لزوم استفاده از یک صفحه نیمه شفاف چوبی را در پوسته بیرونی نما ایجاب می کند که حرکت افقی خطوط آن در تداوم استفاده از خطوط افقی آجر های نما های همسایگی ها می باشد و استفاده از رنگ های خاکی،کرم و قهوه ای روشن باعث استقرار بیشتر بنا در بافت شهری می گردد. شکست های این صفحه در طبقه فوقانی بر مبنای ضوابط شهری و رعایت ۶۰ درصد طول شرق و غرب زمین می باشد و در طبقه همکف با شکست این صفحه ورودی بنا تعریف گردیده است.

ساختمان اداری تجاری سعادت آباد

office-block-tehran-lp2-architecture-studio-iran-commercial-facade-connection-relationship-interior-exterior-wood_dezeen_936_13

اطلاعات عمومی پروژه

نام پروژه: ساختمان اداری تجاری سعادت آباد
آدرس: بلوار سعادت آباد ،کوچه ۳۵ ام
شرکت مشاوره: Lp2 Architecture Studio
معماران مسئول: محسن کاظمیان فرد

تیم طراحی: پریما جهانگرد، شادی فرخی

تاریخ شروع و اتمام اجرا: ۱۳۹۲-۱۳۹۴
مساحت زمین: ۲۵۰ مترمربع

مساحت ساخته شده: ۱۳۰۰ متر مربع

نوع ساختمان: اداری، تجاری
مشاوره سازه: مهندس مرآتی

تاسیسات مکانیکی: حسین سلیمان پور

تاسیسات الکتریکی: میثم سمیعی 

مدیر اجرایی:  امیرحسین مالکی

تیم اجرایی: محمد شهیدی، پرهام تیموری

تصویر سازی سه بعدی: مونا رضوی

عکاس: پرهام تقی اف، پویه نوریان 

کارفرما: علی مالکی

جایزه: رتبه سوم به طور مشترک در جایزه معمار، بخش ساختمان های عمومی، ۱۳۹۴

پروژه تجاری اداری سعادت آباد در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر مربع دارای دو بر شمالی و جنوبی در کنار بلوار سعادت آباد واقع شده است. ساختمان با زیر بنای ۱۳۰۰ متر مربع دارای یک واحد تجاری ،پنج واحد اداری در پنج طبقه ، یک طبقه پارکینگ و یک طبقه انبار می باشد.

office-block-tehran-lp2-architecture-studio-iran-commercial-facade-connection-relationship-interior-exterior-wood_dezeen_936_12

  • دیالیکتیک درون و بیرون

شهر آشفته و نابسامان امروز تهران، که بخشی در فرسودگی روزگار دور خویش و بخشی در سوداگری این روزها چهره خود را مخدوش و مشوش می بیند، آینه ای شده است برای مردمانی که چیزی را از شهر طلب می کنند که او سال هاست آن را به فراموشی سپرده است. مفهومی به نام کیفیت. کیفیت را از آن دسته مفاهیم تکوینی می توان دانست که در طول زمان و در بستر ارتباطی که یک بنا با مخاطبانش برقرار می کند می توان سنجید. مخاطبانی در گستره وسیع شهر تا فرد.  هر بنای معماری دارای دو وجه وجودی است، بیرون و درون. بخشی از وظیفه ای که معماری بر عهده دارد تنظیم و شکل دهی به رابطه ای است که میان درون و بیرون برقرار می‌گردد. بیرون یک بنای معماری بخشی از داخل بنا را همواره تحت تأثیر خود قرار می دهد و درون و صورت هر پروژه نیز بخشی از شهر را شکل می دهد.  رابطه ای دو سویه و مدام که هر کدام بخشی از وجود دیگری است. ساختمان سعادت آباد درون و بیرون بنا را بگونه ای شکل می دهد که توأمان بیرون و درون بر هم تأثیر گذاشته و از هم تأثر بپذیرند. بعبارت بهتر این پروژه این رابطه را از سطح گفتمان روزمره ساختمان و شهر فراتر برده و آن را به دیالیکتیکی میان درون و بیرون تبدیل می کند. دیالکتیکی در جهت تکوین مفهوم کیفیت در شهر و بنا.

تعریف کیفیت در این پروژه در شکل رابطه دو سویه ایست که میان بیرون و درون بنا برقرار شده است. شهر شلوغ و آشفته همراه با صلبیت و سختی ساختمان‌ها در برابرش از یک سو و از سویی دیگر کیفیت فضای داخل برای کاربران فضا، در بستری از گفتمان مبتنی بر آرامش و پویایی، بر هم منطبق شده است تا کیفیتی نه یک سویه که چند سویه را در درون و بیرون تولید کند. آرام کردن بدنه شهری و در عین حال تنوع بخشیدن به آن و افزایش کیفیت فضای داخلی ایده های شکل دهنده ی هر ­­دو جبهه ساختمان هستند .این ایده ها در هر دو سو برای کاربر، شهر و شهروند تعریف می شوند و نمای ساختمان را به  نمایی پویا و منسجم تبدیل می کند.

office-block-tehran-lp2-architecture-studio-iran-commercial-facade-connection-relationship-interior-exterior-wood_dezeen_936_10

در جبهه جنوبی ساختمان، آفتاب تیز با لوورهای عمودی شکسته شده است و بازی سایه و نور در فضا، هم از تندی آفتاب در ساعات کار می کاهد و هم فضای داخل را به فضایی دلپذیرو متنوع برای کاربران تبدیل می کند. لوورهای عمودی در نمای جنوبی سرتاسر بنا را چون یک کلّ یکپارچه به هم دوخته‌اند و آنچه جزئیات غیر ضروری ساختمان از زاویه دید اصلی در بلوار سعادت آباد است را از دید افرادی که در پارکی که در مقابل پروژه قرار گرفته است پنهان می‌کنند. این پارک بخشی از ایده شکل گیری نمای جنوبی پروژه را بوجود می آورد. آن چه زیباست می باید از دو طرف زیبا دیده شود. ساختمان از داخل با فرو رفتن در خود دریچه هایی را به سمت این پارک می گشاید که کاربران در هنگام کار منظره پارک را از دست نداده و از ان سو افراد داخل پارک هم آنچه از ساختمان می بینند نمایی آرام و یکدست باشد. کیفیتی که آرامش را در درون و بیرون معماری به یک میزان تسری می دهد.

نمای ساختمان نسبت به افرادی که به آن نزدیک می شوند بی تفاوت نبوده و در هر قدم به سویش بخشی از جزئیات خود را بر آنها آشکار می‌کند. فرم و نوع نماسازی پروژه در قسمت جنوبی باعث می شود ساختمان از زاویه های مختلف به شکل های متنوع دیده شود .زمانی که از بلوار سعادت آباد به بنا نگاه می کنیم فرمی بسته با چهار پنجره عریض به سمت پارک خواهیم دید و هرچه به مقابل نمای جنوب نزدیک می شویم بازشوهای دیگری نمایان می شوند و زمانی که به سمت دیگرمی رویم باز هم بنا بسته تر می شود و خط آسمان شکسته آن جلب توجه می کند.این تنوع شکلی از دیدهای مختلف به بدنه شهری پویایی می بخشد.

office-block-tehran-lp2-architecture-studio-iran-commercial-facade-connection-relationship-interior-exterior-wood_dezeen_936_0

نمای شمالی ساختمان، گاه چشمان خود را بر هیاهوی شهر می بندد و ساختمان را در پشت صفحه‌ای از سکوت محافظت می کند و گاه با نیم نگاهی و یا نگاهی شهر را از پشت مردمکان چوبیش نگاه می کند. صفحه های چوبی نمای شمالی را می توان گفتمان کاربر با شهر دانست. این صفحات نسبت به نیاز کاربران نما را دستخوش تغییر می کنند. تغییری که هزاران شکل فرمی را به نمای شمالی می‌بخشد و آنرا به موجودی تأثیر پذیرنده از درون و بیرون تبدیل می کند. نمای شمالی نیز با مدولاسیونی مشابه نمای جنوبی طراحی شده است.این مدولاسیون تمام سطح نما را پوشانده و به نما بافت آرامی می دهد .این بافت باعث یکپارچگی ساختمان می شود و مانند نمای جنوبی جزئیات غیر ضروری را از دید شهر مخفی می کند.بافت نما در قسمت هایی که مقابل بازشو ها قرار می گیرد متحرک می شود و در سه زاویه ۰ ، ۴۵ و ۹۰ درجه می چرخد. با باز و بسته کردن لوورهای متحرک می توان میزان روشنایی طبیعی فضا را کنترل کرد و همچنین حریم خصوصی فضا نسبت به ساختمان مقابل نیز قابل کنترل خواهد بود.

office-block-tehran-lp2-architecture-studio-iran-commercial-facade-connection-relationship-interior-exterior-wood_dezeen_936_3

پویایی و آرامش در فضا، کیفیت هایی است که در دیالکتیک درون و بیرون این بنا بوجود می آید. این کیفیت ها همان میزان که در درون بدست می آید در بیرون نیز قابل مشاهده و دست یافتنی است. آرامشی که بواسطه وجود لوورهای عمودی و پنهان شدن جزئیات غیر ضروری در ساختمان در بدنه آشفته و مغشوش شهری پدید می آید در داخل نیز با باز شدن دریچه هایی به سمت فضای سبز و یا بسته شدن دریچه هایی به روی چشم های مزاحم در دو جبهه نما ما به ازا پیدا می کند. کیفیت پویایی در درون این پروژه با طراحی انعطاف پذیر پوسته های بیرونی به منظور کنترل نور و دید و همچنین ایجاد پلان های منعطف محقق شده است و در بیرون با تغییر نمای ساختمان با جابجایی مکان مخاطب و تنوع فرمی نمای شمالی، کیفیات دیالیکتیکی را در ساختمان پدید می آورند که توأمان درون و بیرون پروژه را شکل می دهد و آنرا به بستری برای ارتباط مخاطب با شهر و بنا تبدیل می کند.

استودیو دیار مدیا در تهران، اثر معمار رضا نجفیان

diyar_media_studio_in_tehran_by_rena_design__reza_najafian__1_

عنوان پروژه: طراحی داخلی دفتر سینمایی دیار مدیا
آدرس پروژه: تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از سه راه یاسر، پلاک ۲۵۲، طبقه ۳، واحد ۳۰۴
دفتر معماری: رنا دیزاین
آرشیتکت: رضا نجفیان
همکاران طراحی: مینا نظم جو, احسان مروی, محمد حسین حمزه لویی, ساحل نبی پور, مینا مهرداد, مریم نجفیان
مساحت: ۱۴۵ متر مربع
نوع پروژه: طراحی داخلی اداری
تاریخ: اسفند ۱۳۹۲
طراحی روش ساخت: رضا نجفیان
مسئول اجرایی: سعید توده فلاح
همکاران اجرا: احسان مروی، سبحان نراقی، حمید حاجی رضایی، امیرپاشا اردم
مدت اجرا: ۶۳ روز
کارفرما: احسان دلاویز
عکاس: رضا نجفیان
جوایز:

رتبه اول به صورت مشترک در هفتمین دوره مسابقه ملی طراحی داخلی در بخش ساختمان های اداری، برگزار شده ازسوی مجله معماری و ساختمان، در سال ۱۳۹۳

 رتبه اول در اولین دوره دوسالانه جایزه معماری و طراحی داخلی در بخش ساختمان های اداری، برگزار شده از سوی مجله هنر و معماری در سال ۱۳۹۳

تصویری خیالی از رؤیای ذهنی کارفرمای هنرمند و علاقمند به تزئینات معماری ایرانی؛ بیانی امروزین از کاربرد آرایه ها در فرهنگ بصری معماری گذشته ما، مبنای شکل یابی و تشکیل پوسته ای سیال، پویا، پیوسته و لطیف بر کالبد ناهماهنگ و نامطلوب موجود، قرار گرفته است. فضایی که قرار است مخاطبی خاص غالباً از جنس هنرمندان سینمای ایران داشته باشد.

آرامش حسی در کنار هیجان بصری و سادگی فضا در عین پیچیدگی فرمها، تجربه ­ی فضایی متفاوتی برای مخاطب و متناسب با روحیات کارفرما را بوجود آورده است. فرمهایی برگرفته از هنر معماران و استادکاران گذشته که با بیانی نو و امروزین از طراحی و تکنولوژی ساخت همراه شده است.

توجه ویژه به جزئیات در کلیه قسمتها مد نظر بوده و با ظرافتی خاص به تمامی موارد زیبایی شناسی، عملکردی و حتی تأسیساتی پرداخته شده، تا آنجا که حتی کوچکترین اجزاء ساختاری پروژه همچون دریچه های خروجی سیستم تهویه مطبوع نیز طرح و ساخت ویژه ای متناسب با کل طرح یافته اند. نور طبیعی و مصنوعی در پروژه نیز از کیفیت ویژه ای برخوردار بوده و حالتهای مختلفی از نورپردازی و نیازهای کاربران را تأمین می نماید. متریال کف توسط ارتباط لامسه ای که با کاربر فضا برقرار می کند بر احساس صمیمیت و ارتباط وی با فضای دوستانه گفتگو می افزاید.

diyar_media_studio_in_tehran_by_rena_design__reza_najafian__7_

اجرای پروژه طی ۶۳ روز از شروع تخریب وضع موجود تا تحویل پروژه به کارفرما و بصورت شبانه روزی انجام گرفته است. سقفهای کاذب، دیواره معلق و بخشهایی از جداره ها از جنس پنلهای گچی کناف و با سازه فلزی اجرا شده است. جداره های با طرح پارامتریک از ۲۲۰ قطعه CNC شده با ابعاد مختلف و از پنلهای XPS و EPS با چگالیِ حداکثر ساخته شده و در محل کارگاه مونتاژ و نصب گردیده است.

جهت رسیدن به مقاومت و سختی مطلوب نهایی، پوشش یا کوتینگی از مواد پایه سیمانی بر روی جداره پاشیده شده و پس از خشک شدن کامل؛ سمباده کاری و پرداخت نهایی با بتونه مخصوص و نیز یک لایه گچ سفید، انجام شده است. در انتها عملیات رنگ آمیزی با پوشش نهایی پلی اورتان و رنگ سفید و یا سیاه جلوه ای جذاب و تماشایی به سطح جداره ها بخشیده است.

diyar_media_studio_in_tehran_by_rena_design__reza_najafian__10_

چیدمان ریزفضاها، مبلمان و تجهیزات با توجه به شرایط و نیازهای کارفرما و پیشنهادات مشاور بصورتی منعطف و با نگاه به نیازهای آینده فضا طراحی شد. سکوهای نشیمن، میزهای کار و مبلمان بصورت هماهنگ با دیگر عناصر معماری داخلی ساخته و یا انتخاب شده اند و بصورت منعطف و شناور در فضا جهت بهره بردن کاربر از تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته مخفی در فضا قابلیت جابجایی و استقرار دارند.

منابع:[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”https://architectureprize.com/winners-2016/index.php”] وب سایت جایزه معماری آمریکا[/button]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://caoi.ir/”]معماری معاصر ایران[/button]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://archline.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%A7/”]خط معمار[/button]

مطلبی دیگر
«رفتن» یا «ماندن»؛ نگاهی به تردد و مکث در پل‌های تاریخی اصفهان