معماری اسلامی، مبحثی در هفت بخش

معماری اسلامی، مبحثی در هفت بخش
گردآورنده‌ی پرونده:
 شیراز علی‌بای


این پرونده گردآوری بسیار گزینشی مقالاتی است که به خواننده دریافتی از مناقشات و مباحث مهمی را می‌دهد که در جهت تعریف میراث بزرگ تمدن‌های مسلمانان و هنر و معماری‌شان، دنبال شده است. گزیده­‌ها مستقیماً از مقالات اصلی انتخاب شده­ و در راستای پررنگ کردن هفت مضمون تنظیم شده­ است: بحران فرهنگ؛ در معماری «اسلامی» به چه معنی است؟؛ مواجهه با مدرنیته؛ نقد و تفسیر؛ جایزه­‌ی آقا خان برای معماری؛ جست‌وجویی برای معنا؛ و تأثیرها و دریافت‌ها. مقالات در شماری از نشریات به‌عنوان بخشی از مجموعه سمینارهای بین­‌المللی جایزه­‌ی معماری آقاخان ارائه شده است. این سمینارها روندها و مفاهیم تغییرات معماری در دنیای اسلامی را بررسی می‌­کنند. این [سمینارها] به هدف بررسی توسعه‌ی محیط مصنوع مسلمانان، مقامات دولتی، معماران، دانشگاهیان، برنامه­‌ریز­ها، جامعه­‌شناسان، طراحان و نویسندگان معماری را گرد هم آورده‌اند.

[divider]بحران فرهنگ[/divider]
گردآورنده‌: شیراز علی‌بای[۱]
مترجم: شکوفه غفاری


در زمانی‌که فشارهای تغییر جهانی و تکنولوژی، با تأثیر بر سیاست، اقتصاد و نگرش­‌های اجتماعی، به مرور شدیدتر می­‌شود و جوامع را تغییر می­‌دهد و دگرگون می‌کند، دنیای اسلام از حرکت نمی­‌ایستد. این تغییر و تحمیل در مقایسه با نسخه‌ی استعماری‌اش عظیم­‌تر است و در بافت فرهنگی خود جامعه تعبیه شده است و ابزارهای آن رسانه، تلویزیون و اینترنت است. بنابراین، مهم و ضروری است که مسلمانان پاسخ­‌های انتقادی و منطقی برای این سازوکارها که تهدیدی جدی­ برای هویت­‌های محلی و فرهنگی ایجاد می‌کنند عرضه کنند. این پاسخ­‌ها نباید مبنی بر ایدئولوژی ناسیونالیستی یا مذهب باشند، بلکه [باید] بر فهم روشنی از گفتمان بشردوستانه که در سراسر تاریخ تمدن‌های مسلمان ایجاد شده‌، استوار باشند. بندهای زیر ایده­‌ی بحران فرهنگی را بررسی می­‌کنند.

متن کامل یادداشت
[divider]چه‌چیزی معماریْ اسلامی است؟[/divider]

گرداوری: شیراز علی‌بای
مترجم: علی گلستانه


آیا معماری اسلامی حقیقی وجود دارد؟ معماری دنیای اسلام همچون مردمان‌اش متنوع است. آیا سرنمونی جهانی وجود دارد که بناهای بزرگ گذشته از آن پیروی کرده باشند؟ آیا می‌توان اصولی را از نص  قرآن  استنباط کرد که به معماری‌ای مناسب جوامع مسلمانان منجر شود؟ آیا ما با نشانه‌ها و نمادهای گذشته‌مان محدود شده‌ایم یا آن‌ها همچون علامت‌ها و دلالت‌های سنت‌هایی که مدت‌هاست فراموش‌شده‌اند، دیگر موضوعیت ندارند؟ به خوانندگان نشان خواهیم داد که تشخیص آنچه معماری اسلامی نیست آسان‌تر از این است که چارچوب مورد اتفاقی درباره‌ی آنچه هست پیش نهیم.
متن کامل یادداشت


منبع: [button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” ]archnet[/button]

مطلبی دیگر
پیشبینی جرائم در ریو ۲۰۱۶؛ نخستین اپلیکیشن «رادار جرم» چگونه کار می کند؟