کارگاه نوشیدنی‌سازی بل-یاک

گردآوری و ترجمه: محدثه عقبایی


معمار: RCR Arquitectes
مکان: پالاموس، جیرونا، اسپانیا
مساحت: ۹۱۸ مترمربع
سال: ۲۰۰۷

کارگاه شراب‌سازی بل-یاک، © Eugeni Pons

معماران RCR برنامه‌ی یک کارگاه شراب‌سازی را گرفتند و به‌صورت مناسکی رسمی درآوردند که در برهم‌کنش اسمان و زمین و جهان زیرین کاوش می‌کند. شراب‌سازی بل-یاک در منظره استوار شده است و به نسبت به پستی و بلندی‌های اطراف حساسیت دارد. این اثر با انتزاع ظریف و تنظیم منظره‌های فریم‌شده، سعی در تشدید تجربه‌ی مکان دارد. بل-یاک گردشی است در دنیای زیرزمینی شراب از مسیری که در امتداد جنگل پیش می‌رود و ساختمان‌ها را به هم پیوند می‌زند.

مانند برخی دیگر از پروژه‌های RCR، بنای شراب‌سازی بل-یاک چیزی است میان معماری، مجسمه‌سازی انتزاعی و طراحی منظر.
بل-یاک در زبان کاتالانی یعنی جای زیبا و این ساختمان واقعا زیباست. در این ملک خصوصی، یک خانه، چند تراس و یک صومعه‌ی قدیمی قرار دارد. شراب‌سازیِ RCR به این قطعات قدیمی واکنش می‌دهد، ولی واکنشی از روی احترام: کارگاه در گوشه‌ی شمال‌غربی در میان تاکستان قرار دارد؛ و بیشتر بنا در زمین فرو رفته است و باید از راهی پیچاپیچْ میانِ جنگل بدان رسید.

ساختار بنا همانند درّه‌ای مصنوعی است با تخته‌های فولادینی که خاک را عقب نگه می‌دارد، و نور و هوا از شکاف‌ها و درزها به درون راه می‌یابد. تخته‌ها تداعی کننده‌ی تخته‌های چوبی معادن است، هرچند که شباهتشان اندک چراکه فولادها نازکند و اجازه‌ی عبور نور را از درزهای میان خود می‌دهند.

کارگاه شراب‌سازی بل-یاک، © Eugeni Pons

این احتمال وجود داشت که این پروژه به نوعی تئاتر اکولوژیک پر از اشارات زورکی تنزل پیدا کند، ولی ساختمان بل-یاک به هیچ وجه احساساتی نیست. در واقع اثری کاملا منضبط است که با تکرار عنصرِ یکسان صفحات زاویه‌دار، پویایی فضایی و کیفیت‌ مختلفی به وجود می‌اورد. عنصر اصلی این بنا یک صفحه با عرض ۳۸ سانتی‌متر است که با زاویه‌ی ۱۷ درجه کج شده. طراحان با بافتن این صفحات به‌هم، نوعی موسیقی فضایی به‌وجود می‌آید.

کارگاه شراب‌سازی بل-یاک، © Eugeni Pons

در هدایت طراحی و هدف آن، رامون ویلالتا، کارما پیژم و رافائل آراندا به‌عنوان «یک تیم» کار می‌کنند. ایده‌ها در گفتگوها شکل گرفته و پخته می‌شود، مانند گروه‌های جَز که یک نفر کاری را شروع می‌کند و نفر بعدی پی‌اش را می‌گیرد و کامل‌تر می‌کند. آنها در خوانش هر سایت دقت زیادی به کار می‌گیرند و در مقیاس‌های مختلف بررسی می‌شود، از جمله الگوهای زمین، جاده‌ها و محدودیت‌های توپوگرافیک. هر مکان لوحی چند لایه است از تکه‌های طبیعی و مصنوعی، و دفتر RCR تلاش دارد پتانسیل‌های پنهان هر منطقه را کشف کند.[epq-quote align=”align-left”]در عمل، این بنا یک «شی» نیست بلکه گردشگاهی‌ست میان فضاها و خلا‌هایی با شدت و حدت‌های مختلف.[/epq-quote]

از طراحی‌های دست‌ازاد جوهری برای برداشت سایت، تفحص فضا، و درک ایده‌های اصلی و امواج پروژه، استفاده می‌شود. معماران در بل-یاک از بازی متقابل هندسه‌ی کشاورزی و هندسه‌ی طبیعت، و تجربه‌ی بنا و امتداد به سوی افق آگاه بودند. کار آنها ادامه‌ی سنت کاتالانی مناظر انتزاعی که تاریخچه‌اش به صد سال قبل پیش در کارهای آنتونی گائودی می‌رسد.

[divider]منابع[/divider]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”https://www.architectural-review.com/today/bell-lloc-winery-by-rcr-aranda-pigem-vilalta-architectes-palams-spain/5218250.article”]AR[/button]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”http://www.archdaily.com/536508/bell-lloc-winery-rcr-arquitectes”]Archdaily[/button]

 

مطلبی دیگر
تعارض منافع در شورای شهر