خط مقدم ما در آمازون: نگاهی به غرفه پرو در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

منطقه آمازون در آمریکای جنوبی سبزترین نقطه دنیا است که از نظر جغرافیایی بین کشورهای کلمبیا ، پرو ، اکوادور ، ونزوئلا و برزیل است. ضرورت در حفظ و تعامل تصحیح انسان و طبیعت همواره در این منطقه خبرساز بوده است.

جنگل آمازون خط مقدم ماست، نبردی پیوسته برای حفظ بزرگ‌ترین منبع تنوع زیستی، تولید اکسیژن زمین و یکی ازتاثیرگذارترین عوامل تغییرات آب و هوایی همیشه در حال رخداد است. آمازون همچنین جبهه‌ی تقابل سنت و مدرنیته بین نگرش ساکنین بومی و جامعه غربی بر سر این منطقه است.

copyright_laurian_ghinitoiu_peru_(8_of_12)

اگر ما قادر به یادگیری از دانش بومیان آمازون بودیم، حال که این فرهنگ تحت هژمونی و هجوم شهرنشینی غربی واقع‌شده، بینشی از طب، تغذیه و تولید پایدار از جنگل را ارائه می‌کردیم انحلال این آخرین خط مقدم می‌تواند تأثیرات شدیدی برجهان و حتی در نوع نگاه ما به جهان داشته باشد.

غرفه پرو از یک حرکت بی‌سابقه در این نبرد حرف می‌زد؛ مبارزه با فقر و حفظ جنگل آمازون به‌وسیله آموزش، طرح سلوا یک برنامه جامع عمومی در منطقه آمازون که بازسازی و بهبود صدها مدرسه در نقاط غیرقابل‌دسترس و بدون خدمات است، این برنامه آموزشی جدید به نفع فرهنگ چندملیتی احیای زبان‌های بومی منطقه بزرگ آمازون است.

copyright_laurian_ghinitoiu_peru_(2_of_12)

نقطه‌ی شروع این پروژه، یک گفت‌وگوی تعاملی با جوامع حوزه آمازون است که در قالب یک کیت با قطعات مدو لار این امکان را عرضه می‌کند تا با توجه به نیازهای خاص آموزشی، شرایط توپوگرافی و مقیاس جوامع، برای هر شرایطی راه‌حلی عرضه کند. نتیجه یک معماری بوم گرایی مدولار است که به راه و رسم زندگی آمازونیان احترام می‌گذارد.

این پروژه یک حرکت بی‌سابقه در سیستم آموزش عمومی پرو است، یک حرکت متکی بر معماری برای یک برنامه وسیع آموزشی، ارائه‌ی یک فضا برای برخورد صلح‌آمیز و متعادل بین دوجهان کهن و مدرن و احیای کرامت یک ملت که ازلحاظ تاریخی تنزل پیدا کرد.

همراه با این برنامه عظیم معماری محور، در غرفه پرو، با استفاده از عناصر بصری به نمایش راز و رمز زندگی و فرهنگ ساکنان این حوزه تمدنی می‌پردازد و یک دید وسیع از سرسبزی غیرقابل نفوذ جنگل آمازون ارائه می‌کند.copyright_laurian_ghinitoiu_peru_(9_of_12)

بازدیدکننده در ابتدا با دنبال تصاویر چهره‌های کودکان آمازونی بر روی صفحات چاپ‌شده که توسط Musuk Nolte خلق‌شده و سپس با مواجه با طومار Amazogramas اثر Roberto Huarcaya؛ که روایت گر حس و حال حرکت در جنگل‌های آمازون است با موضوع ارتباط ذهنی پیدا می‌کند.

copyright_laurian_ghinitoiu_peru_(4_of_12)

این صفحات در یک تعادل دائمی همگی از نوارهایی چوبی آویخته شده‌اند، همچنین تعدادی نیمکت و صندلی نیز که مستقیماً از مدارس آمازون آورده شده‌اند از سقف‌آویزان‌اند که نشان‌دهنده شرایط مخاطره‌آمیز و خشن فعلی حاکم بر فضای تعامل معلمان و دانش‌آموزان امروزه است.

copyright_laurian_ghinitoiu_peru_(1_of_12)

منبع: آرک‌دیلی

مطلبی دیگر
طهران چگونه تهران شد؛ نگاه مقایسه‌ای به تهران در دوره‌های قاجار و پهلوی اول