«اینتریورز» که توسط مروس جان آهی و آرمن کارا اوغلانیان تاسیس شده، یک نشریهی آنلاین درزمینهی معماری و فیلم است. این مجله مطلب بینظیری برای آرک دیلی درباره تحلیل فضا در فیلمها ارائه کرده است که در ادامه به بخشی از آن خواهیم پرداخت.
فیلم جنگ ستارگان به کارگردانی جرج لوکاس( ۱۹۷۷) تنها یک فیلم نیست بلکه یک پدیدهی جهانی است. حماسهی جنگ ستارگان باوجود شخصیتهای متمایز،اسطورههای تأثیرگذار و روایت داستانی در دنیایی متفاوت به یک پدیدهی بینالمللی تبدیلشده است. حتی صحبت از اپیزود چهارم این فیلم بانام «امیدی تازه» بهعنوان یک فیلم مستقل میتواند تجربهای جذاب باشد. باید به این نکته توجه کنیم که تولید فیلمی که داستان آن در فضا و جهانی خارج از محدودهی دنیای ما اتفاق میافتد به لحاظ طراحی معماری با چالشهایی روبروست.
فضاهای معمارانه در جنگ ستارگان میلنیوم فالکون و دث استار هستند. این فضاها به ترتیب برای شورشیان و گالاکتیک امپایر اهمیتی حیاتی دارند. میلنیوم فالکون یک فضاپیما و دث استار یک ابر سازهی متحرک و یک سلاح بینهایت بزرگ است و ما در دیاگرامهای طراحیشده صحنهی اصلی لوکیشن طبقهی همکف فالکون میلنیوم، صحنهای که اوبی وان کنوبی و هان سولو دربارهی استفادهی لوک اسکای واکر از نیرو و شمشیر نوریاش صحبت میکنند و در دث استار زمانی که لوک اسکای واکر و پرنسس لیا از روی یک پل شکسته میپرند.را ترسیم کردهایم.
فالکون میلنیوم تحت فرماندهی هان سولو و چوباکا است که او را همراهی میکند. این کشتی تا جایی که ما میدانیم صاحبان زیادی داشته و تغییرات زیادی نیز روی آن اعمالشده است. برای مثال هان سولو فالکون میلنیوم را از لاندو کالریسیان که اتاقکی در کف آن ساخته بود گرفت. از این فضا برای قاچاق استفاده میشد اما بعدها زمانی که فالکون میلنیوم به دست دث استار افتاد جان قهرمانان اصلی که در این اتاقک پنهانشده بودند را نجات داد. درواقع باید بگوییم این طراحی معماری بود که از آنها محافظت کرد.
معماری درزمینهی تثبیت قدرت امپراتوری و تضعیف شورشیان هم نقش مؤثری داشت. فالکون میلنیوم ۳۴.۳۷ متر طول، ۲۵.۵۱ متر عرض و ۸.۲۷ متر عمق داشت درحالیکه دث استار با فضایی متفاوت جمعیتی در حدود ۱.۷ میلیون پرسنل نظامی و ۴۰۰,۰۰۰ روبات انساننما( دروید) را در خود جایداده بود. این نیروی توقفناپذیر آخرین سلاح امپایر برای تخریب تمام سیارهها بود.
صحنههای معماریمحور در دث استار از جایی شروع میشوند که پرنسس لیا و لوک اسکای واکر تلاش میکنند از استورم تروپرها پیشی بگیرند و از بالای پل شکسته بپرند. تیم تولید یک سازهی دث استار برای صحنهی پرش آنها ساخته بودند که بعدها با ایجاد تغییراتی درصحنهای که اوبی وان کنوبی پرتوهای کشنده را خاموش میکند استفاده شد. این صحنه به دلیل نحوهی خاموش کردن پرتوها بسیار جذاب شده است. دوربینهای متعددی از زوایای مختلف این صحنه را تصویربرداری میکردند تا ارتباطی قوی بین مخاطب و طراحی معماری صحنه برقرار کنند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، پل بر روی محور عمودی قرار گرفته بود تا با نمایش هزاران طبقهی بالا و پایین، ابعاد دث استار را عظیمتر نشان دهد.
این صحنه به دلیل تضاد آن با فالکون میلنیوم موردتوجه قرار گرفت. در صحنههای قبلی شخصیتهای فیلم که در حال فرار هستند، فضای داخل و خارج فالکون میلنیوم را میشناسند و در دث استار لوک اسکای واکر و پرنسس لیا تلاش میکنند در یک محیط ناآشنا راهی پیدا کنند. بااینحال استورم استروپرهایی که قهرمانان را تعقیب میکنند نمیتوانند با استفاده از درک فراترشان نسبت به معماری دث استار و ناآشنا بودن این دو، آنها را دستگیر کنند . حتی ممکن است مخاطب فکر کند به خاطر مقیاس عظیم دث استار استورم استروپرها با فضاها ناآشنا هستند.
در این صحنه معماری و ارتباط شخصیتها با آن شرایطی را فراهم میکند که شورشیان از خود در برابر امپایر دفاع کنند. در فالکون میلنیوم آنها به لطف اشرافی که بر فضای کوچک آن داشتند در امان ماندند. اما در دث استار به این دلیل که امپایر کنترل خوبی بر قلمرو حکومت خود نداشت، توانستند فرار کنند. نکتهی مهم این است که دث استار درنهایت در اپیزود چهارم از بین میرود. درنتیجه مخاطب تنها در این صحنه فیلم آن را میبیند درحالیکه فالکون میلنیوم در اپیزودهای بعدی فیلم هم استفاده میشود.
جنگ ستارگان پایهگذار ساخت فیلمهایی در این ژانر بود. در سال ۱۹۷۷ زمانی که جلوههای بصری و دیجیتال در ابتداییترین شکل بود سازندگان فیلم از مدلهای فیزیکی برای واقعیتر شدن صحنهها استفاده میکردند. در جنگ ستارگان ما با فیلمی روبرو هستیم که دو ویژگی حماسه و صمیمیت در آن حفظ شده است؛ فیلمی که در آن معماری نقش مهمی در روایتها دارد که به ارائهی جهانی متفاوت و درعینحال باورپذیر کمک میکند.
منبع:[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://www.archdaily.com/778763/interiors-star-wars?ad_medium=widget&ad_name=chrome-extension”]آرک دیلی[/button]