جانی میلر عکاس آمریکایی بعدازآنکه برای استفاده از یک بورس تحصیلی به کیپتاون پایتخت افریقای جنوبی رفت، با تاریخ آپارتاید و نژادپرستی در این کشور بیشتر آشنا شد و تصمیم گرفت تا از پیشینهی عکاسی خود استفاده کند تا میراث این آپارتاید را که هنوز بعد از بیست سال در شهرها و خیابانهای شهرها و حاشیهی آنها در افریقای جنوبی مشاهده میشود را به نمایش بگذارد.
وی برای این کار از تکنیک عکسبرداری هوایی با استفاده از پهباد روی آورد. وی پروژهی خود را صحنههای نابرابر نامیده است. با نگاهی به عکسهای این مجموعه بهتر متوجه میشویم که تجربهی شهری، بسته به اینکه در کدام طرف این خطوط رنگی قرار دارید، بهشدت متفاوت خواهد بود.
جدایی گزینی اجتماعی و نژادی و اقتصادی و محرومیت، چهرهی اکثر شهرهای دوران معاصر است. این موضوع در میان کتابها، مقالات و سخنرانیهای بسیاری یافت میشود اما با عکسهای میلر ما درست به وسط ماجرا پرتاب میشویم. راهی که وی برای نمایش این نابرابریها انتخاب کرده کاملاً با هدفش تناسب دارد. نمایش تضاد از نمایی بالا که بهتر از هر نمایی دیگر ظهور فضایی مفاهیم اجتماعی را نشان میدهد.
کیپتاون شهری واقعاً مثالزدنی برای اینگونه جداییگزینیها و تبعیضهاست. سابقهی تاریخی رژیم آپارتاید که سالها بر این کشور حاکم بوده و داغ تبعیض نژادی را در زشتترین شکلش بر چهرهی این کشور ثبت کرده، حالا با تبعیضهای اقتصادی هم همراه شده است. در کیپتاون و بسیاری از شهرهای افریقای جنوبی، در کنار محلات مرفه نشینی که از انواع مظاهر رفاه بهره میبرند، محلاتی وجود دارند که ساکنین بومی آن از بیکاری، فقر و جرم و جنایت رنج میبرند.
میلر معتقداست که چنین پروژهای را باید در امریکا یعنی سرزمین مادریاش هم انجام دهد. او میگوید این تضاد برای کسانی که عمری در آن زیستهاند دیگر قابلدیدن نیست و باید بهوسیله چنین عکسهایی، موضوع تضاد و تبعیض در فضاهای شهری را به موضوع مورد حساسیت جامعه تبدیل کرد. وی امیدوار است با پروژهی عکسهای هواییاش باب گفتگو درباره این موضوع به نحوی گشوده شود که همهی طرفهای درگیر بتوانند به در مورد راهحلها به نتیجه برسند.