مترجم: علی اکبرزاده| دبیر سرویس «چندرسانهای»
بیارکه اینگلس [۱]مؤسس شرکت طراحی معماری معروف BIG از تئوری Worldcraft میگوید. خلق معماریای که تمرکزش بر تبدیل رؤیاهای سورئال به فضاهای مسکونی است.
در این ویدیو که برای اجلاس (آینده قصهگویی[۲]) فیلمبرداری شده، معمار دانمارکی، بیارکه اینگلس میگوید: معماری نیاز دارد بهگونهای باشد که عموم مردم بتوانند فضاهایشان را تغییر دهند. درست همانند قاعده اصلی بازی رایانهای ماینکرافت[۳].
دنیای ماینکرافت
ماینکرافت (به انگلیسی: Minecraft) یک بازی جهان باز مستقل است که توسط موجانگ AB ساخته شده و توسط همین استودیو برای PC و موبایل منتشر شده است. نسخه پی سی بازی به صورت عمومی در ۱۷ می ۲۰۰۹ با عنوان نسخه آلفا منتشر شد و بعد از آپدیتهای پیاپی به عنوان نسخه اصلی و نهایی در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ عرضه شد. همچنین نسخهای از بازی برای اندروید یک ماه قبل از آن در ۷ اکتبر منتشر شد. نسخه آیاواس بازی نیز در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. در تاریخ نهم می ۲۰۱۲ میلادی بازی برای ایکسباکس ۳۶۰ به عنوان نسخه ایکسباکس لایو که توسط ۴J Studios توسعه داده شده بود عرضه شد. تمامی نسخههای ماینکرافت به روزرسانیهای دورهای دریافت میکنند.
ویژگیهای خلاقانه و قابلیتهای ساخت و ساز در ماینکرافت به بازیگران این امکان را میدهد تا به وسیله مکعبهای با بافتهای مختلف در دنیایی لایهای، سازههای مختلف و متفاوتی را بسازند. فعالیتهای دیگر در بازی شامل اکتشاف، جمعآوری منابع، صنعتگری و مبارزه میشوند. گیمپلی در نسخه تجاری بازی، شامل دو حالت اصلی میباشد: حالت Survival (بقاء)، که بازیکنان در آن میبایست به جمعآوری منابع پرداخته و برای حفظ و نگه داری میزان سلامتی و گرسنگیخود تلاش نمایند؛ و حالت Creative (خلاقانه)، که در آن بازیکنان موجودی نامحدودی از منابع را در اختیار دارند، آزادانه میتوانند پرواز کنند. در این حالت درجه سلامتی و گرسنگی وجود ندارد. همچنین حالت سومی با عنوان Hardcore وجود دارد که همانند حالت Survival (بقاء) با تفاوت در میزان سختی است. در این حالت بازیکن تنها یک جان داشته و پس از مرگ، مجبور به حذف دنیایی که ساخته است میشود.
ماینکرافت موفق به دریافت ۵ جایزه از کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۱ شد: جایزه نوآوری، بهترین بازی قابل دانلود، و همچنین برنده بهترین بازی جدید از بخش انتخاباتی توسعه دهندگان بازی و جایزه انتخابی حضار شد. این بازی برنده جایزه بزرگ Seumas McNally از فستیوال بازیهای مستقل در ۲۰۱۱ نیز شد. ماینکرافت همچنین برنده جایزه اهرمک طلایی در بخش بهترین بازی قابل دانلود در سال ۲۰۱۲ شد. در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ حدود ۱۰ میلیون نسخه پی سی بازی به فروش رفت و در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از بازی در تمامی پلتفرمها به فروش رسید.
در سال ۲۰۱۴ میلادی شرکت مایکروسافت با خریداری شرکت موجانگ از ناچ (صاحب شرکت ماینکرافت) با قیمت ۲.۵ بیلیون مالکیت فکری این بازی را از آن خود کرد.
دنیای ماینکرافت بیش از صد میلیون نفر جمعیت دارد، جایی که آنها میتوانند دنیای خودشان را بسازند، درون آن خانه بسازند و در آن زندگی کنند.اینگلس
این دنیاهای خیالی، به مردم قدرت و ابزار خلق دنیای موردنظرشان را میدهد، این چیزی است که معماری باید باشد. او میگوید:
معماری باید مهارت و هنر ساخت جهان باشد، هنر خلق جهان خودمان، جایی که دانش و تکنولوژی مارا محدود نکند بلکه مارا به سمت تبدیل رؤیاهای سورئال به فضاهای مسکونی سوق دهد، تبدیل خیال به واقعیت.
رویداد آینده قصهگویی
آینده قصهگویی، یک رویداد سالانه است که فقط از طریق دعوتنامه قابل شرکت است، این رویداد که در نیویورک برگزار میشود با سخنرانیهای طیف وسیعی از مدعوین به بررسی اینکه چگونه داستانها معنای زندگی هرروزه مارا میسازند، میپردازد.
اینگلس نیز در سال ۲۰۱۴ در میان این سخنرانان حضور داشت که از آنان میتواند به مؤسس Buzzfeed جونا پرتی، فلیکس بارت، کارگردان هنری کمپانی تئاتر و نمایش Pucndrunk و رابرت وانگ مدیر ارشد خلاق گوگل در آزمایشگاه خلاق گوگل [۴]نام برد.
اگر مستندسازی،ثبت دنیای خودمان به گونهی فعلی باشد، خیالات، فانتزیهایی هستند که به ما نشان میدهند این دنیا باید چگونه باشد، دراینبین معماری، حقیقت دنیای واقع است.اینگلس
تبدیل رؤیاها به حقیقتی بتنی با آجر و ملات. معماری بومی برای داستانهای زندگی ماست.
او در این فیلم به طراحی پروژههایش، خانه ایده آل فیلم تلقین [۵]، پارکینگ کوه مانند خودروها و طرحهای گوناگونی میپردازد. پیشنهاد میکنیم این فیلم را با زیرنویس اختصاصی پایگاه رویدادهای معماری تماشا کنید.
[divider]پینوشت[/divider]
[۳] Minecraft
[۴] Google Creative Lab
[۵] Inception
[divider]منابع[/divider]
[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”https://www.dezeen.com/2015/01/26/architecture-minecraft-bjarke-ingels-big-movie-worldcraft-future-of-storytelling/”]Dezeen[/button]
[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%A9%D8%B1%D9%81%D8%AA”]ویکیپدیا[/button]