کارخانه فرهنگ در مرکز هنری ماتادِرو‌ مادرید/ دفتر طراحی فضاهای استراتژیک

مترجم: محدثه عقبایی


00__simona_rota
© Simona Rota

از زبان معمار:فکتوریا کولتورال[۱] طرح نوسازی و تبدیل سالنی در ماتادِرو مادرید[۲] به کانون پرورش صنایع فرهنگی است. سرمایه‌ی این پروژه محدود بود و خواسته‌های کارفرما زیاد. چه فرایندهایی می توانند محیط کاریِ مدرنی را شکل دهند؟ آیا فضا در خلاقیت افراد موثر است؟ آیا می توانیم از تغییرات برای رسیدن به پایداری استفاده کنیم؟

© Simona Rota
© Simona Rota

چنین پروژه‌هایی (با بودجه‌ی کم ولی نیازهای زیاد) در اروپا، و به خصوص اسپانیای بحران‌زده‌ی امروزی بسیار متداول شده‌اند. به‌همین‌دلیل از مصالح بسیار ارزان، ساده‌ و با نصب آسان استفاده‌کردیم و تلاش‌کردیم تا‌حد‌امکان با همین حداقل‌ها فضاهای کاری متفاوت و متمایزی خلق‌ کنیم که پاسخگوی نیازهای مختلف باشد.

© Simona Rota
© Simona Rota

فضای ساختمان اطراف سه حجم سازماندهی شده و چرخش در این فضا حول این سه حجم شکل گرفته است. به این ترتیب کیفیت‌های فضایی مختلفی، از فضاهای کوچک تا فضاهای گسترده، شلوغ و ساکت به وجود آمده است که در دفتر کار تنوع ایجاد می‌کند. ما در کمتر از یک‌ماه طرحی بازگشت‌پذیر و جمع‌و‌جور در ابعاد ۱۰۵ مترمربع اجرا کردیم که بسیاری از نیاز‌های کارفرمارا برآورده می‌کرد.

© Simona Rota
© Simona Rota

ساخت ۱۲۰ فضای کاری در محیطی به مساحت۳۹۹مترمربع (که برای حفظ معبری‌عمومی در سایت به ۳۴۰ متر کاهش پیدا کرد) غیر‌ممکن بود.مگر اینکه از ارتفاع سالن برای جادادن این فضاها استفاده کنیم. این قضیه مشکل دیگری برایمان به وجود آورد.اینکه برای ساخت طبقه‌ی دوم با روش‌های متداول بودجه‌ی کافی نداشتیم.

04__simona_rota

به همین دلیل تصمیم گرفتیم از سیستم‌های ساختمانی بسیار ساده استفاده کنیم: ارزان‌ترین تیرهای چوبی از کاج‌های بومی را تهیه کردیم که فرآیند ساخت را بسیار آسان کردند؛از ورق‌های بزرگ و بسیار سبک پلیکربنات چندجداره استفاده کردیم که فرایند ساختن دیوارها را به یک روز کاهش داد. به‌این‌ترتیب ما یک طبقه‌ی دیگر به مساحت ۸۵ مترمربع ایجاد کردیم و توانستیم کاربری‌ها را در دو سطح تقسیم کنیم. این تقسیم‌بندی انعطاف بیشتری در فضای کاری ایجاد کرد که کارفرما از آن بسیار راضی است.

© Simona Rota
© Simona Rota

ما سه حجم یا عنصر معمارانه ساختیم که فضا را تغییر دادند و محیط‌های کاری متنوعی کردند. سازمانی که اطراف این سه حجم شکل گرفت، نه‌تنهافضای پِرت عبوری را کم و بهینه‌تر کرد، بلکه محیط کارِ متنوعی باکیفیت‌های  مختلف فراهم نمود.

06__simona_rota

محدودیت‌های این طرح به ما یک چیز یاد داد: کار خلاقانه در محیط‌هایی رونق دارد که به نظر کاملاً طراحی نشده‌اند، یا اصلاً کامل نشده‌اند، فضاهایی که در وسط فرایند ساخت نیمه‌کاره رهاشده‌اند.این رویکرد جدید تجربه‌های کوچکی نیز در حیطه‌ی کیفیت‌های نمایشی فضا در برداشت. به‌عنوان‌مثال چراغ‌هادربرش‌هایی در ستون‌های چوبی قرار دارند و به‌جای عایق‌های صوتی‌ای که بر دیوارهای سنگین و پرهزینه‌ی قدیمی نصب می‌شوند،از عایق صوتی بسیار بسیار ساده‌ای استفاده کردیم.

09__simona_rota

نگرانی اصلی ما امکان اجرای این طرح با رعایت صرفه‌ی اقتصادی و حفظ پایداری اجتماعی آن بود. اکنون خوشحالیم که در یک فضای ۱۰۵ یورو به مترمربعی طرحی ارائه کردیم که با توجه به شرایط مالی بیشترین تأثیرگذاری اجتماعی و کاربردی را دارد.

© Simona Rota
© Simona Rota

درخت‌های این بنا نزدیک به ۸.۸۰ تنco2 در خود حبس کرده‌اند. بادقت درمحاسبات و توصیف کیفیت‌های فضایی (فضایی باز با سقفی بلند و بدون فضای حرکتی معین) لزوم استفاده از موادشیمیایی ضدحریق روی چوب‌ها برداشته شد و توانستیم محیط را از این موادشیمیایی دور کنیم.

fc-oss-abc_01_situacion

[divider]پی نوشت[/divider]

[۱]Factoría Cultural

[۲]Matadero Madrid


منبع: [button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”nofollow” openin=”samewindow” url=”http://www.archdaily.com/602284/factoria-cultural-in-matadero-madrid-office-for-strategic-spaces?ad_medium=main-image&ad_name=chrome-extension”]آرک دیلی[/button]

مطلبی دیگر
سهراب سپهری؛ هنرمندی با فلسفه ساده