مربع هایی با دایره‌های متحدالمرکز،  واسیلی کاندینسکی

نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

نویسنده: لوک بارلی
مترجم: محمدحسن فروزان‌فر


واسیلی کاندینسکی در هنرش به‌دنبال کاوش در رابطه‌ی رنگ و ناظران بود. او با دوری از خاکستری‌، قهوه‌ای‌ و سیاه‌های کوبیسم، رنگ را به‌عنوان اصلی‌ترین حامل بیان (Expression) می‌دانست. با این کار او نقاشی را از محتوا و نیاز آن به شرح دادن موضوعی، جدا کرد. هدف کاندینسکی این بود که موسیقی را در رسانه‌ای تجسمی (رنگ) متبلور کند، تا احساساتی مشابهی را که یک قطعه موسیقی می‌تواند برانگیزد، از طریق سایه‌ها و تونالیته‌ها تولید کند.

مربع هایی با دایره‌های متحدالمرکز،  واسیلی کاندینسکی

همزمان با اینکه جنبش دِ استیل[۱] فلسفه‌ها و ترکیبات رنگی او را به طراحی صنعتی و معماری گستراند، سودمندی نظریه‌هایی که او در مورد رنگ و معنای آن پروراند در تمامی عرصه‌های خلاقیت ثابت شد. کاندینسکی با استفاده از چرخه‌ی رنگ، به بیان احساساتی که هر رنگ برمی‌انگیزد، عواطفی که تسخیر می‌کند، و صدایی که «می‌سازد»، می‌پردازد.

در اینجا با دوری از رنگ‌های رنگین‌کمان، به نمونه‌ای از تفکرات کاندینسکی در مورد رنگ از کتاب «در باب معنویت در هنر» [می‌پردازیم] که با بناهایی از ماخذ آرکیتایزر[۲] جفت شده‌اند. اگر به دنبال لعابی پرطراوت برای ساختمان بعدی خود هستید، از نمونه‌های والای این طیف الهام بگیرید.

پروژه نمونه‌های ناسازگار جوان[۳] در ساراگوسای اسپانیا

قرمز: زنده، بی‌قرار، در تلاش مطمئن به سوی هدف، «بلوغی مردانه»، ترجمان صوتی: «صدای ترومپت، قوی و سخت»، شیپور، نت‌های عمیق ویولونسل، ویولن واضح.

پروژه بازسازی و گسترش ArcelorMittal R&D Headquarters در آویلز اسپانیا

نارنجی: ترکیبی از قرمز و زرد، ساطع، سالم، جدی. ترجمان صوتی: زنگ میانه‌ی کلیسا، صدای التو.

پروژه Falcon Headquarters در سن‌آنجل مکزیک

زرد: «گرم، شاداب و هیجان انگیز، آزار‌دهنده برای مردم، رنگ متداول زمینی، بیانگر جنون در رنگ، یورش خشم، جنون کور، خشم دیوانه‌وار.» ترجمان صدا: صدای بالا و برنده‌ی ترومپت و صدای بالای شیپور.

پروژه مسکن سبز یک دو سه[۴] در مادرید اسپانیا

سبز: سکون و آرام، اما با قدرت منفعل پنهان، «سبز مانند گاوی سالم و فربه است که همچنان بی‌حرکت است که در حین نگریستن به جهان با چشمانی گیج، تنها می‌تواند بجود و نشخوار کند.»؛ ترجمان صوتی: هنگامی که میانه‌ی ویولن آرام نواخته می‌شود.

پروژهDidden Village در رتردام هلند

آبی: عمیق، درونی، فراطبیعی، صلح‌آمیز، «فرورفته در تیرگی، مفهومی از سوگ دارد که انسانی نیست؛ رنگ متداول بهشتی.» ترجمان صوتی: صدای فلوت، ویولنسل و پیانو.

پروژه Avant Chelsea در نیویورک آمریکا

متاسفانه کاندینسکی میان آبی و نیلی تفاوتی قائل نشد. ظاهرا این دو در نظر او یکسان بوده است.

 

پروژه Purple Hill House در کره جنوبی

بنفش: ترکیبی از قرمز و آبی، «ناخوش، خاموش، غمگین.» ترجمان صوتی: کرنای (هورن) انگلیسی و ساز بادی باسون.

[divider]پی‌نوشت[/divider] 

[۱] De Stijl

[۲] Architizer

[۳] YOUNG DISABLED MODULS

[۴] ۱۲۳ Social Green Housing

[divider]منبع[/divider]

[button color=”white” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”https://architizer.com/blog/inspiration/collections/kandinskys-color-theory-and-architecture/”]Architizer[/button]

مطلبی دیگر
فراخوان جذب کیوریتور: سه سالانه‌ی معماری اسلو ۲۰۱۹