۹ تیپ شخصیتی مختلف از داوران در حوزه‌ی هنر و معماری که هر شخصی ممکن است با آن‌ها مواجه شود

بدون شک هیئت‌داوران، پایه و اساس مسابقات متعدد، جلسات دفاع پایان‌نامه و ژوژمان‌های پایان‌ترم مراکز آموزشی هنر و معماری را تشکیل می‌دهند. ضمناً، موفقیت و یا شکست آینده کاری بسیاری از دانشجویان به‌طور گسترده‌ای در دست اعضای هیئت منصفه‌ای است که به بررسی کارهایشان می‌پردازند. در مورد رشته معماری و برخی رشته‌های هنری به‌ویژه هنرهای جدید، به جهت اینکه یک موضوع بین‌رشته‌ای با تأثیرگذاری در طیف گسترده‌ای از علوم است، اکثر اعضای هیئت منصفه در حوزه‌ای خاص و تنها یکی از شاخه‌ها متخصص هستند. این موضوع باعث می‌شود داوری طرح‌ها هیجان‌انگیز و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. دانشجویان نه‌تنها در برابر اعصاب‌خوردی‌ها و کم‌خوابی‌های ناشی از کاربر روی پروژه‌شان مقاومت می‌کنند، بلکه باید روی کارشان چنان تسلط،  دقت و تمرکزی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند در مقابل هر چیزی که ممکن است اعضای هیئت منصفه بر آن‌ها تحمیل کنند، از پروژه‌شان دفاع کنند. بااین‌وجود، همیشه صحبت کردن راجع به یک موضوع، راحت‌تر از انجام دادن آن است. به‌عنوان یک دانشجو، باید قادر باشید در برابر انتقادهای داوران از کار خود دفاع کنید. تمام اعضای هیئت‌داوران احتمالاً بیشتر از آنکه قصد تعریف از شمارا داشته باشند، قصد دارند که شمارا نقد کنند.  

توانایی تشخیص درست دربارهٔ تمایلات و علایق آکادمیک یا عاطفی اعضای هیئت‌داوران می‌تواند راه استراتژیک بسیار خوبی برای کمک به دانشجویان در ارائهٔ کارشان باشد، درنتیجه می‌توان اطمینان حاصل کرد که آن‌ها تجربهٔ بالایی از جلسات داوری کسب کرده‌اند. در اینجا مجموعه‌ای از ۹ تیپ شخصیتی متفاوت از داوران طراحی‌ها که هر دانشجوی هنر و معماری احتمالاً در برخی مواقع در با آن‌ها مواجه خواهد شد، آورده شده است:

[divider]نظریه‌پرداز[/divider]

این گروه از داوران عموماً اهل خواندن و نوشتن، نقاشی کشیدن و البته، صحبت کردن هستند. در حقیقت، شما این موضوع را از صحبت کردنِ آن‌ها متوجه خواهید شد. در این فرآیند، احتمالاً متوجه نکاتی دربارهٔ کارتان خواهید شد که قبلاً هرگز به آن‌ها توجه نکرده بودید. به‌عنوان‌مثال آن‌ها به شما می‌گویند که چقدر از واژگان بکار برده شده در طراحی شما می‌توانند به Toyo Ito (یک معمار معروف ژاپنی که خالق آثار مفهومی در حوزهٔ معماری است) ارجاع داده شوند، اما آن‌ها خیلی مشتاق هستند تا بتوانند نتیجه‌گیری خوبی از داوری به دست آورند. نظریه‌پردازان همچنین، به‌احتمال‌زیاد دربارهٔ اِلمان‌های طراحی بنیادین و یا همان چیزی که آن را «مفهوم» می‌نامند، از شما سؤال خواهند کرد.

 

[divider]فعال اجتماعی[/divider]

آیا هنرمند و یا معمار توانایی نفوذ به جوامع و تغییر مسیر جامعه را دارد؟ قطعاً پاسخ این پرسش مثبت است.

این دسته از اعضای هیئت‌داوران قاطعانه معتقدند که هنرمند و معمار توانایی چنین کاری را دارد. طرح شما زیر میکروسکوپ،  بررسی و آنالیز خواهد شد؛ تأثیر آن‌ها بر طراحی شما نیز به‌شدت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. به‌طور مثال در رشته معماری ممکن است شما جملاتی از این قبیل از آن‌ها بشنوید: «آیا شما فکر نمی‌کنید که فروش بلیت مانع استفاده از آن پارک باشد؟»

[divider]طراح و خلاق[/divider]

آن‌ها ظاهراً در مورد کار شما بیشتر از خودتان هیجان‌زده هستند، این اعضای هیئت داوری مدت‌زمان طولانی دربارهٔ طرح شما بحث کرده و درحالی‌که  ایده‌های بسیاری به شما و برای طرحتان پیشنهاد می‌کنند، با اشتیاق فراوانی شمارا تشویق به تجدیدنظر و ساخت مجدد طرحتان خواهند کرد؛ هرچند که آن پیشنهادها تنها انعکاسی از دیدگاه‌ها و سلایق خودشان باشد. آن‌ها چالشی منحصربه‌فرد ارائه می‌کنند: شما باید روی طنابی باریک‌راه بروید و به سؤالات مشکل آن‌ها پاسخ دهید تا اطمینان حاصل کنند که امضای خودتان پای آن کار است و اینکه شما نباید آن‌ها را از خود برنجانید.

[divider]پرخاشگر[/divider]

روبرو شدن با داورانی با چنین شخصیتی احتمالاً بدترین کابوس شما هستند، زیرا آن‌ها پتانسیل این رادارند که به‌طور کامل جلسهٔ داوری شمارا به هم بریزند و اعتمادبه‌نفس شمارا پایین بیاورند. آن‌ها اشتیاق فراوانی به طرح شما دارند تا پس از ارائهٔ،  آن را شدیداً  موردنقد قرار دهند. حتی احتمال دارد که آن‌ها از شدت عصبانیت طرح‌های شمارا پاره کنند و یا مدل شمارا بشکنند؛ آن‌ها هرگز از این عملکرد خود خجالت نخواهند کشید و چنین به نظر می‌رسد که از این کار لذت هم می‌برند.

[divider]افراد مشهور[/divider]

گاهی اوقات موسسه  یا رقابتی که در آن شرکت کرده‌اید، در اقدامی ناگهانی از یک معمار یا هنرمند معروف دعوت می‌کند تا در جلسهٔ داوری حضورداشته باشد. در اغلب موارد در چنین موقعیتی، آن‌ها توجهات زیادی را به خود جلب می‌کنند؛ به‌طوری‌که  دیگر هیچ‌کس به نظر هیئت داوری اهمیت نخواهد داد. اکثر دانش آموزان چنان تحت تأثیر آن فرد مشهور قرار می‌گیرند که هنگام ارائه حتی  نمی‌توانند حرف‌هایشان را به‌درستی جمله‌بندی کنند.

در چنین وضعیت گیج‌کننده‌ای، منتظر شنیدن هرگونه انتقادی از سمت آن‌ها باشید. بااین‌حال، تجربهٔ قرار گرفتن در چنین موقعیتی قطعاً نکات مثبتی هم به همراه دارد.

[divider]بی‌تجربه‌ها[/divider]

این‌ها معمولاً جوان‌ترین اعضای هیئت‌رئیسه هیئت‌داوران هستند و بر روی مواردی که انتظارش را ندارید تمرکز می‌کنند. موضوعات اصلی بسیار مهم هستند، ولی این داوران دربارهٔ پالت رنگ، تکنیک‌های رِندرینگ و ترکیب‌های گرافیکی شما اظهارنظر می‌کنند. احتمالاً از آن‌ها جملاتی این‌چنینی خواهید شنید: «نماد شمال در طراحی‌تان کجاست؟»

اگر خوش‌شانس باشید می‌گویند: «توصیه می‌کنم که برگه‌های خود را مجدداً مرتب کنید تا بتوانید پروژهٔ خود را بهتر شرح دهید.» اما درحالی‌که نظراتی از این قبیل می‌تواند به علت فقدان توانایی علمی یا تجربهٔ داور باشد، در رابطه با برخی از آن‌ها می‌تواند، چنین باشد که کار هنرجو در سطحی است که داور نتوانسته چیزی را که ارزش نظر دادن داشته باشد، در آن پیدا کند.

[divider]سکوت کنندگان[/divider]

آن‌ها اکثراً اساتید قدیمی و سالخورده‌ای هستند که بازنشسته و مجدداً دعوت به کارشده‌اند. این داوران به‌طور کامل به صحبت‌های شما گوش می‌دهند و بعید است که تحت تأثیر قرار گیرند. آن‌ها در مدت‌زمانی که در حال ارائه هستید تمایل زیادی به سکوت کردن دارند زیرا یا انرژی صحبت کردن و یا علاقه‌ای ندارند. به شما حس آرامش و امنیتی دروغین تا قبل از اینکه بخواهند کار شمارا تصحیح کنند و به آن نمره دهند، القا می‌کنند. اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که واقعاً با خردمندی و حکمتشان که مانند مرواریدی ارزشمند است، کار شمارا داوری کنند، باید کاملاً با دقت و صبورانه به نظراتشان گوش کنید. این در حالی است که حتی ممکن است نقدشان برای کار فعلی شما خیلی واضح و مشخص نباشد، اما به‌هرحال گفته‌هایشان در آینده برایتان تجربه خواهد شد.

[divider]اقتصاددان[/divider]

اگر تابه‌حال در یک جلسهٔ داوری از شما در رابطه با هزینه‌های کارتان سؤال نشده است، احتمالاً در آینده با این سؤال مواجه می‌شوید. در دنیای این تیپ از اعضای هیئت منصفِ، پول حکمرانی می‌کند، آن‌ها معمولاً دارای پس‌زمینه‌ای درزمینهٔ توسعهٔ املاک و مستغلات هستند، جاییکه در آن، کیفیت نسبت به کمیت حرف دوم را میزند. این‌ها آن دسته از اعضای هیئت داوری هستند که به‌احتمال‌زیاد بر روی بیانیهٔ منطقه‌ای و منطق موجود در پشت استراتژی طراحی شما تمرکز می‌کنند.  فکر کنید که محوطه‌سازی را با توجه به FSI (تعامل_ ساختار_ مایع /ساختمان‌های مایع و شناور)، نمودارهای گردشی و راندمان صفحات سازندهٔ کف ساختمان انجام داده‌اید. آنگاه ممکن است که چیزهایی از این قبیل از داوران بشنوید: «چرا فکر می‌کنید که شما به راه‌پله‌ای با عرض ۵ متر نیاز دارید؟ اینکه یک ساختمان عمومی نیست!»

[divider]پراگماتیست‌ها[/divider]

به‌احتمال‌زیاد آن‌ها این‌گونه نظر می‌دهند: «ماکت باغی که درست کرده‌ای مهم نیست، لطفاً طرح‌های حمام را به من نشان بده»، پراگماتیست‌ها تمایل شدیدی به جنبه‌های عملی ساختار و طرح ساختمان دارند. بااین‌وجود، آن‌ها فقط بر حمام خانه متمرکز نخواهند شد، بلکه به همه‌چیز ازجمله پارکینگ، طراحی ساختمان، لوله‌کشی و جزئیات HVAC (گرمایش و تهویه) نیز توجه خواهند کرد. احتمالاً همهٔ ایده‌های انقلابی شما از باغ‌های عمودی گرفته تا برگه‌های پارامتریک فانتزی و… با سؤالات هیئت داوری دربارهٔ  فنّاوری ساختمانی که پشت هر یک از آن‌هاست، به‌شدت محکوم خواهند شد.


منبع: [button color=”blue” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”https://www.archdaily.com/878528/9-types-of-design-juror-every-architecture-student-faces-in-school”]archdaily[/button]

منبع‌برگردان: [button color=”red” size=”normal” alignment=”none” rel=”follow” openin=”samewindow” url=”http://onlineartgallery.ir/#496,11196″]گالری آنلاین[/button]

مطلبی دیگر
روی دیگر اشتغال‌زایی، یا آنچه از توسعه به ما نمی‌گویند؟