مترجم: زهرا بادامچی| دانشجوی مطالعات معماری ایران، دانشگاه تهران


در این متن به مرور برنامه‌ی «معماری برای کودکان» می‌پردازیم که در مدرسه‌ی «سیپ پرازا د بارسلوس[۱]» در «گالیشیا[۲]»ی اسپانیا در سال ۲۰۱۵ و بر روی دانش‌آموزان سال چهارم اجرا شده است. این برنامه می‌تواند سرمشق خوبی برای آشنایی کودکان با معماری باشد. چنین رویکردی مبنی بر این تفکر سازمان‌دهی شده است که معماری تنها حرفه‌ی شغلی یا آکادمیک نیست. معماری به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان فضای زیست‌شده‌ی هر انسانی نیاز به شناخت دارد. موفقیت این پروژه همچنین مدیون دانش‌آموزان، معلمان و والدینی است که پذیرای این پروژه‌ی خلاقانه بودند و اکنون در تلاشند تا این پروژه‌ی تحصیلی را بسط دهند. به کمک این تجربه‌ی عملی، کودکان می‌توانند محتوای مسایل معماری را مشاهده و بازتاب دهند و  علوم طبیعی، جغرافیا، ریاضی، هنر و انگلیسی را به طور همزمان فرا بگیرند. این پروژه برای برنامه‌ی علمی «ادوکا باریه[۳]» از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ انتخاب شده بود و این طرح نوآورانه‌ی تحصیلی با حمایت «سازمان باریه[۴]» در یک مدرسه‌ی عمومی در گالیشیا امکان‌پذیر شد. این برنامه تحت‌تاثیر متودولوژی یادگیری فعال شکل گرفت که کودکان می‌توانند از طریق فعالیت‌های طراحی شده به کاوش عمیق‌تر محتوای مشخص بپردازند. در طول ۷ بخش کودکان مشخصات مصالح را بررسی می‌کنند و به مشاهده و درک فضا و محیط زندگیشان می‌پردازند. از طریق بازی‌های هدایت شده و یادگیری از طریق اکتشاف، کودکان تفکر نقادانه را فرا می‌گیرند و نسبت به پیرامونشان آگاهی کسب می‌کنند.

 

بخش اول: پناهگاه. رفتار حیوان و انسان

 

ساخت یک پناهگاه: با مجموعه‌ای از میله‌ها و گره‌ها، کودکان با یکدیگر در ایجاد یک پناهگاه برای درک ساختارهای ساختمانی کار می‌کنند.

 

بخش دوم: مسکن. عامل‌های قلمرویی و اجتماعی

 

ساخت مدل: هر کودک مدلی از یک خانه‌ی خیالی با یک جعبه‌ی مقوایی به وسیله‌ی کاغذرنگی، ماژیک، قیچی و چسب می‌سازد.

بخش سوم: اندازه‌شناسی. اندازه و نسبت

 

با ساخت یک اتاق استاندارد، که از نقشه‌ی یک اتاق استاندارد بر روی کاغذ گراف شروع می‌شود،  هر کودک اتاقی با اسکیل ۱:۱ با استفاده از نوار رنگی خلق می‌کند. 
اندازه‌گیری اشیا کاربردی: نوار اندازه‌گیری در اختیار هر کودک قرار می‌گیرید تا صندلی و میزی که هروز استفاده میکند، اندازه‌گیری کند.
طراحی اتاق خود: هر کودک روی شبکه‌ی ۳۰*۳۰ سانتی متری پلان اتاق خودش را ترسیم می‌کند. کودکان باید اجزای اصلی اتاقشان را (درها، پنجره‌ها، مبلمان) در اندازه‌گذاری لحاظ کنند.

بخش چهارم: مقیاس و واژگان ابتدایی معماری

بازی مقیاس: به کمک اشیا با اندازه‌های مختلف، هر کودک یک فیگور انسانی برای نشان دادن سایز مناسب ترسیم می‌کند.
معماری برای کودکان: هر دانش‌آموز، با استفاده از واژگان مشخص شده در لیست مقاله‌ای با حداقل ۶۰ واژه،  می‌نویسد. این مقاله داستانی با موضوع معماری خانه‌ی محبوب من، است.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

بخش پنجم: ابزار معمار: مدل و پلان‌ها

 

زمینه: این‌بار، کودکان از پلان به واقعیت می‌پردازند، چراکه موضوع شناخت اشیای داخل پلان در واقعیت است تا پس از آن به اصلاح اشیایی که در پلان‌هایشان وجود نداشت، بپردازند.

 

بخش ششم: محیط اطراف: مشاهده

 

در جلسه‌ی تفکر برروی بروزرسانی مدلی بنای پلازا د بارسلوس[۵] که در مقیاس ۱:۱۰۰ ساخته شده است، هر دانش‌آموز از مزایا و معایب فضا لیستی تهیه می‌کند. بعد از این فعالیت، دانش‌آموزان به تمرین بعدی می‌پردازند که در آن در طول دوهفته کلاس، به صورت فردی پیشنهادی نو در رابطه با فضا ارایه می‌دهند.

بخش هفتم: محیط اطراف. عمل

تمام پیشنهادات ارایه شده توسط دانش‌آموزان برای انتقال محیط جمع‌آوری می‌شود، جنبه‌های پرتکرار ترکیب می‌شوند و در جهت حل مشکلات میدان تلاش می‌کنند. همچنین مسولان مدرسه، پیشنهاد نهایی ارایه می‌دهند که از نقطه نظرات متفاوت دانش‌آموزان تهیه شده است،

دانش‌آموزان نحوه‌ی ترکیب پیشنهاداتشان در یک پروژه‌ی مطرح را شرح می‌دهند و نظراتشان در رابطه با نتیجه‌ی حاصل شده، شک‌ها و شفاف‌سازی‌های صورت گرفته، بیان کرده و به بحث می‌پردازند.

 

 

 

در این رابطه بیشتر بخوانید

پارک کودک
بهترین مهدکودک جهان
مهدکودک «پلاس ای»
بازی پوکمون گو؛ انگیزه ای برای شناخت کودکان از شهر
تاثیر حضور کودکان در فضاهای اکوتوریستی و تاریخی روسیه
دهکده‌ای برای کودکان نیازمند جیبوتی
گاز اشک‌آور، گوش‌های گرفته شده: زنگ تفریح در حیاط مدرسه
تصمیم‌گیری به صرف پیتزا: نوجوانان بودجه‌ شهر بوستون را تنظیم می‌کنند

پی‌نوشت

[۱] Ceip Praza de Barcelos

[۲] Galicia 

[۳] EducaBarrié

[۴] Barrié

[۵] Plaza de Barcelos

منبع

archdaily
مطالب بیشتری نیست
کانال تلگرام