تکذیبیه بنیاد مستضعفان درباره‌ی موزه‌ی دفینه و پاسخ «رویدادهای معماری»

ریاست روابط عمومی و امور نمایشگاه‌های موسسه‌ی فرهنگی موزه‌های بنیاد، درباره‌ی خبر تخریب موزه‌ی دفینه تکذیبیه‌ای به تحریریه‌ی رویدادهای معماری ارسال کرده است که در ادامه متن آن و پاسخ «رویدادهای معماری» در تایید ایجاد یک ساختمان سه طبقه به جای بنای فعلی را می‌خوانید:

[divider]متن تکذیبیه[/divider]

با سلام و احترام؛
پیرو درج خبر مربوط به تخریب موزه‌ی دفینه، موارد زیر جهت اطلاع‌رسانی و تصحیح خبر تقدیم می‌شود:

  1. ساختمان دفینه به علت کمانش ستون‌های اصلی در معرض سقوط و ویرانی قرار داشت. لذا به‌منظور مقاوم‌سازی و تاسیس سه واحد موزه و نیز خزانه‌هایی با استانداردهای بین‌المللی و پس از مشاوره با کارشناسان برجسته کشور از جمله آقای کمال کمونه، با حفظ معماری بنای دفینه اقدامات اجرایی آغاز و با سرعت مناسبی در حال اجرا است.
  2. علی‌رغم اینکه ساختمان دفینه در زمره آثار ثبت شده ملی قرار ندارد؛ مقاوم‌سازی و بازسازی ساختمان با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان و همکاری همه‌جانبه‌ی شهرداری منطقه ۳ در حال اجرا است و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در هیچ‌کدام از مراحل این اقدام ملی نقشی عهده‌دار نبوده است.
  3. بر اساس پیگیری به‌عمل آمده از شرکت ملی ساختمان (پیمانکار پروژه بازسازی ساختمان دفینه) روز گذشته (جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶) هیچ مراجعه‌ای در خصوص موضوع خبر به محل نشده است.

خواهشمند است در زمینه درج خبر تکذیبیه اقدام عاجل معمول دارید.

با تشکر              
محمدعلی تاجیک         
رئیس روابط عمومی و امور نمایشگاه‌ها
موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد  

[divider]پاسخ «رویدادهای معماری»[/divider]

با ابراز خرسندی از واکنش سریع و مسئولانه‌ی روابط عمومی موسسه‌ی موزه‌های بنیاد مستضعفان، در این جوابیه نکاتی نادیده گرفته شده است که در ادامه می‌آید

۱/ آنچه که این تکذیبیه طرح و مدارک موجود روی اینترنت نشان می‌دهد، حاکی از مقاوم‌سازی صِرف نیست، بلکه از یک ساختمان جدید سه‌طبقه با حفظ احتمالی بخشی از نمای ساختمان فعلی خبر می‌دهد. آنچنان که پایگاه پیمانکار (شرکت ملی ساختمان) درباره‌ی طرح جدید ساختمان که اثر «مهندسین مشاور آتک» است می‌نویسد، در این ساختمان جدید طبقه همکف بدون تعریف موزه‌ای، طبقه اول موزه مطبوعات، طبقه دوم موزه خودرو، طبقه سوم شمالی گالری و نگارخانه و موزه پول طراحی شده‌اند. البته همانطور که تخریب این سازه در سکوت انجام می‌شود تضمینی به عدم تبدیل این کاربری‌های تعریف شده به تجاری‌هایی در جوار خیابان میرداماد نیست. خصوصا آنکه مدت‌ها است موزه پول به مکانی در غرب تهران منتقل شده است.
+ اطلاعات طرح در سایت شرکت ملی ساختمان
خبر منتشر شده در شرکت RMJM درباره‌ی ساخت موزه خودرو در زمینی در غرب تهران (که محتویات موزه دفینه به آن منتقل شده است)

۲/ در اینکه میراث فرهنگی تبدیل به نهادی بی‌خاصیت شده است نیازی به توضیح آن سازمان ندارد و نفس عدم ثبت ساختمان‌های میراث مدرن تهران به قدر کفایت تاییدکننده‌ی این شرایط هست.

۳/ در صورتی که منظور از عدم مراجعه درباره‌ی نیروهای یگان حفاظ است، آری، گزارش رویدادهای معماری هم عدم مسئولیت پذیری این نهاد را تایید می‌کند؛ اما معماران معترض دیروز برای ثبت گزارش در این محل حاضر بوده‌اند.

مطلبی دیگر
خانه‌ای در اونتینیت